• 0

Alweer: omzet december, factuur januari

Beste collega's,

 

Onderstaande vraag is in principe al vaker behandeld en het formele antwoord is mij bekend.

Ik blijf er alleen maar steeds over piekeren, hoewel ik weet/vermoed dat het allemaal niet zo belangrijk is.

Het gaat mij in deze situatie echter om details.

 

Al een jaar of 7 boek ik omzet over geleverde diensten in december in het opvolgende jaar januari (in de winst- en verliesrekening) ,

(dus absoluut niet om daar e.o.a. belastingvoordeel mee te behalen)

in januari maak ik ook de factuur, die ik dan ook betaald krijg.

(e.e.a. is zo gekomen omdat ik begreep dat de factuurdatum leidend was, later begreep ik pas dat dat alleen de BTW betreft)

 

Maar dit is de regel:

“In het factuurstelsel worden kosten en opbrengsten verwerkt in de periode waarop ze betrekking hebben”

 

Als ik dit nu op de correcte manier wil gaan doen, zou ik ineens een jaar met 13 maanden omzet krijgen,

over een aantal jaren, geleidelijk aanpassen is ook zo'n geknoei.

 

Is het heel fout wat ik gedaan heb of zou ik volgens goed koopmans gebruik door kunnen gaan op de oude manier?

 

Mijn boekhouder geeft in deze (voor mij) onduidelijke antwoorden, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het "factuurstelsel" is een kreet i.v.m. de omzetbelasting:

Als je in januari facturen maakt voor diensten in december, dan ben je de BTW op de factuur verschuldigd in januari (of het 1e kwartaal als dat het relevante tijdvak is). Daar is op zich niets mis mee.

 

Voor de inkomsten-/vennootschapsbelasting geldt iets anders:

"Goed koopmansgebruik". En dan moet je toch kijken naar zowel de absolute bedragen (dus: hoeveel euro's je over praat) als de relatieve bedragen (dus: in verhouding tot totale omzet/totale balans).

 

Pas dan kan je eigenlijk zeggen of je misschien de inkomsten (en dus ook: de activa!) moet meenemen in dat "oude jaar" of dat je het gewoon kan 'laten zitten' tot volgend jaar.

 

M.a.w.: niet zó vreemd dat je "onduidelijke antwoorden" kan krijgen van je adviseurs (hoewel: als je de precieze situatie wél kent lijkt het mij niet zo vaag - zou hij/zij toch wel moeten kunnen uitleggen dan).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord shoptillyoudrop!

 

Ahh, factuurstelsel is ook een BTW-kreet.

 

Relatief maakt het niets uit in dit geval.

Stel elke maand is ongeveer dezelfde omzet, dan maakt het voor de vennootschapsbelasting geen of nauwelijks verschil.

Dat geld toch hetzelfde voor absolute bedragen dan?

 

De activa blijven dan toch ook ongeveer gelijk lopen als ik op de oude voet doorga?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als het absoluut om een ton gaat (maandomzet), dan zou dat misschien zo 'zachtjes aan' toch veranderd moeten worden...

 

Als het om honderd euro gaat, dan is het niet zo belangrijk.

 

Aan de andere kant:

Als het Google betreft en het gaat "maar" om 1 ton omzet, dan is het ook te verwaarlozen...

 

Je probeert je ooit gekozen methodiek niet zomaar te veranderen (dat is ook goed koopmansgebruik!), maar soms ontwikkelen dingen zich zo dat het verantwoord is om het wél te doen.

 

Moeilijk te zeggen zo op afstand, zonder echt kennis over de situatie...

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
Is het heel fout wat ik gedaan heb ...
Waar ligt de grens tussen fout en een beetje fout?

 

Voor heel feestvierend Nederland schijnt de facturatie in de maand december een onoverkomelijk probleem te zijn. De postbezorgers vieren overigens net zo hard mee, waarmee ik wil aangeven dat een factuur in de laatste dagen van het jaar, ook pas in het nieuwe jaar wordt bezorgt.

 

Keep it simple ...

 

Als, volgens velen, een beetje stout zijn mag, dan kan je in januari, als de kerstboom weer is opgeruimd, net zo goed een factuur maken met als datum 31 december.

 

... of zou ik volgens goed koopmans gebruik door kunnen gaan op de oude manier?
In principe niet en wel omdat het realiteitsbeginsel hierbij van toepassing is.

Dit houdt in, dat bij het bepalen van de winst, de zaken waarheidsgetrouw moet worden weergegeven.

