• 0

Bedrijfsauto verkocht, hoe afschrijven

Concrete situatie, een auto die ik zakelijk heb gekocht, is in 2017 verkocht voor 100 euro bij inruil op nieuwe auto. De auto was daadwerkelijk niet meer waard overigens ivm schade en afschrijving.

 

Ik heb nu de auto naar 0 afgeschreven door ineens een volledige afschrijving van het bedrag dat deze nog in de boeken waard was, en de 100 euro simpelweg als inkomsten gerekend.

 

Concrete vragen:

- moet ik de auto naar 0 afschrijven of naar 100? Maar tegelijk wil ik 'm uit de boeken, dus als ik de waarde op 100 laat dan kom ik er nooit vanaf of volgend jaar gewoon wegstrepen?

- de 100 euro inkomsten, reken ik die bij de auto? En dus bij de inkomstenbelasting nu ook meetellen bij de 'Overige buitengewone baten' zoals de rest van de zogenaamde inkomsten van de auto (bijtelling)?

 

Interessant!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Henk12345: Of ik begrijp je niet, of ik denk dat het niet helemaal correct is wat je zegt, toch? Ik zal de aanschaf toch naar 0 moeten afschrijven op een of andere manier, dat zijn immers kosten die je normaal over 5 jaar zou afschrijven, maar nu ineens komen door snelle waardevermindering die blijkt uit verkoop.

 

Voorbeeld:

Anders koop je een auto voor 2000, schrijf je het eerste jaar 400 af, en als je 'm daarna totalloss rijdt wil je die overgebleven 1600 toch ook graag afschrijven...

 

Link naar reactie
  • 0

1. De afschrijvingskosten van 01-01-2017 t/m verkoopdatum op de boekwaarde (01-01-2017) in mindering brengen.

2. De ontvangen 100 euro op de resterende boekwaarde in mindering brengen.

3. Het verschil als boekwinst of boekverlies in de winst- en verliesrekening opnemen.

 

Wel rekening houden met de BTW als er sprake is van een met BTW-belaste verkoop.

 

Voor de IB ... https://www.belastingdienst-aangiftehulp.nl/kosten-voor-uw-bedrijf/uw-bedrijfsmiddelen

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara: met je link, bedoel je dan dat ik het als boekverlies moet opnemen?

 

@Cosara:

1. Dus in het voorbeeld van de 2000 euro auto, als die nog 1600 waard was op 1-1-2017, en bij verkoop 1-7-2017, dan dus 200 euro afschrijven dat jaar naar 1400 euro?

 

2. Die begrijp ik niet. Bedoel je dan dat de boekwaarde hierdoor 1300 wordt?

 

3. Welk verschil?

 

Super bedankt wel!

Link naar reactie
  • 0

@Cosara: met je link, bedoel je dan dat ik het als boekverlies moet opnemen?

Nee, niet expliciet.

 

Als die honderd euro niet voldoende is om de resterende boekwaarde naar nul te brengen, dan heb je een boekverlies. Met het boekverlies breng je de boekwaarde naar nul, en dat wil je zo graag.

 

Als je geld overhoudt, dan is er sprake van boekwinst. Die boekwinst verhoogt je winst uit onderneming ... en daar betaal je inkomstenbelasting over.

 

@Cosara:

1. Dus in het voorbeeld van de 2000 euro auto, als die nog 1600 waard was op 1-1-2017, en bij verkoop 1-7-2017, dan dus 200 euro afschrijven dat jaar naar 1400 euro?

2. Die begrijp ik niet. Bedoel je dan dat de boekwaarde hierdoor 1300 wordt?

De boekwaarde van de auto is op 01-01-2017 € 1600.

De afschrijvingskosten tot 01-07-2017 zijn € 200.

De resterende boekwaarde van de auto op 01-07-2017 is € 1400

De opbrengst bij verkoop is € 100 (ex BTW)

Het boekverlies is € 1300

Door het boekverlies in mindering te brengen van de boekwaarde op 01-07-2017 komt deze daarmee op € 0

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Top. Eigenlijk bedoel je dan wel expliciet dat ik het uiteindelijk verschil als boekverlies moet opnemen (wat ook erg logisch is/klinkt, waar ik simpelweg nog nooit mee te maken heb gehad).

