• 0

Aangifte IB 2017 , verschil tussen eigen en fiscale winstberekening

Goedenavond,

 

Ik ben voor 2017 voor het eerst mijn aangifte aan het doen en kom er niet helemaal uit. Ik ben controller, dus je zou zeggen dat het moet lukken.

 

Ik heb netjes een balans opgesteld met debet:

- Bank per 31-12-2017

- Vaste activa (aangekocht begin van het jaar dus aanschafwaarde - 1/5 aanschafwaarde)

- Debiteuren (incl BTW)

- Nog te facturen omzet (omzet van laatste paar dagen 2017, zonder BTW)

- nog te ontvangen BTW (Nog te ontvangen BTW over facturen Q4)

 

Credit:

- Crediteuren (een factuur die over december en januari is)

- Nog af te dragen BTW (BTW over facturen Q4 + BTW over privé gebruik))

- Verschil tussen debet en credit als eigen vermogen onderneming (ondernemingsvermogen)

 

1. Ik heb een winst uit onderneming berekend. Ik weet zeker dat ik dit juist heb gedaan.

2. Voor de belastingdienst is winst uit onderneming ook: ondernemingsvermogen + privé onttrekkingen (opgenomen geld + privé ontrekking auto) - privé stortingen.

 

Punt 1 en 2 komen nu niet overeen.

 

- Ik heb bepaalde kosten die ik van mijn privé rekening betaal opgenomen in mijn P&L. Moet ik hier nog iets speciaals mee doen.

- Ik heb etenskosten voor 80% meegenomen in mijn P&L, maar wel voor 100% betaald via mijn zakelijke pas.

 

Wat zie ik over het hoofd?

 

 

[Mod edit: onvolledige titel aangevuld en verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

De prive betaalde kosten vul je ook in bij prive stortingen.

 

Waar heb je die overige 20% dan gelaten? Die vul je of in bij prive opnamen. Of je vult die kosten voor 100% in en verder in de aangifte voer je de 20% in bij aftrekbeperking (dit is eigenlijk hoe het hoort).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nu voor 100% meegenomen en later ingevuld bij aftrekbeperking.

 

Ik heb nog steeds een verschil tussen beide berekeningen. Ik weet niet of ik reiskosten die ik voor 19 cent per km heb gedeclareerd ook bij privé stortingen moet benoemen.

 

Verder heb ik nog BTW over privé gebruik auto. Die boek ik bij nog af te dragen BTW.

 

Hiernaast heb ik een factuur van mijn lease auto gekregen voor december en januari die 1.349 incl BTW was. Die boek ik volledig als crediteuren (ik heb hem niet betaald in 2017). Maar ik boek deze BTW nog niet bij nog te ontvangen BTW. Ik heb immers de factuur nog niet betaald?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog steeds een verschil tussen beide berekeningen. Ik weet niet of ik reiskosten die ik voor 19 cent per km heb gedeclareerd ook bij privé stortingen moet benoemen.

Als je die 19 cent niet naar privé overgemaakt hebt dan moet je die inderdaad als privé-storting boeken. Je maakt eigenlijk altijd met alles een "dubbele" boeking. Kosten van 19ct op kosten auto en tegenboeken op privé-storting (of bank indien je het direct overmaakt).

 

Hiernaast heb ik een factuur van mijn lease auto gekregen voor december en januari die 1.349 incl BTW was. Die boek ik volledig als crediteuren (ik heb hem niet betaald in 2017). Maar ik boek deze BTW nog niet bij nog te ontvangen BTW. Ik heb immers de factuur nog niet betaald?

De factuur heb je in december geboekt. Dus de btw moet je voor december (of Q4) gewoon als voorbelasting opgeven en dus boeken. De betaaldatum heeft niets met btw te maken (tenzij je een kas-systeem voert wat bij jou niet het geval is).

Dus 1.349 op te betalen crediteuren

1.114,88 op kosten lease auto (kostenpost)

234,12 terug te ontvangen btw (voorbelasting q4)

 

Je zou in principe wel 557,44 (kosten januari lease auto) van de kosten auto over kunnen boeken naar overlopende kosten. Nu heb je die gehele factuur 1114,88 (dus excl btw) op kosten auto geboekt voor Q4. Maar eigenlijk zou je dus het gedeelte van januari over kunnen laten lopen. Hangt er een beetje vanaf of dat vorig jaar ook is gedaan (om een goede verdeling te krijgen zou ik het nu op dezelfde manier doen).

 

Dus eventueel einde jaar

-557,44 kosten lease auto (omdat januari erbij zat)

557,44 overlopende kosten (balanspost)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben denk ik alweer iets verder gekomen.

 

Voor zaken die ik privé betaal (bijvoorbeeld het telefoon abonnement) trek ik 50% van de kosten af van mijn winst (dit is een privé storting). Echter voor deze privé kosten hield ik geen rekening met de BTW kosten die ik hier ook gedeeltelijk van terug vorder. Dan krijg ik natuurlijk nooit:

Winst uit onderneming = Ondernemingsvermogen + prive ontrekkingen - prive stortingen + auto

 

is gelijk aan "Winst uit onderneming" volgens P&L gelijk. Het heeft immers invloed op mijn ondernemingsvermogen. Waar ga ik deze BTW plaatsen. Ook op de privé stortingen?

 

En hoe ga ik om met het gedeelte dat ik al had ontvangen in 2017 (t/m Q3) en wat ik nog niet heb ontvangen Q4 2017.

 

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld €1210 incl. btw telefoon-abo privé betaald.

