• 0

Boeking splitsing energienota in verbruikskosten en toelevering zonne-energie

Onze club heeft de 2017-energienota op de jaarrekening opgesplitst in een deel dat werkelijk afgenomen is (het energieverbruik) en een deel dat door de vereniging toegeleverd is (via zonne-energie). De jaarnota van het energiebedrijf (€2000) combineert verbruik en toelevering op 1 nota.

 

Op de staat van Baten en Lasten is de jaarnota van het energiebedrijf niet te vinden. Maar onder lasten staat een afgesplitste post van €4500 (energie kosten) en onder baten staat een post van €2500 (energie levering door ons). Dit is gedaan om de leden duidelijker te laten zien wat de opbrengst van onze zonne-energie is.

 

De energierekening over 2017 is na sluiting van het boekjaar binnengekomen. De afgesplitste opbrengst van €2500 staat op de balans onder debiteuren. De afgesplitste energiekosten van €4500 zijn niet op de balans te vinden, ook niet onder crediteuren. De balans is in evenwicht.

 

Als je de energie rekening beslist wilt splitsen op de staat van Baten en Lasten:

- dan zou de post energiekosten van €4500 toch op de balans onder crediteuren geboekt moeten zijn?

- als dat zo is, hoe kan de balans dan nu zonder die post voor energiekosten toch in evenwicht zijn?

- zou het beter zijn die splitsing niet op de balans door te voeren, maar daar de jaarnota van het energie bedrijf als geheel onder crediteuren te boeken (bijvoorbeeld als extra controle op de splitsing)?

 

modedit:typo titel gecorrigeerd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De energierekening over 2017 is na sluiting van het boekjaar binnengekomen. De afgesplitste opbrengst van €2500 staat op de balans onder debiteuren. De afgesplitste energiekosten van €4500 zijn niet op de balans te vinden, ook niet onder crediteuren. De balans is in evenwicht.

Als de nog te ontvangen €2500 bij de debiteuren staat geboekt, dan hoort de nog te betalen €4500 bij de crediteuren te staan ... of het verschil van €2000 bij de crediteuren. Maar er is meer ... Als er sprake is van een eindafrekening, dan zijn er toch maandelijkse betalingen (voorheffingen) geboekt ? Nu is het wel zo dat de de voorheffingen (bijna) nooit gelijk zijn aan de eindafrekening.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De energierekening over 2017 is na sluiting van het boekjaar binnengekomen. De afgesplitste opbrengst van €2500 staat op de balans onder debiteuren. De afgesplitste energiekosten van €4500 zijn niet op de balans te vinden, ook niet onder crediteuren. De balans is in evenwicht.

Als de nog te ontvangen €2500 bij de debiteuren staat geboekt, dan hoort de nog te betalen €4500 bij de crediteuren te staan ... of het verschil van €2000 bij de crediteuren. Maar er is meer ... Als er sprake is van een eindafrekening, dan zijn er toch maandelijkse betalingen (voorheffingen) geboekt ? Nu is het wel zo dat de de voorheffingen (bijna) nooit gelijk zijn aan de eindafrekening.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Voor alle duidelijkheid, ik neem aan dat "... of het verschil van €2000 bij de crediteuren" betekent dat er in dat geval geen debiteuren post voor de energie geboekt wordt?

 

Ja, er is inderdaad een voorschot betaald dat niet gelijk is aan de verschuldigde bedragen. Maar de boekingen daarvan staan niet in detail op de leden-jaarrekening in tegenstelling tot alle 2018 nota's die op 2017 slaan. Ik neem aan dat die voorschotten goed geboekt zijn ('links' en kascommissie), maar kan dat natuurlijk wel navragen. Boeking van eindnota inclusief de verrekening van de voorschotten levert een grote debit post op, veel groter dan de genoemde opbrengst van de zonne-energie.

