• 0

Coolblue Jaarcijfers 2017, deel jouw inzicht hierover en leer van elkaar

Ik deel dit omdat het eenieder inzicht geeft in de cijfers van een (e-commerce) bedrijf en een startpunt kan zijn van een interessante discussie die bijdraagt aan het leren van elkaar en nieuwe inzichten verkrijgen.

 

 

[*]Omzet Totaal generaal 1.2 Miljard

[*]Omzet NL 884 miljoen

[*]Omzet BE 309 miljoen

[*]EBITDA 21.9 miljoen

[*]Netto winst 9.1 miljoen

[*]3561 medewerkers

 

Download het coolblue jaarboek zelf

coolblue.thumb.PNG.dae89edb523a1944832d59a11ddf2d91.PNG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja ik zou de winst in euro's heel graag hebben maar als ik dat winstpercentage in procenten zou hebben was ik allang opgehouden ;D

 

Als je het jaarboek download zie je ook dat de omzet een stuk sterker gestegen is dan de winst. Komt waarschijnlijk ook door een flink aantal extra medewerkers en wagens.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Respect voor de groei en organisatie van die groei, maar met een netto winst van 0,76% is een verdere schaalvergroting met eigen financiële middelen nagenoeg onmogelijk.

 

Een beursgang of een overname door een overnamekandidaat met genoeg pecunia's zijn dan de twee oplossingen om het marktaandeel te vergroten. Ik hoop eerst op een beursgang en daarna op een overname bod op de aandelen.

 

Het laat zien dat E-commerce voorlopig héél veel organische handjes kost en dat is natuurlijk goed voor de werkgelegenheid, aangezien het basisinkomen voorlopig weer even in de koelkast is beland.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wow, over 'flinterdunne marges' gesproken...

 

Voor mij is dit een accident waiting to happen. Wat als het eens een jaar tegen zit, bijvoorbeeld doordat Amazon in Nederland aan de slag gaat? Dan is er wel heel weinig reserve om de klappen op te vangen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

CoolBlue is al voor, ik meen 30%, in handen van HAL en die hebben best diepe zakken

 

Pagina 55 geeft het 5 jaarsoverzicht.

Grofweg: Omzet meer dan 4 x zo hoog. Winst nog geen 2 x hoge. Brutomarge is gedaald in die periode.

 

Kort gezegd: Enorme massa verkopen tegen flinterdunne marges in een lastige markt.

 

Aan de andere kant kun je zeggen dat het knap is dat ze in tegenstelling tot veel anderen in ieder geval winst maken

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0
Het laat zien dat E-commerce voorlopig héél veel organische handjes kost en dat is natuurlijk goed voor de werkgelegenheid, aangezien het basisinkomen voorlopig weer even in de koelkast is beland.
Op zoek naar 1000 nieuwe chauffeurs en bezorgers voor drempellevering (en aansluiting). Bruto maandsalaris 1700/1800 euro. Tamelijk zware lichamelijke belasting, lees reviews.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

De overeenkomsten met online supermarkten: gefund door family equity met erg diepe zakken, en vooral bezig met marktaandeel verkrijgen en het distributie- servicenetwerk verstevigen en verbreden. De echte winst komt later wel, als de concurrentie is verslagen en/of de verwende klant niet meer terug wil naar de fysieke winkel en bereid is een hogere prijs te accepteren... of door aanvullende winstgevende diensten het hele systeem rendabel is geworden.

 

Het verschil met online supermarkten: Coolblue schrijft (nog net) zwarte cijfers.

 

(In dat kader ook interessant: Picnic gaat zijn distributienetwerk ook gebruiken voor retourafhandeling van Coolblue-concurrent Wehkamp.

Wehkamp op haar beurt krijgt - net als Otto- zware concurrentie op de kledingomzet van Zalando zodra het NL distributiecentrum een feit is. En iedereen wacht op Amazon... spannende tijden voor de grote online winkels dus!)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

CoolBlue is al voor, ik meen 30%, in handen van HAL en die hebben best diepe zakken

 

20%, volgens de aankondiging althans ;) En inderdaad, die hebben diepe zakken (maar hoeveel ze daar uit willen halen voor CoolBlue is de vraag natuurlijk).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

TMG had ook diepe zakken toen ze in Hyves stapten.

 

Wachten op de komst van Amazon voor Coolblue voelt een beetje als wachten op de komst van Facebook voor Hyves. Je kan je er wel op proberen voor te bereiden maar uiteindelijk weet je dat het lastig gaat worden.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

HAL Investments - Coolblue B.V.

 

HAL analyseert en investeert beter dan wij hier ooit met elkaar zullen doen.

 

 

LOL. Die opmerking had ik ook al elders gemaakt.

 

Ik ook. En de 4 familiefondsen die er € 100 miljoen instopten zeker ook ;)

(Ja, dat is een verkapte drogreden, gevallletje Ad verecundiam)

 

Oke, ik begrijp dat jij als uitgangspunt 4 familiefondsen als argument gebruikt om de winstgevendheid van Picnic te voorspellen.... Ik heb 'm in de kantlijn opgeschreven en kom er in 2020 op terug.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 'm in de kantlijn opgeschreven en kom er in 2020 op terug.

