• 0

BBZ of IOAW?

Hoi ik heb wat feedback / advies nodig over de volgende.

Ik heb een aantal jaren een bedrijf als marginale ondernemer, naast een IOAW uitkering.

(Was ooit in de WW begonnen - kreeg de boel niet levensvatbaar).

De winsten zijn niet hoog en het is niet te verwachten dat het bedrijf levensvatbaar wordt.

De uitkerende instantie adviseert mij nu om de BBZ in gaan.

Dat zou o.a. belastingtechnisch erg voordelig zijn.

Toch twijfel ik erg over.

Ik ben tussen de 63 en 64 jaar, dus de AOW zit er aan te komen.

Het bedrijf wil ik daarna gewoon aanhouden.

De senario wordt als ik BBZ in gaat, waarschijnlijk tot 3 jaar in zitten en dan met een nog niet levensvatbaar bedrijf weer uitstromen.

Het is een lening.

Als je het niet terug kan betalen, wordt het geloof ik (i.i.g. gedeeltelijk) kwijtgescholden.

Maar als ik in de AOW zit, krijg ik wat meer financiële ruimte.

Ik vrees dat ik dan met een heel hoge schuld komt te zitten, wat dan terugbetaald moet worden.

Laat ik alles zoals het nu is, bouw ik i.i.g. geen schuld op.

Wat is wijsheid?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
De winsten zijn niet hoog en het is niet te verwachten dat het bedrijf levensvatbaar wordt

Stoppen.

 

De senario wordt als ik BBZ in gaat

BBZ: er wordt een bedrijfsadviseur aangesteld om je van top tot teen te ondervragen over o.a. (maar niet uitsluitend) alles over het bedrijf wat nu loopt. Verleden, heden, toekomst. Alle onderwerpen komen aan bod. Op voorhand zal de adviseur sceptisch zijn. Als er geen waterdicht plan ligt. Hij zal dan zoeken naar gaten. Logisch, er wordt van hem verwacht een goede risico-inschatting te maken hoe groot de kans is dat je de lening kan terugbetalen. Zou er zelf de energie niet eens insteken.

 

Als je het niet terug kan betalen, wordt het geloof ik (i.i.g. gedeeltelijk) kwijtgescholden

Daar zijn een heleboel voorwaarden aan verbonden (heb de brief hier voor me), o.a. dat je de boekhouding over 2018 kan overleggen, binnen 6 maanden nadat de aanvraag is afgewezen. Dus kwijtschelding is geen gegeven. En dan moet je op dat moment nog maar net die boekhouder kunnen betalen om alles financieel af te sluiten. Iemand in de BBZ kan dat doorgaans niet (financiele nood). Ik heb het nog niet gehad over alle andere voorwaarden waaraan je verbonden bent, na afwijzing.

 

Verder nog, wordt door de sociale dienst verplicht om na een afwijzing, de boel als de wiedeweerga uit te schrijven. Anders geen uitkering meer (niet voldoen aan opgelegde afspraken/verplichtingen). Doorgaan is dan sowieso geen optie meer.

 

Ik vrees dat ik dan met een heel hoge schuld komt te zitten, wat dan terugbetaald moet worden.

Het is misschien zelfs beter om er niet eens aan te beginnen. De basis is dat het bedrijf moet lopen. Levensvatbaar moet zijn. Als er financieel vlak enig probleem plaatsvindt en dit kan niet eenvoudig worden opgelost (matige of slechte vooruitzichten), is het onbegonnen werk. De aanvraag zal dan sowieso worden afgewezen.

 

Laat ik alles zoals het nu is, bouw ik i.i.g. geen schuld op.

Is inderdaad het beste om beslaglegging op inkomen (in een later stadium) te voorkomen. Dat zou naar zijn en is krap leven.

 

Verder wijs ik je graag naar soortgelijke topics, waar ik e.e.a. aan informatie in heb vermeld:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/financiering/bbz-voorschotten-worden-verrekend-591580?action=display;start=0

https://www.higherlevel.nl/forum/bedrijfsstrategie-ondernemingsplannen-en-bedrijfsprocessen/ondernemingsplan-en-businessplanning/ondernemingsplan-schrijven-596537?action=display;start=0 (lijkt geen relevant topic, maar het commentaar over Qredits aanvraag is in grote lijnen gelijk; er wordt een adviseur aangesteld die alles van top tot teen zal gaan 'onderzoeken').

 

Zonder goede voorbereiding heeft het geen zin.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou er zelf de energie niet eens insteken.
Jij had toch BBZ?

 

Of althans voorschotten op een toekenning. Die niet toegekend werd. Dus werden de voorschotten verrekend met de uitkering die wel toegekend werd.

 

Dat is godzijdank alsnog allemaal goedgekomen. En gepaard gegaan met hoge stress door grote onzekerheid (van op de 1 op andere dag krijg je met een forse huurachterstand te horen dat er geen uitkering meer volgt).

 

Het is echter niet zonder slag of stoot gegaan. Gemeente d'r op! Daar een ambtenaar naar binnen gestuurd en de boel rechtgezet. Anders was ik er niet meer geweest. BBZ is een dikke afrader voor de doorsnee ZZP'er. En het klopt ook wel; als je bedrijf niet loopt en het valt niet meer te redden; gedachten veranderen en je focus ergens anders op richten. Eerst jezelf eens goed repareren, overdenken, nieuwe oplossingen bedenken, plannen maken.