Dit betekent, dat de winst over een bepaald jaar wordt bepaald door de kosten en baten die met dat jaar samenhangen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Corsara,

 

Voor de duidelijkheid, ik kan die factuur pas maken in januari, omdat ik dan pas weet wat ik over december moet factureren.

Mijn probleem is meer dat in elk boekjaar de maand januari de omzet van december bevat, elk jaar opnieuw.

Link naar reactie
  • 0

Mijn probleem is meer dat in elk boekjaar de maand januari de omzet van december bevat, elk jaar opnieuw.

Zoals ik al zei ... keep it simple ... of blijf splitsen, ieder jaar opnieuw ... BTW in nieuwe jaar, omzet in oude jaar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Door de manier waarop jij je vraag stelt zou ik in dit geval zeggen. Laat het lekker zo.

Je boekhouder heeft er kennelijk niet zoveel problemen mee of hij maakt zelf reserveringen op het moment dat hij jou jaaraangifte opstelt

Belangrijkste in deze is dat jij je boekhouding voert zoals je hebt afgesproken met je boekhouder (of zoals hij van jou gewend is).

 

Als ik toch inga op jou laatste vraag om een beetje context te geven.

Is het heel fout wat ik gedaan heb of zou ik volgens goed koopmans gebruik door kunnen gaan op de oude manier?

 

Die vraag is al een beetje dubbelzinnig. Op basis van goed koopmansgebruik heb je weinig grond om het zo te doen, uit oogpunt van het realiteitsbeginsel dat cosara ook al noemt.. dus puur gebaseerd op de vraag "mag het volgens goed koopmansgebruik?" dan is het antwoord wat mij betreft, nee.

 

Als ik jou vraag "is het heel erg fout" meer uitleg als "kan het problemen opleveren met de belastingdienst in de vorm van een naheffing of boete?" Dan zeg ik die kans lijkt me heel klein. Als jou omzet al jarenlang redelijk stabiel is of in elk geval geen hele grote fluctuaties kent per jaar waardoor je soms wel en soms niet het toptarief (50%) inkomstenbelasting betaald dan zal het wel loslopen.

Een belastinginspecteur zal een beetje tegen hetzelfde dilemma aanlopen als jij nu ziet.. als hij 1 jaar gaat corrigeren, dan grijpt dat ook direct terug op andere jaren. In theorie moeten dan 7 jaar opnieuw vastgesteld worden om vervolgens het ene jaar wat meer te betalen en het andere jaar wat minder. Bij een stabiele omzet waarschijnlijk tientjes werk..

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel

Erg bedankt voor je antwoord en het ingaan en benoemen van de details, het stelt me erg gerust en is een bevestiging van wat ik zelf ook dacht.

 

Wat betreft de dubbelzinnigheid in de zin met "goed koopmansgebruik", daarmee bedoelde ik juist dat het vanuit dat oogpunt juist verdedigbaar zou kunnen zijn dat je doorgaan met de methode die je ooit gekozen hebt. (Ookal is die formeel niet juist)

 

Nogmaals dank allen!

 

Link naar reactie
  • 0
Voor de duidelijkheid, ik kan die factuur pas maken in januari, omdat ik dan pas weet wat ik over december moet factureren.
Je kan toch op 31-december een half uurtje eerder stoppen, danwel langer doorgaan, om die factuur te maken?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit nu op de correcte manier wil gaan doen, zou ik ineens een jaar met 13 maanden omzet krijgen,

over een aantal jaren, geleidelijk aanpassen is ook zo'n geknoei.

Dat betekent dat je ooit eens 11 maanden of minder omzet hebt verwerkt ... dus het een compenseert het ander.

 

Ik zou de voortzetting van fiscale onjuistheden in ieder geval niet willen verhullen met de term "goed koopmansgebruik".

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk Cosara,

 

Ik gebruikte dat argument eerder (waarschijnlijk onjuist) omdat ik gelezen had dat een "bestendige gedragslijn" ook goed koopmansgebruik valt.

Dat een eenmaal gekozen stelsel consistent moet worden toegepast.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk Cosara

Ik maak de regels niet ... ;)

 

Ik gebruikte dat argument eerder (waarschijnlijk onjuist) omdat ik gelezen had dat een "bestendige gedragslijn" ook goed koopmansgebruik valt.
... daarmee wordt het niet gebruiken van de veiligheidsgordel in de auto vanzelf legaal als je het maar consistent toepast. ;D

 

Dat een eenmaal gekozen stelsel consistent moet worden toegepast.
Wettelijke regels wel ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.