• 0

Balans van 2 bedrijven 1 maken

Beste lezers,

 

In 2016 hadden mijn vrouw en ik allebei een bedrijf, een bedrijf die kinderkleding verkoopt en een bedrijf die stoffen verkoopt. Omdat dit lastig was m.b.t. stoffen factureren van de een naar de ander hebben we per 1 januari 2017 de stoffenverkoop overgeschreven op mijn vrouw, zodat beide bedrijven op haar naam staan en er dus ook 1 boekhouding ontstaat.

 

Nu ben ik (zoals velen) met de belastingaangifte bezig, op zich is de winst en verlies rekening nu een stuk makkelijker omdat alle baten en kosten op 1 bult kunnen. Maaaaaar deze moet overeenkomen met de balans en dan wordt het wat moeilijker....

 

Een paar zaken die van belang zijn:

- De winst van 2016 van het stoffenbedrijf is gefactureerd richting de kledinghandel

- Deze factuur is als vordering op de ene balans gezet en als kosten op de andere, op die manier valt dit in ieder geval tegen elkaar weg.

 

Balans stoffenhandel 31-12-2016 (die dus op moet gaan in de kinderkleding)

Activa

Voorraden - € 7.296

Vorderingen op handelsdebiteuren - € 29

Liquide middelen - € 1.005

Passiva

Ondernemingsvermogen - € 1.116

Schulden aan leveranciers - € 626

Overige kortlopende schulden - € 6.588 (dit is in zijn geheel een schuld aan de kinderkleding)

 

Balans kinderkleding 31-12-2016

Activa

Voorraden - € 500

Overige vorderingen € 6.623

Liquide middelen € 428

Passiva

Eigen vermogen - € 7.551

 

 

Ik heb het Ondernemingsvermogen begin boekjaar puur en alleen genomen van de kinderkleding handel en daar gaat het denk ik mis, vermoedelijk moet daar een deel van het ondernemingsvermogen van de stoffenhandel bij.

 

Welk deel moet bij het ondernemingsvermogen geteld worden, of verminderd worden? Verminderen is de meest waarschijnlijke optie, maar ook een mutatie aan de prive ontrekkingen kan het oplossen (maar er is geen mutatie geweest)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In 2016 hadden mijn vrouw en ik allebei een bedrijf, een bedrijf die kinderkleding verkoopt en een bedrijf die stoffen verkoopt. Omdat dit lastig was m.b.t. stoffen factureren van de een naar de ander hebben we per 1 januari 2017 de stoffenverkoop overgeschreven op mijn vrouw, zodat beide bedrijven op haar naam staan en er dus ook 1 boekhouding ontstaat.

Gezien de bedragen, gaat het waarschijnlijk om twee eenmanszaken?

 

Als dat zo is, dan bedoelt u dat de activiteiten van uw eenmanszaak worden overgenomen door de andere eenmanszaak van uw vrouw, en dat uw onderneming wordt gestaakt? Twee eenmanszaken op naam van één natuurlijk persoon, dat kan (onder de huidige uitleg van de wetgeving) namelijk niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk dat je daar inderdaad wel een punt hebt ;), het gaat om een handelsnaam die ik overschrijf inclusief de boedel ed. Er blijft dus een bedrijf met waarde nul over (bedrijf blijft wel bestaan maar met andere naam)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat fiscaal de bedoeling is, maar in principe is het mogelijk om delen van de onderneming, die niet meer in het bedrijfsproces betrokken zijn, geruisloos door te schuiven ... d.w.z. zonder met de Belastingdienst te moeten afrekenen.

 

Het is echter niet altijd verstandig om de doorschuifregeling toe te passen ... bijvoorbeeld wanneer er nog een verlies met de stakingswinst is te verrekenen. Bovendien heb je recht op stakingsaftrek als de hele onderneming wordt gestaakt.

 

Even goed gaan rekenen dus.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.