• 0

verkopen in buitenland via marktplaatsen. ergens op letten?

Hallo, ik verkoop momenteel mijn producten eigenlijk enkel binnen Nederland. Hierbij wordt momenteel ruim 90% verkocht via externe marktplaatsen (in afwachting op betere eigen webshop).

Nu heb ik eindelijk verzendkosten voor het buitenland ook op een niveau dat ik daar ook tegen acceptabele prijzen kan gaan leveren.

Nu wil ik dus mijn verkopen gaan uitbreiden naar de volgende landen:

Belgie

Duitsland

Engeland

Frankrijk

 

Om te beginnen via een stuk of 4 marktplaatsen waarbij mijn producten vanuit mijn shop dus via een tussenpartij naar die marktplaatsen gestuurd worden en orders via de omgekeerde weg weer in mijn shop komen en vanuit Nederland dus dagelijks naar die landen gestuurd worden.

 

Nu heb ik vaak genoeg gelezen of allerlei regels waar je aan moet voldoen voor Duitsland omdat de concurrent je anders een boete kan opleggen via zijn advocaat.

Maar aangezien ik gebruik maak van internationale verkoopplatforms zullen de websites aan alle lokale regels voldoen.

Verder verkoop ik hygiëne producten die in meeste gevallen niet retour mogen dus aantal retouren zal ook meevallen.

 

Moet ik voor 1 of meer van bovenstaande landen nog rekening houden met bepaalde zaken die ik echt niet over het hoofd mag zien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gezien de landen die je noemt neem ik aan dat je Amazon gaat gebruiken.

 

Over de uitzondering van retouren weet ik niet hoe Amazon er mee om gaat, maar de producten die wel retour gezonden zouden mogen worden die moeten ofwel;

 

[*]naar een lokaal adres in het land waarin verkocht is retour gezonden worden en/of;

[*]gratis retour naar het land van herkomst, in dit geval dus jouw adres in NL en/of;

[*]het geld moet teruggestort worden zonder dat het retour gezonden hoeft te worden

 

Voor elk van de 3 mogelijke opties zijn diverse manieren om het op te lossen. Je zou de klant een pre-paid label kunnen sturen voor het retourneren van het pakket, of je kan met een partij gaan samenwerken die lokaal een adres heeft om de retouren naar toe te laten sturen. Je kan ook FBA (Fulfilment by Amazon) overwegen, via welke ook de retouren afgehandeld worden. Maar dat is waarschijnlijk onhandig als je ook op andere marktplaatsen verkoopt. Daar staat tegenover dat je dan opeens ook in Italie en Spanje goedkoop kan leveren.

 

Als je boven het drempelbedrag voor BTW uit komt dan moet je BTW afdragen in het land waarin je verkocht hebt ipv. in NL.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wouter,

Amazon is van de 4 partijen waarmee ik ga werken voor die landen ja.

betreft retouren begrijp ik de keuze:

 

-klant op eigen kosten retoursturen naar adres in land waar hij woont

- gratis retoursturen naar Nederland

- geld teruggeven en product laten houden.

 

Dat laatste zal in deel van de gevallen zeker de goedkoopste oplossing zijn.

 

Zijn er per land ook nog verschillende regels betrekking to terugbetalen van verzendkosten die klant bij plaatsen van order betaald heeft (zover ik geen gratis (lees in prijs doorberekend) verzending ga bieden)

 

Fullfilment bij amazon (of andere partij) ga ik niet gebruiken nee, dat is heel kostbaar (gaat om rond de 10.000 producten die ik op die platformen ga aanbieden en werk ook binnen Nederland vrijwel geheel zonder voorraad (en nee geen dropshipping).

 

Heb bewust voor beperkt aantal landen gekozen om naartoe te leveren, pas als dat goed loopt ga ik uitbreiden naar overige landen (heb ik meer onderhandelingsruimte voor lagere verzendkosten).

 

Drempelbedragen duidelijk, iets om op te letten. zal niet binnen paar maanden zijn maar hoop daar uiteindelijk natuurlijk zeker overheen te gaan.

Maar als dit belangrijkste is valt het mee waar ik rekening mee moet houden

Link naar reactie
  • 0

Het verkopen via marktplaatsen of plazas is in de VS bijna een aparte sector van de economie met zijn eigen websites, blogs en fora waar enorm veel te leren is over Selling on Amazon. Startup Bros en Warrior Forum bijvoorbeeld. Ook in Europa zie je blogs en ontmoetingsplekken, maar hier is het meer gefragmenteerd.

 

Eén van de Nederlandse experts is deelnemer aan HL. Hij heeft in enkele berichten gereageerd. Andere topics zijn:

 

Verkopen op Amazon.de

Internationaal verkopen via Bol/Amazon

Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk moet je een deel van de gebruiksaanwijzingen of etikettering laten vertalen, ook vanwege eventuele aansprakelijkheid. Dat is een enorm project bij 10.000 producten × 3 talen.

Hier verwacht ik geen problemen mee.

Ik koop producten in van een groothandel/producent die deze producten ook allemaal aan winkels/groothandels in alle landen waar ik wil gaan verkopen levert.

Meeste zaken zijn dus al meertalig of in elkgeval in Engels.

Dit is daarnaast iets waar ik toch geen invloed op zou hebben aangezien geen van de producten op mijn specificaties geproduceerd wordt maar allemaal standaard is.

Link naar reactie
  • 0

Het verkopen via marktplaatsen of plazas is in de VS bijna een aparte sector van de economie met zijn eigen websites, blogs en fora waar enorm veel te leren is over Selling on Amazon. Startup Bros en Warrior Forum bijvoorbeeld. Ook in Europa zie je blogs en ontmoetingsplekken, maar hier is het meer gefragmenteerd.

 

Eén van de Nederlandse experts is deelnemer aan HL. Hij heeft in enkele berichten gereageerd. Andere topics zijn:

 

Verkopen op Amazon.de

Internationaal verkopen via Bol/Amazon

Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels

 

heel interessant, mooi leesvoer voor vanavond en weekend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.