 

Even een vraagje tussendoor: opereert de club c.q. de vereniging als onderneming?

Alleen voor de zonnepanelen zijn we voor de BD 'ondernemer'. De afdracht van de te ontvangen energie BTW staat geboekt onder Lasten. Maar de vermelde balans boeking is vermoedelijk exclusief BTW en zou inclusief BTW moeten zijn(?).

Link naar reactie
  • 0

Voor alle duidelijkheid, ik neem aan dat "... of het verschil van €2000 bij de crediteuren" betekent dat er in dat geval geen debiteuren post voor de energie geboekt wordt?

Inderdaad, maar er is meer ...

 

Ja, er is inderdaad een voorschot betaald dat niet gelijk is aan de verschuldigde bedragen. Maar de boekingen daarvan staan niet in detail op de leden-jaarrekening in tegenstelling tot alle 2018 nota's die op 2017 slaan.
De voorschotten van 2017 worden inclusief BTW in de desbetreffende BTW-periode van 2017 geboekt. In 2018 ontvangt u een eindafrekening over 2017 waarvan de kosten/opbrengsten tot 2017 behoren, maar de BTW in 2018.

 

Ik neem aan dat die voorschotten goed geboekt zijn ('links' en kascommissie), maar kan dat natuurlijk wel navragen.
Persoonlijk zou ik helemaal niets aannemen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je de energie rekening beslist wilt splitsen op de staat van Baten en Lasten:

- dan zou de post energiekosten van €4500 toch op de balans onder crediteuren geboekt moeten zijn?

Nee. Energiebedrijven sturen meestal een voorschot op basis van je verbruik, waarbij géén rekening wordt gehouden met de verwachte opbrengst van de zonnepanelen. Er vanuit gaande dat de voorschotten een beetje fatsoenlijk zijn geschat, betekent dat je die 4.500 euro aan voorschotten dus kunt wegstrepen tegen het daadwerkelijke verbruik.

 

- zou het beter zijn die splitsing niet op de balans door te voeren, maar daar de jaarnota van het energie bedrijf als geheel onder crediteuren te boeken (bijvoorbeeld als extra controle op de splitsing)?

Nee, dat is niet beter. Door het niet op te splitsen zou je een belangrijk inzicht missen. Bovendien moet je je energieverbruik sowieso vermelden, ongeacht of je zonnepanelen had of niet. Zonder zonnepanelen verbruik je 4.500 euro aan stroom, met zonnepanelen verbruik je ook 4.500 euro aan stroom. En aangezien je die in beide gevallen al hebt betaald via de voorschotten, staat er op dat punt dus niets open.

 

Het enige dat op de balans had moeten staan per 31 december 2017 was 2.500 euro (eigenlijk het ex. btw bedrag als je een btw-nummer hebt). En niet op de post Crediteuren, want de factuur was toen nog niet verstuurd. Dat bedrag had eigenlijk ergens op "Nog te ontvangen facturen" o.i.d. moeten staan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het enige dat op de balans had moeten staan per 31 december 2017 was 2.500 euro (eigenlijk het ex. btw bedrag als je een btw-nummer hebt). En niet op de post Crediteuren, want de factuur was toen nog niet verstuurd. Dat bedrag had eigenlijk ergens op "Nog te ontvangen facturen" o.i.d. moeten staan.

Dan zou het bij ons goed geboekt zijn , wel nog met de aantekening "nog te ontvangen". Maar:

Energiebedrijven sturen meestal een voorschot op basis van je verbruik, waarbij géén rekening wordt gehouden met de verwachte opbrengst van de zonnepanelen. Er vanuit gaande dat de voorschotten een beetje fatsoenlijk zijn geschat, betekent dat je die 4.500 euro aan voorschotten dus kunt wegstrepen tegen het daadwerkelijke verbruik.

