• 0

Nieuw als zelfstandige: maar waar??

Na vele jaren buitenland in loondienst, denk ik erover voor mijzelf te beginnen in Nederland danwel België. Op dit forum valt veel te lezen over hoe grensoverschrijdend te ondernemen als zzp-er, maar altijd vanuit een reeds bestaande situatie. Wat ik zoek zijn ervaringen/opinies/wijsheid over de keus die ik nu heb: wanneer ik als Nederlander het liefst in België zou gaan wonen (vanuit Frankrijk waar ik nu ben), wat is dan de beste keuze voor mijn inschrijving als zzp-er? NL of BE?

De diensten die ik aan ga bieden bestrijken in principe de hele wereld, met cliënten die overal kunnen gevestigd zijn.

Bij voorbaat dank voor de belangstelling!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

België is op allerlei vlakken minder aantrekkelijk voor ondernemers, tenzij je een revenu-model op auteursrechten kan baseren.

 

 

 

Pierre Spaninks en ik hadden laatst een interessante twitterdiscussie met Hugo Jan Ruts,

(eindredacteur en uitgever van oa Zipconomy en Nextconomy) over de overeenkomsten en verschillen tussen ZZP-ers in Nederland en België (niet specifiek Vlaanderen, Nextconomy is tweetalig). Dit naar aanleiding van de conclusies van een debatavond over wat Nederland en Vlaanderen van elkaar kunnen leren

 

Een van de conclusies was dat Belgische Freelancers over het algemeen tevredener zijn dan hun Nederlandse concullega's, maar toen ik doorvroeg naar de kosten van hun sociale stelsel

kreeg ik als antwoord:

 

"Belgische freelancers die ik er over spreek denken meestal dat ons systeem vooral is om freelancers te dwars te zitten..."

 

Zoveel verschil is er dus ook weer niet ;D

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik als Nederlander het liefst in België zou gaan wonen (vanuit Frankrijk waar ik nu ben), wat is dan de beste keuze voor mijn inschrijving als zzp-er? NL of BE?

Als je als ZZP'er in België wilt gaan wonen en de onderneming in Nederland wilt inschrijven in het Handelsregister, dan zal je in Nederland een vaste inrichting (tastbaar werkadres) in de vorm van een kantoor en werkplaats moeten hebben.

 

Belangrijke informatie:

 

Overheid Nederland: Wonen in België en werken in Nederland. en Belastingverdrag tussen Nederland en België.

 

Overheid België: Zelfstandigen en Zelfstandige worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Keuze tussen Nederland en België om te ondernemen is een no-brainer. Afgezien van wat exotische uitzonderingen, scoort Nederland op elk punt beter dan België.

 

De vraag is of TS die keuze wel heeft.

Als ik het vestigingsland kon uitkiezen, zou ik voor Andorra gaan ;)

 

Als je in België woont en je in Nederland niet beschikt over een kantooradres, wordt het lastig om je als ondernemer in NL te vestigen.

Als je je bij de Nederlandse KvK meldt met een Belgisch vestigingsadres gaat het iig niet lukken.

 

En ook al heb je een kantooradres in NL, maar in België woont en nagenoeg geen NL cliënten, dan kun je vragen krijgen over de realiteitswaarde van de gekozen vestigingsplaats.

Hou er verder rekening mee dat je doordat je in België woont je wereldinkomen in België belast is en je iig een dubbele aangifte moet doen: in Nederland en in België.

Link naar reactie
  • 0

Keuze tussen Nederland en België om te ondernemen is een no-brainer. Afgezien van wat exotische uitzonderingen, scoort Nederland op elk punt beter dan België.

Dank voor de uitmuntende toelichting en welkom op HL!

 

 

 

Dank je wel.

 

Goed iets uitgebreider dan:

 

- belastingdruk in België ligt stukken hoger. Bovenop vennootschapsbelasting (hoger dan in NL), dividendbelasting (hoger dan in NL), crisisbelasting (kent NL niet), betaal je ook nog sociale lasten over je inkomen.

- iemand aannemen kost je meer dan in NL.

- België is 'n stuk bureaucratischer dan Nederland

- fiscus is een stuk scherper op aftrekposten e.d.

- in z'n algemeenheid vind ik de 'service' een stuk minder dan in NL. Dat geldt voor overheidsinstanties, maar ook voor boekhouders, bedrijfsadviseurs, internetmaatschappij, elektriciteitsmaatschappij, etc.

- Bedrijf beëindigen of verplaatsen is een stuk meer rompslomp dan in Nederland.

 

Een van de weinige voordelen is wel dat de aandelen van je bedrijf verkopen soms een stuk gunstiger is.

 

TS geeft aan dat hij in enige mate de keuze heeft ("liefst in België zou gaan wonen"). Puur qua ondernemen zou ik dan niet voor België kiezen.

 

Ik praat nu even voor de gemiddelde ondernemer c.q. eenpitter. Niet voor 'n multinational.

 

Als andere landen een optie zijn, zou ik verder kijken dan NL en B, maar ik zou wel altijd ook effectief gaan wonen (en je bedrijf gaan runnen) vanuit het land waar je belasting betaalt/je bedrijf staat ingeschreven/etc.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.