Je kan ook de investeringen van de afgelopen vijf jaar bekijken.

 

Wat is de stelling? Oude familiefondsen hebben meer verstand van investeren dan....

 

...tien apen voor een dartboard?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wachten op de komst van Amazon voor Coolblue voelt een beetje als wachten op de komst van Facebook voor Hyves. Je kan je er wel op proberen voor te bereiden maar uiteindelijk weet je dat het lastig gaat worden.

 

Ik voorzie toch een ander scenario: namelijk dat de aandeelhouders van zowel Coolblue als Bol een telefoontje van Jeff verwachten met een aanbod dat één van de twee niet kan weigeren. Mark my words: of Bol of Coolblue wórdt Amazon...

 

En dan komt "the bigger fool" theorie ook weer om de hoek: Als Jeff wint is AH/Delhaize of Pieter Zwart en HAL the bigger fool, en anders is Jeff dat.... .

 

De conclusie is altijd makkelijk achteraf te trekken: de verliezer is de bigger fool.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Wat is de stelling? Oude familiefondsen hebben meer verstand van investeren dan....

Mijn suggestie is inderdaad dat private equity, en dan met name familiefondsen, inderdaad gemiddeld een beter hand van kiezen hebben dan tien milennials met hun Bux-app.

 

Dat komt vooral door hun professionaliteit/kwaliteit: bij deze fondsen zitten de beste analisten en econometristen. Dit zijn de Ronaldo's en Messi's in de champions League van beleggen, en daarin wordt inderdaad ook meer winst gemaakt dan in de Eredivisie en Jupiler League.

 

Edit: en familiefondsen beleggen niet passief, ze investeren actief, en dragen bij aan kennis, netwerk en management-vaardigheden.

 

En daarnaast hebben familiefondsen over het algemeen een langere horizon: ze durven te denken op termijnen van 10, 20 of zelfs 30 jaar.

 

Ik heb 'm in de kantlijn opgeschreven en kom er in 2020 op terug.

 

Niet míjn woorden, Twa. :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mark my words: of Bol of Coolblue wórdt Amazon...

Ik zet de joker in op CoolBlue ... zij zullen eerder ja zeggen dan Ahold-Delhaize.

 

Overigens ... sinds de vestiging van Amazon in Duitsland shop ik nauwelijks meer op Bol.com. De vraag is dan ook of Bol.com nu nog wel zo interessant is voor Amazon. In het verleden - ver voor Ahold eigenaar werd - zijn er al gesprekken geweest over de overname door Amazon ... het is er nooit van gekomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Amazon heeft toch hetzelfde probleem met de webshop: meer omzet, dalende marge?

 

Tim (of Tom) Colonel zag ik vorig jaar een presentatie geven. Hij legde uit waarom hij geen wasmachines meer verkocht (ik parafraseer) "Bij elke wasmachine die de deur uitging, ging er een tientje mee. Ik wens CoolBlue veel succes met witgoed."

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
"Bij elke wasmachine die de deur uitging, ging er een tientje mee. Ik wens CoolBlue veel succes met witgoed."

 

Coolblue heeft al tijden in de gaten dat de consument 5 tientjes extra wil betalen als het witgoed ook wordt geïnstalleerd en alle verpakkingsmateriaal en de oude troep mee terug wordt genomen. Dáár zit bij Witgoed de winst: niet de marge van de witgoedwinkel, maar de marge en bezettingsgraad van de bezorger/installateur/loodgieter en timmerman.

 

(ja, ik was zeer tevreden met mijn Coolblue wasmachine en inbouw afwasmachine. En die installateur plaatste er 10 op 1 dag....inderdaad een tamelijk zware fysieke belasting voor een relatief laag bruto salaris :-\ ... ben ik er nu toch wat minder tevreden over... )

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

 

Komt er op dit forum ook nog aan afdeling voor oude familiefondsen?

 

Het is best wel een interessant vraagstuk (de luchtbel in Bol.com en vergelijkbare ondernemingen) maar welke les kan de doorsneel webwinkelier, starter of HL-deelnemer daar nou van leren? Het is toch een beetje Divisie Onhaalbaar.

 

Tenzij je ooit met funny money te maken hebt gehad...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het laat zien dat E-commerce voorlopig héél veel organische handjes kost en dat is natuurlijk goed voor de werkgelegenheid, aangezien het basisinkomen voorlopig weer even in de koelkast is beland.
Op zoek naar 1000 nieuwe chauffeurs en bezorgers voor drempellevering (en aansluiting). Bruto maandsalaris 1700/1800 euro. Tamelijk zware lichamelijke belasting, lees reviews.

 

 

Tot nu toe heeft Coolblue zijn arbeidsuitval op de samenleving of op het individu kunnen afwentelen.

