• 0

IB 2017: Loondienst en negatief resultaat inkomsten overig werk, of ondernemer

Ik heb druk gezocht en het 'lijkt' erop dat er niet een duidelijk/consequent antwoord is. Wellicht weten jullie dat wel.

 

Situatie 2017:

 

Loondienst fulltime dienstverband

opzet eigen bedrijf (met medewerking werkgever) hoop tijd in, dus qua uren zou ik het wellicht wel halen, maar veel andere facetten niet (risico klein, immers kan terugkeren, slechts 1 opdrachtgever gehad bedrag nihil) Wel al kosten, want cursus en werkruimte extern gehuurd. (dus niet thuis)

 

tevens:

U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Effectief wel, volgens contract niet.

 

Ik doe voor de BD wel aangifte omzetbelasting, en voor netjes een administratie in een boekhoudprogramma

 

Even simpel gezegd:

 

inkomsten 1000

kosten 6000 (waarvan 85% huur) de rest kleine kosten <450 per stuk

 

Nu dacht ik bij de IB 2017 inkomsten uit overige werkzaamheden deze 2 bedragen te melden.

Ik zie dan bij de ' eindrekening' dat ik een extra grote aftrekpost heb welke komt door deze regeling.

 

Echter wanneer ik google naar negatief inkomen ' overige werkzaamheden' zie ik dat dit zelden geaccepteerd wordt door de belastingdienst. En dat ze het vaak (gaan) zien als startende ondernemer en je ondernemersaangifte moet doen.

 

Mijn vragen zijn:

 

1. Kan ik het WEL doen zoals ik oorspronkelijk van plan was, en dan in 2018 zal het bedrag hopelijk per saldo 0 zijn of postief. En als ik in 2019 helemaal zelfstandig ben ik aangifte ga doen als ondernemer.

 

2. Stel de BD keurt bovenstaande manier af, zie je dat dan al op je (definitieve) beschikking 2017. Of kan de BD dat met terugwerkende kracht in 2019 alsnog eisen

 

3. Als ik ondernemersaangifte ga doen, is dat dan 'ingewikkelder' dan de normale IB. Want die kan ik normaal gesproken prima zelf.

 

4. Qua teruggave/aftrekposten: Stel ik moet het als ondernemer doen. Zal het saldo over 2017 dan per saldo hetzelfde zijn als IB negatief overige inkomsten. Of zal dat nadeliger voor mij uitpakken? Wat is dan eigenlijk de consequentie.

 

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Effectief wel, volgens contract niet.

Allereerst moet je je goed realiseren dat je alle uren mee mag tellen, dus ook niet declarabele uren (administratie, acquisitie, etc). Maar je moet die uren dan wel goed bijhouden en kunnen verantwoorden.

 

Vervolgens is het zo dat het niet zo is dat je geen aangifte kunt doen als ondernemer, simpelweg omdat je niet aan het urencriterium (1.225 uur) of het grotendeelscriterium (> 50%) voldoet. Die criteria zeggen namelijk niets over het ondernemerschap, maar zijn er alleen iets over of je de ondernemers- en startersaftrek mag toepassen.

 

Je kunt ook je verliezen even bijhouden. Op het moment dat je (in een later jaar) aangifte doet als ondernemer, mag je nog kosten van 5 jaar ervoor als kosten aftrekken (aanloopverliezen). Maar als je denkt dat je nu al ondernemer bent, komt uit een ondernemersaangifte ook een negatief bedrag. Dit negatieve bedrag mag je in de komende jaren met winsten verrekenen.

 

1. Kan ik het WEL doen zoals ik oorspronkelijk van plan was, en dan in 2018 zal het bedrag hopelijk per saldo 0 zijn of postief. En als ik in 2019 helemaal zelfstandig ben ik aangifte ga doen als ondernemer.