Sorry, maar ik blijk de verkeerde vraag gesteld te hebben. Ook Cosara had het voorschot al genoemd dat ik weggelaten had. Die voorschotten en de zonne-energie zorgen bij ons voor een grote teruggave, ze zijn verrekend op die eindnota. De volledige eindnota bedraagt -€3500 (teruggave). En die moet toch wel geboekt worden? Op de B&L-staat zouden dan de zelfde gesplitste bedragen blijven staan? En op de balans zou dan alleen de €3500 teruggave onder nog te ontvangen bedragen vermeld moeten worden en niet de fictieve opbrengst zonnepanelen?

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar ik blijk de verkeerde vraag gesteld te hebben. Ook Cosara had het voorschot al genoemd dat ik weggelaten had. Die voorschotten en de zonne-energie zorgen bij ons voor een grote teruggave, ze zijn verrekend op die eindnota. De volledige eindnota bedraagt -€3500 (teruggave). En die moet toch wel geboekt worden?

Klopt, en het verschil met de voorschotten wordt waarschijnlijk direct in de winst geboekt. Je kunt als onderneming niet in een glazen bol kijken, dus je kunt de balans aan het eind van het jaar alleen opstellen to the best of your ability.

 

In dit geval houdt dat in dat de te verwachten zonnestroomopbrengst zo goed mogelijk geschat moet worden. Aan het eind van het jaar staat dat bedrag op "Nog te factureren zonnestroom" bijvoorbeeld. Laten we zeggen dat dat 2.500 euro was.

 

Nu blijkt dat de opbrengst uiteindelijk 3.500 euro. Dan wordt daarvan 2.500 euro weggeboekt tegen de balanspost "Nog te factureren zonnestroom". En de overige 1.000 euro wordt direct als omzet geboekt "Opbrengst zonnestroom". Deze verschillen kunnen makkelijk optreden doordat het weer niet te sturen is. Het is nooit zeker hoeveel de zon zal gaan schijnen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Allen, bedankt, het is mij duidelijk en vermoedelijk is het bij ons fout geboekt omdat de teruggave in 2018 niet te vinden is op de jaarrekening 2017. Maar ik heb nog een vraag over de BTW. Als club kunnen wij uitsluitend de ontvangen BTW van de zonnepanelen opbrengst 'afrekenen'. Voor andere zaken zijn wij geen BTW ondernemer.

 

Uitgangspunt is dat op de staat van baten en lasten (B&L) een splitsing is aangebracht van de eind nota (die ontvangen is in 2018 maar wel ver voordat de jaarrekening werd opgemaakt):

- bij baten staat de opbrengst van onze zonne-energie;

- bij lasten staan de kosten van de afgenomen energie.

Omdat wij BTW niet kunnen verrekenen: zou dan de lasten post inclusief BTW moeten zijn? En bij de baten?

 

En wat de BTW zelf betreft: Er staat een BTW post onder lasten op de B&L staat. Dat moet dan de BTW van de eindafrekening 2016 zijn? (BTW eindafrekening 2017 wordt immers onder BTW 2018 geboekt).

Dan zou er toch ook een BTW post onder baten moeten voorkomen?

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een tikfout, misschien dat iemand de t ertussen kan zetten, ik kan dat niet meer. De kern was/is boeking van de splitsing, niet die van gewoon 2 nota's. Maar je hebt mij wel aan een vijfde reactie geholpen en volgens de felicitatie email zelfs een inhoudelijke reactie :-)

 

Link naar reactie
  • 0

Als club kunnen wij uitsluitend de ontvangen BTW van de zonnepanelen opbrengst 'afrekenen'. Voor andere zaken zijn wij geen BTW ondernemer.

Precies. Dat betekent dat je dus btw kon terugvragen over de aanschaf van de zonnepanelen, maar ook dat je btw moet afdragen over de hoeveel teruggeleverde energie. Je kunt daarvoor gewoon het btw bedrag overnemen uit je jaarrekenen en dat aangeven.