... alleen als de fictieve bedragen in het voorbeeld eigenlijk reële bedragen blijken te zijn.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Top, ik snap je. Fijn dat je zo correct bent, dat is wel belangrijk met dit soort zaken. Ik kan de cijfers natuurlijk invullen/omrekenen en daarmee verder, het principe is duidelijk.

 

Op 1 ding na:

De 100 euro die ik heb gekregen voor de auto, moet ik die bij de inkomstenbelasting dan bij 'Overige buitengewone baten' opnemen? M.a.w. is dat dan aan de auto gerelateerd, of gewoon 100 euro inkomsten op de zaak los van de auto, gelijk aan als je een dienst levert aan iemand en een factuur stuurt? (even cru gezegd)

Link naar reactie
  • 0
... het principe is duidelijk. Op 1 ding na:

De 100 euro die ik heb gekregen voor de auto, moet ik die bij de inkomstenbelasting dan bij 'Overige buitengewone baten' opnemen?

Nee, je boekt de [1400-100=] 1300 euro bij buitengewone lasten, zijnde het boekverlies.

 

M.a.w. is dat dan aan de auto gerelateerd
Het is wel aan de auto gerelateerd.

 

... of gewoon 100 euro inkomsten op de zaak los van de auto, gelijk aan als je een dienst levert aan iemand en een factuur stuurt? (even cru gezegd)
Die 100 euro zijn wel inkomsten, maar staan niet los van de auto. Voor de verkoop van de auto kan je (1) een factuur aanmaken of (2) de (inruil)waarde laten vermelden op de inkoopfactuur van de nieuwe auto. (Ad. 2) Belangrijk voor de afschrijving ... De inkoopwaarde van de nieuwe auto wordt dan wel 100 euro hoger dan het uiteindelijke factuurbedrag.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Top. In mijn kwartaalaangifte drukt die 1300 euro 'waardedaling' ook de winst, toch?

Buitengewone lasten (uitgaven) zijn onderdeel van de Winst- & Verliesrekening. Het drukt de winst in de jaarrekening van 2017 en dus ook in de jaaraangifte voor de inkomstenbelasting.

 

Dus moet het als uitgave terugkomen op dat moment?
Het is een boekhoudkundige uitgave, die vervolgens niet verwijst naar de kas of bankrekening, maar naar de materiële vaste activa (de auto) op de Balans.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Cosara: Thanks, alles is nu netjes geadministreerd en kloppend!

 

Vraagje nog:

1. Volledige BTW van aanschaf item 450+ euro ex vermeld ik op moment van aanschaffen en komt dan verder niet meer terug, correct?

2. Wanneer vermeld ik het afschrijvingsbedrag zelf in de boeken? 1e keer op moment van aanschaf, en daarna telkens eerste kwartaal bijvoorbeeld? Ik weet dat het niet vastligt, als je het maar juist in aantal dagen en boekjaren berekent, maar toch.

Link naar reactie
  • 0

Vraagje nog:

1. Volledige BTW van aanschaf item 450+ euro ex vermeld ik op moment van aanschaffen en komt dan verder niet meer terug, correct?

De BTW van een investeringsbedrag vorder je geheel terug in het kwartaal (bij een kwartaalaangifte) waarin de factuurdatum valt.

 

Vraagje nog:

2. Wanneer vermeld ik het afschrijvingsbedrag zelf in de boeken? 1e keer op moment van aanschaf, en daarna telkens eerste kwartaal bijvoorbeeld? Ik weet dat het niet vastligt, als je het maar juist in aantal dagen en boekjaren berekent, maar toch.

Als je de afschrijvingskosten bedoelt ... die boek je doorgaans 1x per jaar aan het einde van het boekjaar ... maar het mag ook per kwartaal, maand, week of per dag als je om administratief werk verlegen zit.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.