 

Gewoon stoppen als het niet gaat lukken. Ook niet door als het misschien gaat lukken. Uitschrijven, nieuwe plannen maken en in de toekomst weer verder. Problemen worden anders alleen maar groter en groter. Dit soort ongein kan zich zelfs uitstrekken tot aan je huur/energie/boodschappen. Al is het maar omdat de sociale dienst niet tijdig uitkering uitbetaald. Waardoor je, terwijl je hoopte op een oplossing, nog dieper in de problemen komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf hou ik gewoon aan, stoppen is niet aan de orde.

Het is mijn oudedagsvoorziening.

Op eigen houtje stoppen mag ook niet.

Was ik 15 of 20 jaar jonger geweest, was de situatie heel anders.

 

Er zijn wel 4 jaar om te overbruggen, voordat ik de AOW kan krijgen (dankzij de leeftijdsverhoging, was anders anderhalf jaar geweest en had ik dit probleem niet.)

Ik heb al jaren IOAW, naast de onderneming.

Ik betaal wel op deze manier, als zogenaamde parttimer, een smak aan inkomstenbelasting.

Mag eigenlijk ook niets opbouwen in combinatie met die aanvulling, het moet een bescheiden bedrijf blijven.

De BBZ voorstel was niet de mijne trouwens, maar kwam van de uitkerende instantie.

Maar ik weet niet waar ik daarmee aan begin en wat de gevolgen van zouden kunnen zijn.

Mogelijk is het toch verstandiger om nog een paar jaar aan te rommelen op deze manier.

 

Ik startte ooit in de ww met een starterslening en op een gegeven moment moest ik een groot smak geld terug betalen, veel meer dan ik er op gerekend had.

Erg vervelend.

Dat was ook de enige keer dat ik overwoog om het bedrijf te stoppen.

 

Bedankt trouwens voor het meedenken.

Ik heb feedback nodig hierover.

Link naar reactie
  • 0

Ik betaal wel op deze manier, als zogenaamde parttimer, een smak aan inkomstenbelasting.

Kun je me dat eens uitleggen? Wat versta je onder "een smak"? En waar betaal je inkomstenbelasting over? En betaal je dan meer dan iemand anders met hetzelfde inkomen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik kom niet in aanmerking voor de belastingkortingen / vrijstelling voor ondernemers, omdat ik (zogenaamd) niet aan het urencriterium kom.

Dus betaal ik ongeveer 40% inkomstenbelasting over de winst.

Bij BBZ zou dat niet hoeven.

Maar als ik de BBZ terug moet betalen, ben ik uiteindelijk veel duurder uit.

Link naar reactie
  • 0

Betaal ik meer dan iemand anders met hetzelfde inkomen?

 

Dat hangt er van af.

Als het iemand is zonder een andere inkomen, zoals bijvoorbeeld een huisvrouw, of iemand die alleen het bedrijf heeft aan inkomen, ja dan betaal ik meer.

Was het iemand anders met bijvoorbeeld een loondienstbaan van 30 of 40 uur, dan betaal ik dezelfde aan IB over mijn bedrijfswinst.

 

Er moet ook IB betaald worden over de uitkering, maar dat is niet veel, want het is maar een aanvulling.

Link naar reactie
  • 0

Als je niet aan het urencriterium voldoet, kom je niet in aanmerking voor BBZ. Tenzij de gemeente een oogje dichtknijpt.

 

Die 40% inkomstenbelasting is pas na heffingskortingen. Als je een aanvullende uitkering nodig hebt, zijn de winsten zo laag dat je in praktijk waarschijnlijk amper belasting betaalt. Die smak die jij noemt is dan eerder een smakje.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Netjunk55,

 

Kwam zojuist het onderstaande tegen tijdens het rondsurfen. Deed me meteen aan dit verhaal denken. Zo zie je maar hoe lastig het is om erdoor te komen bij BBZ \ Qredits. Ik herken wel e.e.a. wat daar in dat topic beschreven wordt. Hiermee wil ik je soort van 'waarschuwen' dat, hoe graag je het ook wil, het haast een onmogelijke opgave is om krediet te krijgen via deze partijen (althans, als eenvoudige hoopvolle zzp'er). Je moet wel heel goed voorbereid zijn, wil je een redelijke slagingskans hebben.

 

De TS in dat topic ontving een afwijzing van Qredits en is om onderbouwing gaan vragen. Check de beargumentatie van de bedrijfsadviseur om een indruk te krijgen wat je bij zo'n aanvraag te wachten staat.

 

De link

 

 

[Mod edit: link aangepast, overbodige motivatie van een link naar een niet eigen site verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

Check de beargumentatie van de bedrijfsadviseur om een indruk te krijgen wat je bij zo'n aanvraag te wachten staat.

Prima dat ze de luchtfietsers en warhoofden er tussenuit halen. Financiering is geen liefdadigheid.

 

Vraagsteller is 63 dus levensvatbaarheid (van de onderneming) is geen issue. BBZ dient als hulp ter overbrugging naar AOW/pensioen. De overheid houdt senioren van de straat op deze manier. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraagsteller is 63 dus levensvatbaarheid (van de onderneming) is geen issue. BBZ dient als hulp ter overbrugging naar AOW/pensioen. De overheid houdt senioren van de straat op deze manier. ;)

Ik vraag me af of er dan niet beter naar IOAZ moet worden gekeken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.