 

Je mag echter ook een forfait van 2% hanteren over het op duizendtallen naar boven afgeronde aantal Wattpiek van je installatie. Als je bijvoorbeeld 2500 Wattpiek aan panelen hebt -> afronden naar boven op 1000 -> 3000 Wattpiek x 2% = 60 euro. Dat betekent dat je 60 euro per jaar opgeven.

 

Als de fiscus jullie overigens ziet als "samenwerkingsverband van natuurlijke personen" dan kun je overigens gebruik maken van de kleineondernemersregeling waardoor je de btw alsnog niet hoeft af te dragen (je moet nog steeds aangifte doen). Die 'uitgespaarde' btw is dan overigens wel weer een baat!

 

Let er trouwens op dat je dit forfait (of daadwerkelijke btw) waarschijnlijk maar 1 keer per jaar hoeft in te vullen. Als er wordt verwacht dat je per kwartaal aangifte doet, moet je dus nog wel 3 keer per jaar een NIHIL-aangifte doen.

 

Als het nou zo is dat je elk jaar gebruik kunt maken van de kleineondernemersregeling, kun je ook vragen om ontheffingen administratieve verplichtingen. Dan hoef je geen btw-aangiftes voor jan doedel meer te doen, die waarschijnlijk alleen maar rompslomp op leveren - en het risico op boetes wegens vergeten aangiftes. Zeker met NIHIL-aangiftes zijn zulke boetes echt jammer.

 

Echter, je moet dan wel rekening houden met het feit dat je ook geen btw meer kunt aftrekken over mogelijk toekomstige zonnepaneelkosten. Hoewel niemand er over spreekt, kunnen sommige onderdelen (met name de omvormer) gewoon kapot. Als ontheffing voor de btw hebt, hoef je weliswaar geen aangiftes meer te doen, maar je kunt ook de btw over dit relatief dure onderdeel niet meer terugvragen. Tenzij je de ontheffing weer ongedaan maakt. En dan moet je de 5 jaar erna weer aangiftes blijven doen.

 

Voor de rest moeten de verbruikskosten mét btw als last worden genomen. Ook zonder zonnepanelen zou je immers die kosten hebben gemaakt. En zonder btw-plichtig te zijn, zouden die kosten inclusief btw moeten worden opgenomen.

 

En wat de BTW zelf betreft: Er staat een BTW post onder lasten op de B&L staat. Dat moet dan de BTW van de eindafrekening 2016 zijn? (BTW eindafrekening 2017 wordt immers onder BTW 2018 geboekt).

Dan zou er toch ook een BTW post onder baten moeten voorkomen?

Om wat voor bedrag gaat het dan? Een zeer klein bedrag? Of een bedrag dat een fors percentage van de kosten is? (laten wel zeggen: tussen de 6 en 21%) Kan het zijn dat de btw apart als kosten wordt gepresenteerd? Als de vereniging niet btw-plichtig is, zou de btw op alle kosten eigenlijk onderdeel moeten zijn van die kosten zelf en dus niet separaat moeten verschijnen. De btw zou dan helemaal niet zichtbaar moeten zijn. En als het zo is dat er gebruik kan worden gemaakt van de kleineondernemersregeling, dan zou de btw voor dat onderdeeltje een baat moeten zijn. Je hebt dan immers de btw mogen houden die normaal afgedragen zou moeten worden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de vele tips over de BTW. Ik ben daar niet bij betrokken, maar zal navragen of de energie mensen daaraan gedacht hebben.

 

Het BTW bedrag is ruim €400 (2500*21/121). Dat is het 21% tarief over de de opbrengst volgens de eindnota. En dat BTW bedrag staat dus alleen als een post aan kosten (iets minder, omdat vorige jaar betreft denk ik). Er staat geen BTW post bij de baten. De opbrengst staan wel bij de baten maar excl btw (ongeveer €2500-€400).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.