• 0

Misleid? Opgelicht? Overeenkomst terug te draaien?

Pfff, even uit het lood en mijn vrouw ook:

 

Zoals wellicht bekend, hebben wij vorige week met veel vijven en zessen de exploitatie op een leuke locatie overgenomen, een Lunchroom met Bakkerswinkel en 4 kamers B&B in een Rijksmonument (zie foto).

 

Uiteraard komt er dan nog veel op je af en moet er nog veel geregeld worden, daar hadden we ook op gerekend, maar niet wat we nu meemaken:

 

27 februari jl. werden de laatste papieren getekend, hebben wij de restant-koopsom betaald en had ik het verhaal in zoverre compleet dat ik bij betreffende gemeente kon melden dat de overname een feit was en dat wij de lopende exploitatie ongewijzigd wilden overnemen. E.e.a. geheel volgens het formulier van de Bibob-procedure leverde ik kopieën van overnamecontract, huurcontract, uittreksel KvK etc. in.

 

Eergisteren kregen wij de brief van de gemeente met daarin echter het bericht dat de B&B-functie niet

is toegestaan op grond van het bestemmingsplan, hooguit mag je er zelf in wonen en dan maximaal 2 kamers B&B aanbieden.

 

De vergunning van de vorige exploitant betrof alleen konditorei en bakworkshops.

 

Als we dat hadden geweten, waren we hier nooit op in gegaan, want juist de voorgespiegelde combinatie en opties sprak ons aan, zeker niet om er zelf te gaan wonen en niet alleen bakkerij en workshops.

 

Dat is het verhaal in een nutshell, tienduizenden €'s armer, hard werken om die terug te verdienen en erachter komen dat we in deze opzet niet verder mogen van de gemeente.

 

Misleid? opgelicht? We gaan het nu druk krijgen met proberen dit terug te draaien of de schade zoveel mogelijk te beperken... zucht... Als iemand tips heeft hoe we dit het beste aan kunnen fietsen, graag.

 

Wij hebben betreffende makelaar en verkoper inmiddels aangeschreven dat we juridische stappen overwegen om op grond van dwaling o.i.d. de overeenkomst nietig te laten verklaren...

Screenshot_2018-03-06-16-37-24.thumb.png.88e9799fbf8b12e1ba49b54b28d850ff.png

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Lang telefoongesprek met advocaat, dankzij de feedback hier stond ik aardig op scherp en kon de kern van de zaak goed duiden. Daarna een fors aantal uren aan het scannen en verzenden geweest, plus een chronologische opsomming van gebeurtenissen opgesteld, een dossier waarmee de advocaat nu wel even vooruit kan...

 

Zie je wel wat je nu schrijft? Jouw doel is toch niet dat de advocaat 'even vooruit kan', maar dat het probleem opgelost wordt. Ik hoop voor je dat de werkelijkheid anders is dan uit dit bericht spreekt, maar het klinkt alsof de enige zekerheid die je nu hebt dat de advocaat er tijd in gaat stoppen. Heb je afspraken gemaakt om die kosten onder controle te houden?

 

Misschien is het wat ongelukkig uitgedrukt, uiteraard wil ik (en heb ik er groot belang bij) dat het z.s.m. opgelost wordt, de advocaat heeft daartoe stukken opgevraagd om ermee aan de slag te kunnen. E.e.a. is gedekt door rechtsbijstand.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Update: zojuist bericht van advocaat dat hij een aantal aansprakelijkstellingen in concept heeft opgesteld, zeer binnenkort wordt mij het e.e.a. toegestuurd.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans, in lijn met de reactie van StevenK vraag ik mij af, waarom je dan niet direct over die concepten beschikt en waarom niet direct juridische actie ondernomen wordt. Morgen is het vrijdag en daarna volgt het weekend...

 

...dat iets door rechtsbijstand gedekt wordt, lijkt me geen argument om niet kritisch en daadkrachtig te handelen gezien jouw belang...

