• 0

VOF - vennoot uikopen, schenkings

Samen met een compagnon heb ik reeds 10 jaar een VOF. Nu wenst mijn compagnon de VOF te verlaten en vraagt mij om hem uit te kopen. Doordat ons bedrijf in het begin niet goed liep en er investeringen nodig waren heeft mijn compagnon in de loop der jaren meer geld geïnvesteerd dan ik. Aan de andere kant heb ik (veel) meer kennis en relaties ingebracht.

 

We zijn het samen eens over een overnamesom waarna ik het bedrijf als éénmanszaak zou kunnen/willen voortzetten. Deze overnamesom is ongeveer de helft van het bedrag dat mijn compagnon meer heeft geïnvesteerd dan ik. Mijn compagnon vindt dit 'verlies' acceptabel gezien mijn inbreng van kennis en relaties. Ook denken we beide dat bij verkoop van ons bedrijf aan derden, er minder betaald zou worden dan dat we nu als overnamesom hebben afgesproken.

 

Nu zegt onze accountant dat de fiscus het verschil tussen de overnamesom en de meer-investeringen van mijn compagnon als schenking zal bestempelen. Hierdoor zou ik 30% schenkbelasting moeten betalen. Mijn vraag is of dit inderdaad zal gebeuren en zo ja, is er een mogelijkheid om dit (deels) te voorkomen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet er zelf niks van, dus ik heb ook maar wat zitten googelen. Als ik het goed begrijp is de verdeling 50/50 als daar bij het starten van de VOF verder niets over is afgesproken.

 

Als je de inbreng van kennis en relaties al hebt gewaardeerd (ik neem aan dat je die bij je eindafrekening niet op 0 hebt gezet?), dan betaal je daar al belasting over.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.