[Artikel] Wisselstroomvertraging - hoe werkt dat door?

Aanbevolen berichten

Wisselstroomvertraging - hoe werkt dat door?

 

Korte samenvatting:

 

Omdat de stroomnetwerkbeheerders in Servië en Kosovo met elkaar bakkeleien, is de frequentie van onze Europese wisselstroom niet meer precies 50 Hz. Met als gevolg dat onze stroomklokken nu Balkantijd tonen. Met als gevolg dat de luchtalarmen niet meer werken.

 

Klinkt als een filmscenario? Plak maar vast zilverpapier op de kelderramen...

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

 

Welke andere apparatuur is gekoppeld aan die netfrequentie? Machines in fabrieken? Bewakingssystemen? Kerncentrales in Albanië? Bankkluizen? Medische apparatuur?

 

Of zijn het alleen de dorpsirenes die van slag zijn?

 

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik heb hier de dorpsirene wel gehoord afgelopen maandag. Ik weet alleen niet meer hoe laat dat precies was. Ik dacht trouwens dat die maandag alarm afgeschaft zou worden eind 2017.

 

Wel keek ik vanochtend op mijn alarm bij mijn bed en die loopt warempel 6 minuten achter :)

 

(Ik gebruik echter altijd mijn telefoon als wekker, gelukkig)

 

Link naar reactie

De tijdmeting van het luchtalarm dat wordt aangestuurd door de frequentie van het elektriciteitsnetwerk? ... is er geen geld beschikbaar voor een kwartsklokje ?

 

Wat gebeurt er als ter plekke de stroom uitvalt ... een noodstroomvoorziening is er, naar ik hoop, toch wel ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

En kan iemand mij uitleggen hoe een "gebrek" aan stroom (want dat was er volgens mij aan de hand) zorgt voor een daling van de frequentie? Een daling van de spanning zou ik nog wel kunnen begrijpen, maar de frequentie niet.

 

Een generator wil in principe harder draaien dan hij 'mag' van het wisselstroomnet. Op deze manier voegt hij vermogen toe aan het net. Als er niet voldoende generatoren staan te duwen, zakt de wisselspanning in frequentie (ook iets in spanning, maar dat is geen probleem). Het is heel weinig en zou makkelijk opgelost kunnen worden door andere generatoren iets meer te laten duwen.

Ik denk dat dan de anderen meer bijdragen dan er is afgesproken tussen landen en daardoor gratis stroom leveren aan het land met de langzame generator. Zo is het dus geld dat de klokjes terugzet.

 

Link naar reactie

Ja, alle apparaten welke een klok hebben die gebruikt maar van de netfrequentie zijn hierdoor getroffen.

 

Vraag is echter hoe relevant dat is.

maak het iets uit dat de koffiemachine of de airco 6 minuten achter lopen of niet?

 

Iets waarbij het van levensbelang is dat de klok juist loopt zal niet enkel afhankelijk zijn van netstroom, dan is het gewoon slecht bedacht.

 

Link naar reactie

Ja, alle apparaten welke een klok hebben die gebruikt maar van de netfrequentie zijn hierdoor getroffen.

Vraag is echter hoe relevant dat is.

maak het iets uit dat de koffiemachine of de airco 6 minuten achter lopen of niet?

De airco misschien niet zozeer, behoudens voor een wietkwekerij, maar de koffiemachine is voor menig ondernemer van levensbelang ... die moet wel op het juiste moment zijn werk doen ... evenals van de wekker met zo'n lullig snoertje eraan. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Vind het overigens wel apart dat we er nu wel last van hebben dat ze aan de andere kant van Europa te weinig stroom produceren.

Maar van de tekorten die buurland Belgie in het recente verleden heeft gehad niets gemerkt hebben.

 

Link naar reactie

Vind het overigens wel apart dat we er nu wel last van hebben dat ze aan de andere kant van Europa te weinig stroom produceren.

Maar van de tekorten die buurland Belgie in het recente verleden heeft gehad niets gemerkt hebben.

 

 

Normaal houden de stroominkopers en verkopers dat bij. (SEP) Heeft iemand iets te kort dan wordt het bijgeleverd. Maar als er geen contact is lukt dat dus niet.

Overigens regelen landen dit veelal automatisch. Als het hard waait in het noordelijk deel van Europa, dus als er veel windenergie geleverd wordt, gaan de gascentrales uit om te compenseren. Zo ook met zonne-energie.

 

Link naar reactie

Vind het overigens wel apart dat we er nu wel last van hebben dat ze aan de andere kant van Europa te weinig stroom produceren. Maar van de tekorten die buurland Belgie in het recente verleden heeft gehad niets gemerkt hebben.

Interessante (technische en politieke) materie.

 

Het volgende persbericht kwam ik ook nog tegen. Misschien brengt het wat licht in de duisternis.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.