 

...ben je (in parallel) al bij het ondernemersloket van de gemeente langs geweest om de onstane situatie en jouw persoonlijke belangen te spreken en om de benodigde vergunningen (alsog) te regelen? Ken je (lokale) journalisten om jouw zaak kracht bij te zetten? Highio zegt zaterdag-editie.

 

Hopelijk is dit een storm in een glas water, maar dan nog is jou m.i. iets (met goodwill) verkocht wat niet is wat beloofd of voorgehouden is. Dan zou ik op zijn minst een sterke aanpassing van de betaalde prijs of naar wens ontbinding van het contract en vergoeding van gemaakte kosten eisen.

 

Is de partij die de betaling ontvangen heeft dan niet de logische partij om aan te spreken? Of is dat (toch) de contractpartij? Wie gaat jouw (ongevraagde en ongewenste) juridische kosten nu betalen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Er lijkt sprake te zijn van continue vooruitgang. Beter dan dat, is niet mogelijk, lijkt mij. Snelheid van handelen is niet altijd de beste zet. Verstandig handelen i.c.m. vooruitgang blijven boeken, wel. Hans laat zich bijstaan door zijn advocaat, een paar dagen na het eerste contact volgen er concept aansprakelijkheidsstellingen, dat lijkt mij best een redelijke termijn? Nu kan Hans zelf wel allerlei acties gaan ondernemen, op gesprek gaan, zaken uitzoeken etc. maar hij wordt bijgestaan door een specialist die dit soort zakelijk dagelijks/wekelijks verricht. Als verdere acties nodig zouden zijn geweest, zou dit hoogstwaarschijnlijk wel geadviseerd zijn door zijn advocaat? Met kracht en vuur je recht proberen te halen, is één ding, strategisch de juiste stappen vooruit zetten, een minstens zo belangrijke tweede. Advocaat geeft steeds aan welke stappen exact ondernemen moeten worden, lijkt mij? Hier kan Hans zich gewoonweg op blijven focussen? Met al het vertrouwen en respect wat de verdediging verdient?

 

Link naar reactie
  • 0

Hans, in lijn met de reactie van StevenK vraag ik mij af, waarom je dan niet direct over die concepten beschikt en waarom niet direct juridische actie ondernomen wordt. Morgen is het vrijdag en daarna volgt het weekend...

 

...dat iets door rechtsbijstand gedekt wordt, lijkt me geen argument om niet kritisch en daadkrachtig te handelen gezien jouw belang...

 

...ben je (in parallel) al bij het ondernemersloket van de gemeente langs geweest om de onstane situatie en jouw persoonlijke belangen te spreken en om de benodigde vergunningen (alsog) te regelen? Ken je (lokale) journalisten om jouw zaak kracht bij te zetten? Highio zegt zaterdag-editie.

 

Hopelijk is dit een storm in een glas water, maar dan nog is jou m.i. iets (met goodwill) verkocht wat niet is wat beloofd of voorgehouden is. Dan zou ik op zijn minst een sterke aanpassing van de betaalde prijs of naar wens ontbinding van het contract en vergoeding van gemaakte kosten eisen.

 

Is de partij die de betaling ontvangen heeft dan niet de logische partij om aan te spreken? Of is dat (toch) de contractpartij? Wie gaat jouw (ongevraagde en ongewenste) juridische kosten nu betalen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Ik begrijp de consternatie niet. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld, die heeft aangegeven dat deze situatie onder de dekking valt en heeft mij een gespecialiseerde advocaat toegewezen, die heeft gegevens van mij ontvangen en is ermee aan het werk gegaan, te beginnen met aansprakelijkstellingen op te stellen die dan de deur uit gaan, oftewel: actie.