Boeking:

Privé storting €605 (dus incl. btw)

te ontvangen btw €105

Kosten telefoon-abo €500

 

De btw tot Q3 doet er niet meer toe in de boeken. Die staan niet op je balans en ook niet in je W&V. De post "Te betalen/ontvangen btw" zou gladgestreken moeten zijn met de daadwerkelijk ontvangen bedragen/betaalde bedragen aan de belasting via de bank t/m Q3.

 

De btw (te ontvangen of te betalen) voor Q4 zou een balanspost moeten zijn (Te betalen btw + of -).

 

Link naar reactie
  • 0

BTW aangifte Q3 doet er niet meer toe in V&W of balans dat begrijp ik.

 

Echter wel voor privé storting en daarmee op balans (je hebt immers meer BTW terug ontvangen op de bank dan je met je zakelijke rekening hebt betaald) , maar wellicht bedoel je dat ook met hetgeen je als eerste noemt.

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk zit ik nu nog met 1 punt en dat is dat ik een lease auto rijdt. Heb ik 1 maand zakelijk gereden in december. Telt de belastingsdienst €310 op voor privé ontrekking.

 

Waar ga ik die in mijn eigen boekhouding plaatsen.

 

Het verschil tussen beide berekeningen wordt steeds kleiner ;D.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen ervaring met een auto van de zaak maar in het verleden kon het geloof ik zo:

BTW bijtelling over het privegebruik, wat je dus aan belasting betaald, mag je in je boekhouding op kosten boeken. Verder loopt de privé bijtelling voor IB helemaal buiten de boekhouding om. Dat geef je dus alleen bij je IB aangifte op.

 

Geen idee of die kennis nog juist en actueel is.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een voorbeeld dan kan ik het misschien beter uitleggen.

 

Ik heb bijvoorbeeld:

100 omzet

20 kosten

 

Maakt 80 winst en 80 op bank

 

Maakt mijn ondernemingsvermogen ook 80.

 

Stel mijn bijtelling is 10.

 

Als ik nu de formule van de belastingdienst neem (Winst uit onderneming = Ondernemingsvermogen + prive ontrekkingen - prive stortingen + auto). Dan heb ik volgens de belastingdienst ondernemingsvermorgen (80) + 10 = 90 winst. Beide zaken wijken dan van elkaar af.

 

Vandaar mij vraag hoe ga ik met de bijtelling om.

 

"BTW bijtelling over het privegebruik" heb ik goed verwerkt en zorgt niet voor problemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik nu de formule van de belastingdienst neem (Winst uit onderneming = Ondernemingsvermogen + prive ontrekkingen - prive stortingen + auto). Dan heb ik volgens de belastingdienst ondernemingsvermorgen (80) + 10 = 90 winst.

Volgens mij is het zo dat als je de privé bijtelling van de auto wel echt in de boeken gaat zetten, dat je deze als negatieve kosten opneemt. Dus kosten auto prive = -10 waardoor je winst dus op 90 uitkomt.

 

Je boekt hem dan ook op privéonttrekkingen 10 en auto kosten prive -10, maar die privéonttrekkingen zal dan in die formule wel onder auto vallen en niet "privé storting.

 

Waar heb je die formule vandaan? Want hier staat gewoon privéonttrekkingen.

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst doet het zo. Ik zit in het aangifte programma van de belastingdienst. M'n bijtelling mag ik toch niet als kosten in de boeken nemen.

Als negatieve kosten zei ik. Dus het wordt bij je winst opgeteld (omdat het negatief is).

Maar dat mag iemand beantwoorden met ervaring hiermee.

 

(Maar volgens mij was dat wel zo indien je de bijtelling in je boeken wilt hebben. Zie bijvoorbeeld hier.)

 

Link naar reactie
  • 0

Bij privé bijtelling (in loondienst) zonder onderneming wordt de bijtelling altijd bij het inkomen geteld en daarover moet belasting betaald worden. Ik ga eens kijken hoe de aangifte hier nu mee om gaat. Hier zou het antwoord kunnen liggen.

Link naar reactie
  • 0

Mooi.

 

Ja, die paar euro is vaak een afronding verschil van de BTW aangiftes. Daar mag je bedragen in jouw voordeel afronden (voor omzet naar onder en voorbelasting naar boven) en op die manier hou ik elke keer 1 of 2 euro over die ik wegboek op bijzondere baten.

 

In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro’s. Dit mag u in uw voordeel doen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/btw-bedrag_afronden

 

Als je dat verschil (op de cent nauwkeurig) elk kwartaal ook netjes wegboekt dan zou alles precies moeten kloppen 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel rond de BTW bedragen per boeking naar boven zie site Belasting dienst:

Bij het afronden mag u kiezen uit 2 methodes:

 

U rondt af per geleverd goed of verrichte prestatie.

U rondt het totaalbedrag af.

 

U mag niet beide methodes naast elkaar gebruiken. En u moet in uw keuze voor gebruik van een methode een vaste lijn volgen.

 

In de aangifte btw rondt u de btw-bedragen af op hele euro’s. Dit mag u in uw voordeel doen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/btw-bedrag_afronden

 

En je hebt geen verschillen meer !

 

Link naar reactie
  • 0

En je hebt geen verschillen meer !

Het gaat hier om het verschil in aangifte in hele euro's en de afgeronden centen in je boekhouding. Je mag je (individuele) bedragen in je boekhouding niet afronden op hele euro's maar wel op centen (volgens de belastingdienst). Maar dit zal na de aangifte (waar je alleen hele euro's opgeeft) dus ALTIJD leiden tot een verschil in je boekhouding. En dat verschil kun je dan gewoon wegboeken op een baten-rekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.