• 0

Certificaathouder uitkopen

Beste HigherLevel Community,

 

Met veel interesse bekijk ik de vele posts op dit forum. Nu zit ik zelf met een vraag waar ik niet zo makkelijk uitkom en hoop ik dat jullie me in de juiste richting kunnen helpen.

 

Samen met een compagnon ben ik drie jaar geleden een start-up gestart. We hebben enkele werknemers ondergebracht in een Stichting Administratie Kantoor, waarbij persoon X een vrij groot belang van 20% heeft vergaard. Nu is het geval zo, dat persoon X heeft gekozen om het bedrijf te verlaten en we zijn niet in de financiele positie om persoon X uit te kopen.

 

In de certificaatovereenkomst hebben we een aanbiedingsplicht opgenomen bij inactiviteit. Als we niet voldoende cash middelen hebben om persoon X uit te komen, kunnen we een lening verstrekken met een termijn van 60 maanden.

 

Echter, statutair gezien mogen we persoon X niet uitkopen met een lening omdat we een negatief eigen vermogen hebben door een converteerbare lening in STAK.

 

Aangezien het om certificaten van aandelen gaat zijn deze ook minder makkelijk te verkopen aan een investeerder.

 

Hebben jullie wellicht een idee hoe we dit het best kunnen oplossen voor beiden partijen?

 

Alvast heel erg bedankt!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je snelle reactie. We hebben nog geen prijs afgesproken. De certificaten zijn in tranches ingekocht over tijd met een totale investering van ~20k. Inmiddels praten we met een investeerder over een waardering van 1.5 mln, wat zou betekenen ~300k. Echter, gezien onze omzet (~150k) zit hier nog heel veel verwachting/onzekerheid in.

 

De huidige aandeelhouders (founders) zijn niet in de positie om dit zo maar uit te kopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

er is nog een andere certificaathouder, die zou mogelijk een (klein) deel kunnen kopen.

 

Zou het een mogelijkheid zijn om met je eigen holding een lening aan te gaan? Maar wat als de werkmaatschappij omvalt en je de lening niet meer kunt betalen vanuit je MT fee?

Link naar reactie
  • 0

Er moet in de administratievoorwaarden toch ergens wel een bepaling zijn over de vergoeding/ prijs voor certificaten welke een certificaathouder krijgt? Ik kan me niet goed voorstellen dat dit gebaseerd wordt op de huidige waarde van de onderneming. Certificaten hebben niet dezelfde waarde en die waarde wordt juist bepaald in de overeenkomst(en) tussen de aandeelhouders/STAK en certificaathouders.

 

Een STAK kan verder in bepaalde gevallen gehouden zijn om de aandelen aan te bieden aan de overige aandeelhouders en de prijs die de STAK krijgt is dan van toepassing op de certificaathouders. Dit kan vaak de prijs zijn welke is betaald door de certificaathouder.

 

Indien een certificaathouder zelf vertrekt kan dit niet zonder meer betekenen dat hij de prijs ontvangt voor de waarde van de betreffende aandelen (dat zou ik noooit zo afspreken en klinkt ongebruikeijk). De vennootschap komt hiermee in problemen indien een willekeurige werknemer het schip op eigen initiatief verlaat op een door de werknemer handig tijdstip. Ik kan er een boek over schrijven maar er is hier meer info nodig.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.