• 0

VOF of BV oprichten naast eenmanszaak

Beste allen,

 

Een vraag waar ik(wij) maar niet uitkomen....hebben alles nagekeken/nagevraagd maar de keuze blijft lastig.

 

In het kort:

 

Wij hebben beide een eenmanszaak. Ik ben gewoon in loondienst en voor de belastingdienst ben ik dan ook geen ondernemer. Mijn compagnon heeft ook een eenmanszaak en is wel ondernemer. Enkele jaren geleden zijn we (netjes op papier) een samenwerking aangegaan. Mijn inbreng bestaat enkel uit domeinnamen, mijn compagnon verzorgd de websites/ontwikkeling/marketing. Per kwartaal stuur ik netjes een factuur en dat verloopt allemaal perfect. Nu alles zo goed loopt willen we uitbreiden. We zijn voornemens om ook andere domein extensies te ontwikkelen. Hiervoor gaan we (mogelijk via crowdfunding) geld binnenhalen om te investeren.

 

Waar we nu mee zitten is; hoe nu verder, wat is wijsheid?

 

Blijven we beide doorgaan als eenmanszaak? Richten we samen een VOF op als tussenstap en gaan we tegelijk voor een BV?

 

Wij denken nu op dit moment aan de volgende optie: we laten alles voor de .NL extensie zoals het nu is, beide als eenmanszaak. Voor de uitbreiding met de .com extensie zetten we dan een een VOF of BV op.

 

Is dit een juiste keuze of zien we iets over het hoofd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Jullie zijn dus al een samenwerking aangegaan. Bedoel je dat je voor de IB geen ondernemer bent bij de Belastingdienst (maar wel BTW mag aftrekken)? Blijft toch een onderneming/EZ.

 

Wat voor samenwerking is er nu? Wie factureer jij dan, jouw compagnon of de klant? Je hebt het ook over een inbreng die jullie hebben gedaan (klinkt al als een soort VOF nu al)? Ik neem aan dat jullie nu dus een overeenkomst van opdracht hebben waarbij jij je compagnon inschakelt voor de verdere uitrol van de domeinnaam? Wat is de samenwerking nu?

 

Er kan mogelijk al een VOF zijn of de samenwerking kan in een VOF worden omgezet (contract kan je omzetten, maar let op de fiscaliteit). Jij bent eigenaar van de domeinnamen? Compagnon heeft de auteursrechten voor de ontwikkeling websites? Waar heb je financiering voor nodig precies?

 

Ik zeg, fiscaal advies hier is eerst belangrijk. De rechtsvorm en samenwerkingsafspraken volgen het fiscaal advies.

 

Meer informatie is hier nodig!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.