• 0

Beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering, uitkering bij emigratie?

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag inzake mijn beroepsarbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik ben 100 % afgekeurd voor mijn beroep. De verzekering van mij keert mij 100% van het verzekerde bedrag tot mijn 60ste uit. Mijn vraag is nu: Stel, ik wil verhuizen naar het buitenland, zeg de Antillen, moet ik dan in Nederland belasting blijven afdragen, of keert mijn verzekering mij dan het brutobedrag uit, zodat ik op de Antillen belasting moet gaan afdragen. Ik kan me voorstellen als ik ga emigreren dat dan in het land moet afgedragen worden waar ik dan woon. Wie kan me hierbij helpen. Groet Gino

 

 

[Mod edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Gino,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

: Stel, ik wil verhuizen naar het buitenland, zeg de Antillen, moet ik dan in Nederland belasting blijven afdragen, of keert mijn verzekering mij dan het brutobedrag uit, zodat ik op de Antillen belasting moet gaan afdragen. Ik kan me voorstellen als ik ga emigreren dat dan in het land moet afgedragen worden waar ik dan woon

 

Hoofdregel is dat verzekeraars in Nederland de voorheffing doen, maar in het buitenland niet. Verder hangt het af van belastingverdragen en lokale vertegenwoordiging van de betreffende verzekeraar.

 

Wie kan me hierbij helpen.
De verzekeraar of jouw adviseur. Kwestie van de vraag stellen.

 

Veel belangrijker nog: heeft de emigratie ook nog invloed op jouw recht op uitkering en welke spelregels gelden daarbij? Dat is in de voorwaarden van verzekeraars geregeld maar kan onderling flink verschillen. Ga in ieder geval niet emigreren zonder voorafgaan overleg met en toestemming van verzekeraar: anders kan je je recht op een uitkering verliezen (o.a. omdat een verzekeraar in het buitenland geen toezicht op de medische conditie kan houden, voorzover er geen eindtoestand is bereikt, en er geen zicht is op reïntegratie)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Mijn dank voor uw response. In mijn geval qua polisvoorwaarden word er louter en alleen vermeld dat verzekerde het moet melden aan verzekeraar als verzekerde vertrekt naar het buitenland. Er word niet gesproken secu vermeld welke gevolgen het heeft of kan hebben voor mijn uitkering en het recht hierop. Wat betreft mijn ziektebeeld is er geen kans op reintegratie en is er geen kans op het hervatten van mijn beroep. Kan in dit geval mijn verzekering zelf hun regels gaan bepalen aangezien het niet "duidelijk" word aangegeven in de polisvoorwaarden? Uit mijn eigen ervaring met de verzekeraar weet ik dat ze je proberen te "naaien", hetgeen wat ze geprobeerd hebben, maar voor hun negatief heeft uitgepakt. Groet Gino

 

Link naar reactie
  • 0
In mijn geval qua polisvoorwaarden word er louter en alleen vermeld dat verzekerde het moet melden aan verzekeraar als verzekerde vertrekt naar het buitenland.

Ik vermoed dat een gemiddelde verzekeraar daar verblijf langer dan 2-3 maanden mee bedoelt, bijvoorbeeld voor een tijdelijke klus in het Buitenland van 6 of 12 maanden

 

Min of meer permanente emigratie met uitschrijving NL basisadministratie is echt van een andere orde!

 

Kan in dit geval mijn verzekering zelf hun regels gaan bepalen aangezien het niet "duidelijk" word aangegeven in de polisvoorwaarden?

Dat niet, maar je mag de verzekeraar niet in haar belangen schaden. Overleg dus altijd vooraf welke spelregels en gevolgen er zijn. Daarmee voorkom je verrassingen achteraf.

 

Welke verzekeraar is dit, als ik vragen mag?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In de huidige voorwaarden van Aegon AOV staat dat als je vertrekt naar het buitenland tijdens AO, je dit tijdig moet overleggen. Dat is iets anders dan melden, maar ik kan me zo voorstellen dat ook in oudere voorwaarden de bedoeling is dat je het vooraf overlegt.

 

En ook hier wordt met "naar het buitenland vertrekt" niet permanente emigratie bedoelt: de intentie is dat als je tijdens AO (tijdelijk) naar het buitenland gaat, je met verzekeraar overlegt over hoe reïntegratie en toezicht/keuring etc ter plekke plaats gaan vinden.

 

4.2. Verzekerde is verplicht in geval van arbeidsongeschiktheid:

4.2.6 tijdig met AEGON te overleggen als verzekerde naar het buitenland vertrekt.

4.3 Als de verzekerde niet aan deze verplichtingen uit hoofde van 4.2 heeft voldaan of heeft kunnen

voldoen, is verzekeringnemer verplicht om ze na te komen voor zover dat binnen het vermogen van

verzekeringnemer ligt.

4.4 De verzekerde en verzekeringnemer zijn verplicht alles te laten en niets te doen waardoor de

belangen van AEGON kunnen worden geschaad.

4.5 Als de hiervoor genoemde verplichtingen niet zijn nagekomen en daardoor de belangen van AEGON

zijn geschaad, vervalt elk recht op uitkering.

 

Verder is Aegon een intermediairmaatschappij: dus waarom stel je deze vragen niet aan je eigen adviseur?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

De reden dat ik om je advies vraag is omdat ik erg voorzichtig ben geworden in dit soort zaken, en graag meerdere meningen hoor, aangezien in het verleden ik hier niet altijd goed in ben geadviseeerd, en het in mijn geval bijna tot een rechtszaak is gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

De reden dat ik om je advies vraag is omdat ik erg voorzichtig ben geworden in dit soort zaken, en graag meerdere meningen hoor, aangezien in het verleden ik hier niet altijd goed in ben geadviseeerd, en het in mijn geval bijna tot een rechtszaak is gekomen.

 

Ah, ok.

 

Beste mening en advies dat ik je kan geven is: bel met Aegon en leg je voornemen voor.

 

Als er inderdaad bij jou een eindtoestand is bereikt en er geen herstel mogelijk is, zie ik redelijkerwijs niet in hoe emigratie de rechten van verzekeraar zou kunnen schaden. Ziet verzekeraar dat onverhoopt anders, dan kun je die discussie beter nu vooraf starten, dan achteraf als je iedereen voor voldongen feiten stelt.

 

Verder heb ik te weinig ervaring met de combinatie AO en emigratie. Wat ik me wel kan herinneren is dat - al weer enige jaren verleden - een andere verzekeraar in een zelfde soort situatie het hele administratieve en fiscale gedoe (polis op buitenlands adres, uitkering naar buitenlandse rekening, afwijkende fiscale behandeling) niet aankon (of niet aan wilde), en daarom een lucratief afkoopvoorstel deed van een paar ton. (Alleen destijds kon zo'n eenmalige uitkering nog in een stamrecht BV)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.