Sjouwen van wasmachines gebeurt nu met de hand door stoere jongens. Het is de arbeidsinspectie een doorn in het oog zoals het nu gaat.

Als ze een deel van die kleine winst zouden investeren in tilhulpen en elektrische trappenklimmers, zouden ze na verloop van jaren veel meer winst gaan maken.

En dan zouden ze echt een bedrijf met een glimlach worden, de concurrentie ver achterlatend.

 

Link naar reactie
  • 0

"Bij elke wasmachine die de deur uitging, ging er een tientje mee. Ik wens CoolBlue veel succes met witgoed."

 

Coolblue heeft al tijden in de gaten dat de consument 5 tientjes extra wil betalen als het witgoed ook wordt geïnstalleerd en alle verpakkingsmateriaal en de oude troep mee terug wordt genomen. Dáár zit bij Witgoed de winst: niet de marge van de witgoedwinkel, maar de marge en bezettingsgraad van de bezorger/installateur/loodgieter en timmerman.

 

Coolblue was in mijn geval het goedkoopst met het witgoed en ze installeren de boel gratis, dus daar zit dan eigenlijk juist het verlies.

 

De meeste grote online retailers zitten met dezelfde problemen volgens mij. De kosten om zo'n grote operatie te kunnen runnen zijn simpelweg te hoog.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel wasmiddel, wasverzachter en ontkalker gaat er gedurende de levensduur in een wasmachine? En wordt deze over vijf jaar ook nog een keer gerepareerd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Het is best wel een interessant vraagstuk maar welke les kan de doorsneel webwinkelier, starter of HL-deelnemer daar nou van leren? Het is toch een beetje Divisie Onhaalbaar.

Deels mee eens. Inhoudelijk is wat de groten doen inderdaad niet interessant voor de gemiddelde webwinkelier, en zeker niet aan de hand van deze jaarcijfers en dit topic.

 

Deels mee oneens: Wat de groten niet of niet goed doen is wél interessant voor de kleinere webwinkels : daarin liggen de niches en kansen.

En de groten dicteren of beïnvloeden wel de perceptie van jouw klant. Als alle grote partijen binnen 24 uur kunnen leveren en weer kunnen innemen zonder extra bezorgkosten, moet jij toch een goed verhaal of genoeg ander onderscheidend vermogen hebben om te kunnen verkopen dat jij als kleine winkel dat niet kan of wil...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is best wel een interessant vraagstuk (de luchtbel in Bol.com en vergelijkbare ondernemingen) maar welke les kan de doorsneel webwinkelier, starter of HL-deelnemer daar nou van leren? Het is toch een beetje Divisie Onhaalbaar.

Natuurlijk is het een totaal andere divisie dan de gemiddelde (web)winkelier. Maar ik vind het toch interessant omdat dit soort grote spelers het hele speelveld veranderen. Die jongens die witgoed bij je op zolder sjouwen waren er vroeger ook al. Alleen waren ze toen in dienst van de dorpswitgoedwinkel.

Ook niet te onderschatten is de beweging naar Fulfillment by Amazon, FBA. (of Coolblue, Picnic enz).

Steeds meer webwinkels besteden dat helemaal uit. Hoe kun je je dan nog onderscheiden van de concurrentie?

Daarom is het volgens mij wel degelijk relevant voor kleine bedrijven hoe dit soort mega-bedrijven zich gaan ontwikkelen.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Coolblue heeft al tijden in de gaten dat de consument 5 tientjes extra wil betalen als het witgoed ook wordt geïnstalleerd en alle verpakkingsmateriaal en de oude troep mee terug wordt genomen.

Geen specialiteit van CoolBlue meer ... dat doet iedereen tegenwoordig ... zit overigens al in de verkoopprijs inbegrepen.

 

Steeds meer webwinkels besteden dat helemaal uit. En hoe kun je je dan nog onderscheiden van de concurrentie?

Ik denk aan iets anders ...

 

Je hebt aan de ene kant de webwinkels en aan de andere kant de pakketdiensten ... beiden werken hard voor weinig. Misschien moeten al die webwinkels de verkoop ook maar uitbesteden, zoals dat in toenemende mate nu al gebeurt via Bol en Amazon.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Tot nu toe heeft Coolblue zijn arbeidsuitval op de samenleving of op het individu kunnen afwentelen.

Sjouwen van wasmachines gebeurt nu met de hand door stoere jongens. Het is de arbeidsinspectie een doorn in het oog zoals het nu gaat.

Als ze een deel van die kleine winst zouden investeren in tilhulpen en elektrische trappenklimmers, zouden ze na verloop van jaren veel meer winst gaan maken.

En dan zouden ze echt een bedrijf met een glimlach worden, de concurrentie ver achterlatend.

 

 

 

Ik hoor elke avond op TV bij monde van een bezorg- Coolblue-er dat bezorgen een feestje is. ;) Daarbij komt nog dat het deels zittend werk is.... Alles voor een glimlach ;D

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.