 

Inderdaad, zoals hoofdgebruiker aangeeft, ga ik nu niet zelf nog met partijen de discussie aan, dat zou het verloop wellicht kunnen frustreren. De wederpartij (verkoper en diens makelaar) weten dat ik een advocaat heb ingeschakeld.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik wil de discussie hier niet verder voeden. Jij wilt z.s.m. open (daar lijkt de rechtsbijstand nu niks in te doen) of van alle verplichtingen en gemaakte kosten af, lijkt me...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp de consternatie niet. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld, die heeft aangegeven dat deze situatie onder de dekking valt en heeft mij een gespecialiseerde advocaat toegewezen, die heeft gegevens van mij ontvangen en is ermee aan het werk gegaan, te beginnen met aansprakelijkstellingen op te stellen die dan de deur uit gaan, oftewel: actie.

 

Ik snap je reactie, maar ook de consternatie. Hopelijk heb je een goede advocaat toegewezen gekregen die voornamelijk naar jouw belang kijkt.

 

Zijn/haar klant is echter de rechtsbijstandsverzekeraar, wiens grootste belang is 'de kosten onder controle houden' (zoals StevenK terecht aangaf) en zo snel mogelijk de zaak af te sluiten.

 

Ik hoop dat je zaak glashelder is en de kortste weg naar 'de zaak afsluiten' volledig aansluit bij de oplossingen zoals je ze zelf aangegeven hebt.

 

Vast een tip in het algemeen; bij de meeste rechtsbijstandsverzekeringen heb je vrije advocaatkeuze. Mocht je dus een goed contact met een advocaat hebben dan kun je die meestal ook inschakelen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je reactie, maar ook de consternatie. Hopelijk heb je een goede advocaat toegewezen gekregen die voornamelijk naar jouw belang kijkt.

Dat is wel wat er beloofd wordt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

.. bij de meeste rechtsbijstandsverzekeringen heb je vrije advocaatkeuze. Mocht je dus een goed contact met een advocaat hebben dan kun je die meestal ook inschakelen..

In de regel is er bij rechtsbijstandverzekeringen tegenwoordig pas de optie van vrije advocaat keuze als een procedure nodig is waarbij een advocaat verplicht is. Ook is het tegenwoordig vaak zo dat het verzekerd bedrag aan rechtsbijstandkosten in zo'n geval lager is.

 

Verder heb je niets aan een jurist/advocaat die je goed kent. Je hebt alleen maar iets aan een jurist/advocaat die gespecialiseerd is in het desbetreffende vakgebied. Als je knieschijf in puin ligt, wil je ook niet naar de kno-arts toch? ;D

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik wil de discussie hier niet verder voeden. Jij wilt z.s.m. open (daar lijkt de rechtsbijstand nu niks in te doen) of van alle verplichtingen en gemaakte kosten af, lijkt me...

 

Groet,

 

Highio

 

Ik begrijp niet wat je met je reactie bedoelt, ik kan niet de beoogde omzet draaien die er in potentie in zit, omdat de B&B (ca. 45% van de omzet) niet blijkt te mogen, maar ben wel open, met de bakkerswinkel, de lunchroom en de B&B (want er zijn door de vorige eigenaar wel verplichtingen aangegaan). De gehele overnametransactie moet wat mij betreft worden vernietigd, vanwege de dwaling, en daarbij wil ik inderdaad van de gemaakte kosten e.d. af, de advocaat is daar sinds eergisteren mee bezig.

 

Ik sluit me verder aan bij UwJurist, er is een gespecialiseerde advocaat toegewezen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Goed, succes!

 

Groet,

 

Highio

Dank je...

 

Misschien goed even te resumeren:

 

De overname betrof lopende exploitatie

De gehele exploitatie blijkt, inclusief B&B (ca. 45% van de omzetpotentie) al drie jaar zo te draaien

B&B is in Groningen volgens bestemmingsplan uitsluitend toegestaan, indien het particulier gebeurt, ondergeschikt aan de woonfunctie en met maximaal twee kamers

Vier kamers B&B is nimmer toegestaan, dus die 'vergunning' bestaat niet en heeft nooit bestaan

Wij hebben de exploitatie gekocht met huur van bedrijfsruimte en niet als particuliere huur

De verkopende partij garandeert in koopovereenkomst over alle vergunningen voor de huidige exploitatie te beschikken, echter zegt later desgevraagd dat B&B slechts 'gedoogd' is.

