• 0

Zzp'er in energie- en solarbranche. Even klankborden

Omschrijving van je concept:

Er is niet echt sprake van een concept, maar dit leek mij de meest voor de hand liggende plek om een dergelijke vraag te stellen. Ik wil namelijk weten wat men vind van het idee om als zzp'er energie en eventueel ook zonnepanelen te gaan verkopen. Ik ben van nature een verkoper, heb o.a. auto's verkocht, software, diepvriesproducten etc. Ik heb een opdrachtgever gevonden waarvoor ik energiecontracten ga afsluiten tegen hele behoorlijke vergoedingen.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Geacquireerd, heb inmiddels een opdrachtgever gevonden die met mij in zee wil.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Dit is niet direct van toepassing maar om daar toch enigszins antwoord op te geven; voor de opdrachtgever ga ik verkoopinspanningen leveren. Ik los dus zijn tekort aan tijd en dus probleem op.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ook dit is niet direct van toepassing.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die momenteel een dergelijke functie vervullen en wat de valkuilen zijn en of de verdiensten inderdaad zo goed zijn. Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prima idee, toch? Als jij denkt dat dit voor jou de meest voor de hand liggende manier is om je inkomen te genereren, moet je er vooral voor gaan.

 

Let wel op de betalingstermijn van je fee. Hoe dichter bij de bron (energiemaatschappij/panelenfabrikant) hoe sneller.

Met je acquisitie moet je ook rekening houden met de regeltjes wat betreft benaderen via mail en telefoon. Bij deur-aan-deur en straatverkoop met de APV.

Je bent niet de enige die dit doet, ik denk dat de markt met energieverkopers redelijk verzadigd is. Dus ook dat is een punt van wel of niet slagen van je onderneming.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een opdrachtgever gevonden of een geintresseerde, volgens mij mag je eerst wel een ondernemingsplan gaan uitwerken.

 

Hoe ga je met 1 opdrachtgever scherp onderhandelen met energieproducenten, gaat vaak om marges van centen of minder.

 

Heb je al inzicht in het energieverbruik van je "opdrachtgever."

 

Aan wie wil je zonnepanelen verkopen? Verkoop je ook de montage ervan?

Zonnepanelen is een vechtersmarkt, net als energie.

 

Ik wens je veel succes, met 1 potentiële klant ben je nog nergens.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Mijn opdrachtgever is zelf energieleverancier. Ik ga de verkooptrajecten voor hem doen. Ik krijg voor elk contract dat ik afsluit een vaste vergoeding, afhankelijk van het verbruik en de looptijd. Zonnepanelen is iets voor de langere termijn, ik zal in eerste instantie enkel de focus hebben op het binnenhalen van energiecontracten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die momenteel een dergelijke functie vervullen en wat de valkuilen zijn en of de verdiensten inderdaad zo goed zijn.

Dat ligt er aan. Als niemand het product wil afnemen, zijn de verdiensten uiteraard nul keer een flinke vergoeding. Met 1 opdrachtgever ligt overigens verkapt dienstverband op de loer, zeker met de nieuwe kabinetsplannen van een minimaal uurtarief.

 

Je spreekt verder over een 'vaste' vergoeding, maar vervolgens dat die variabel is (namelijk op basis van verbruik en contractsduur). Als het echt zo is dat verbruik een bepalende factor voor je beloning wordt, betekent dit dat er gekeken wordt naar het echte verbruik of het saldeerde verbruik? Mensen die al zonnepanelen hebben zouden in dat laatste geval minder opleveren.

 

Wat betreft het verkopen van zonnepanelen moet je natuurlijk even goed voor ogen hebben of je echt zelf panelen wilt verkopen óf dat je contracten wilt bemiddelen voor bedrijven die zonnepanelen installeren. Dat is namelijk nogal verschil. In het eerste geval ben je zelf verantwoordelijk voor het hele after-sales-gebeuren (inkoop, garantie, plaatsing?, service, etc). In het tweede geval krijg je waarschijnlijk simpelweg een kickback zoals nu bij de energiecontracten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

"Je spreekt verder over een 'vaste' vergoeding, maar vervolgens dat die variabel is"

 

 

Klopt. Er worden proposities aangeboden met elk een eigen margeset en verdienmodel. De verdiensten per eenheid zijn vastgesteld echter loopt dit op naarmate de looptijd langer is. Het is dus zowel vast als variabel.

 

Voor wat betreft de zonnepanelen, dit zal op de lange baan worden geschoven voorlopig. De focus zal liggen op het afsluiten van zakelijke contracten. Ik zal niet daadwerkelijk de energie moeten gaan 'verkopen' maar meer mijzelf als tussenpersoon/intermediair. Ik moet een vertrouwensband gaan opbouwen met de klant en ze ervan overtuigen dat ik ze veel werk uit handen kan nemen en contacten met ze onderhoud als daar reden voor is.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je zelf al een idee hoe je aan potentiële klanten gaat komen? Er zijn al een heleboel bedrijven die zonnepanelen en alle overige zaken hieromheen verzorgen toch? Ga je gewoon aanbellen bij bedrijven (b2b) om je diensten aan te bieden om je te onderscheiden van de grote online aanbieders van ZP?

 

En wat voor werk neem jij uit handen? Als je het over een systeembeheer service of ict dienst had zou ik het snappen. Bij energie/zonnepanelen is het toch zo dat wanneer ze eenmaal geïnstalleerd zijn de klus geklaard is?

 

Mvg

Bijenwas korrels 

Bijenwas kopen

Bijenwas doeken
Hulp nodig met opencart? Laat het me weten

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Het plan om zzp'er te worden is met tenminste met 1 jaar uitgesteld. Ik ga vooralsnog in loondienst bij dit bedrijf.

 

Zonnepanelen is niet de core-business echter zal hier wel steeds meer de focus gaan op komen te liggen.

 

Vooralsnog is het de bedoeling om zelf new-business te genereren d.m.v. van koude acquisitie te plegen en vervolgens de afspraak te lopen en het contract af te sluiten.

 

Er kan dus een slot op dit topic!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.