Ja, volgens mij zou het wel moeten kunnen. Ik weet niet of ik een heel representatief voorbeeld ben, maar ik heb het zelf inderdaad zo gedaan. Ik heb de eerste twee jaar van m'n ondernemerschap een (bescheiden) verlies gedraaid (paar duizend euro), zonder dat ik voldeed aan de eisen van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Ik heb toen twee fiscale jaren een negatief resultaat uit overige werkzaamheden ingevuld. Het derde jaar had ik een postief resultaat uit overige werkzaamheden. Ik heb in die 3 jaar 2 keer iemand van de fiscus over de vloer gehad, en geen van tweeën had er iets over te melden. Het vierde jaar kon ik het inkomen als Winst uit Onderneming invullen.

 

2. Stel de BD keurt bovenstaande manier af, zie je dat dan al op je (definitieve) beschikking 2017. Of kan de BD dat met terugwerkende kracht in 2019 alsnog eisen

Het kan zijn dat ze het niet accepteren. in dat geval vul je een gecorrigeerde aangifte in. Hetzij als ondernemer met een negatieve winst uit onderneming. Hetzij een jaar (of wat) later met aanloopverliezen.

 

3. Als ik ondernemersaangifte ga doen, is dat dan 'ingewikkelder' dan de normale IB. Want die kan ik normaal gesproken prima zelf.

Ja, dat is een stuk ingewikkelder. Daar waar je als RoW alleen omzet en kosten hoeft in te vullen, zul je als ondernemer de kosten ook moeten specificeren. Dat lukt de meeste mensen nog wel. Verder zul je ook een balans moeten opstellen van alle bezittingen en schulden. Vooral over dat laatste willen beginnende ondernemers nog wel eens struikelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat je als starter zeker verlies kan maken en kan aftrekken. Juist als starter kom je hier wellicht wel mee weg maar op termijn zal de fiscus beoordelen of je wel een onderneming bent indien er geen winst is of wordt gemaakt of kan/kon worden verwacht. Ik heb bij vrienden gezien dat de fiscus na een aantal jaren verlies de investeringen welke waren gedaan terugvorderde. Lees: je moet na enige tijd toch echt winst maken en belasting gaan betalen. De BTW is niet het probleem maar de aftrek welke je op je inkomen toepast waardoor je minder IB betaalt.

 

Het urencriterium van 1.225 is moeilijk uit te leggen naast een fulltime dienstverband. Naast dat je 23,55 uur per week aan je onderneming moet hebben besteed voldoe je niet aan de 50% eis vermoed ik (lees: ik ben er niet bij geweest ik baseer me op je gegeven informatie). Je hebt wellicht geen recht op starters- of ondernemersaftrek maar je kan wel ondernemer zijn naast je baan.

 

Ik zeg dus dat je bovenstaande aftrek zeker kan doen. Let op dat je goede administratie bijhoudt. Verder KvK inschrijving etc. BTW kun je anders ook niet terugvragen. Ik raad je aan een belastingadviseur in te schakelen. Het scheelt je een hoop zorgen want je wil niet dat de fiscus na aantal jaren terugkomt op je aangiftes en naheffingen oplegt. De kosten van de fiscalist zijn ook aftrekbaar en in geval van controle gaan ze naar je fiscaal adviseur.

Link naar reactie
  • 1

Een paar aanvullende opmerkingen:

 

Urencriterium: het 50%-criterium is niet van toepassing op starters.

 

Verliesverrekening: een negatieve winst uit onderneming wordt (zo mogelijk) eerst in hetzelfde jaar verrekend met andere inkomsten in box 1, zoals loon, vervolgens met positieve inkomens uit de voorafgaande 3 jaar, daarna pas met toekomstige positieve inkomens.

 

Zelfstandigenaftrek: deze is bij starters niet beperkt tot de hoogte van de winst. Een eventueel verlies wordt dan dus vergroot met de zelfstandigen- en startersaftrek.

 

MKB-vrijstelling: deze werkt bij een verlies uit onderneming in je nadeel.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.