Extra complicerende factor: het is een rijksmonument

Verhuurder (professionele partij: Groninger Monumenten Fonds, gelieerd aan de gemeente en provincie, de directeur is daar parttime werkzaam, maar ook werkzaam bij de gemeente) geeft in huurovereenkomst ('Winkelruimte en andere bedrijfsruimte in de zin van 7:290 BW') aan dat B&B binnen bestemming valt. Dat kan dus ook niet, bedrijfsruimte is niet particulier.

Verkopende partij heeft het in alle documentatie over Brasserie, Konditorei, Winkel, Lunchroom én B&B, waar het gaat om de over te nemen exploitatie met vier kamers B&B! Dat is ook de combi die wij helemaal zagen zitten, omdat dit mooi aansluit bij onze huidige activiteiten in de Herberg. In Groningen kun je te kust en te keur als je een lunchroom of winkeltje wilt beginnen, maar daar waren wij niet naar op zoek.

In het koopcontract zit een kopie brief uit april 2015 van de gemeente waarin staat dat de exploitatievergunning is verleend, m.u.v. drank; wat de exploitatie precies behelst, staat daar verder niet in vermeld. Men zou kunnen vermoeden dat eventuele bijlagen van deze brief (er staat bij bijlagen: 'div', maar geen opsomming of beschrijving) bewust zijn weggelaten.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Verder heb je niets aan een jurist/advocaat die je goed kent. Je hebt alleen maar iets aan een jurist/advocaat die gespecialiseerd is in het desbetreffende vakgebied. Als je knieschijf in puin ligt, wil je ook niet naar de kno-arts toch? ;D

 

 

haha wellicht had ik mijn opmerking duidelijker moeten omschrijven, zeker voor juristen :P

 

"mocht je een advocaat kennen van wie je met enige zekerheid kunt zeggen dat ze jouw belang goed kunnen verdedigen..." ;)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Quote uit de zojuist ontvangen opdrachtbevestiging:

 

'Financiële afspraken

De kosten als gevolg van de inschakeling van ons kantoor alsmede bijkomende kosten van

deurwaarders, griffierechten e.d. zijn voor rekening van uw rechtsbijstandsverzekeraar.'

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Quote uit de zojuist ontvangen opdrachtbevestiging:

 

'Financiële afspraken

De kosten als gevolg van de inschakeling van ons kantoor alsmede bijkomende kosten van

deurwaarders, griffierechten e.d. zijn voor rekening van uw rechtsbijstandsverzekeraar.'

Mooi. Bedenk wel dat er een maximumbedrag is dat de rechtsbijstandsverzekeraar vergoedt. Zie je polis(voorwaarden) voor de hoogte daarvan in jouw geval.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
de verhuur is bijna vijftig procent van de omzet. Dus reken maar uit wat mijn schade kan worden als ik het alleen van broodjes en koffie moet hebben naast de vele tienduizenden die ik erin gestoken heb voor aankoop, etc..

Als de aan jouw voorgespiegelde cijfers dan ook maar wel kloppen... wat een rotsituatie zeg!

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Rotsituatie, dat kun je wel zeggen. Sinds 1 maart lopen de winkel en lunchroom overigens wel aardig volgens de opgegeven cijfers.

 

De B&B loopt achter, belangrijkste oorzaak is dat de boekingssite met verkoper geen zaken meer wilde doen en wil dit vooralsnog ook niet met ons, omdat hij daar nog wat facturen heeft uitstaan en zij die eerst betaald willen hebben.

 

Hiermee zondigt verkoper tevens tegen een andere, contractuele verplichting naar ons toe, nl. dat hij zich tot het uiterste diende in te spannen de goodwill intact te houden... En wij stellen ons met de B&B-verhuur enigszins terughoudend op, aangezien dit slechts 'gedoogd' zou zijn...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

dat is dubbel tegenvallend, de boekingssite zou beter moeten weten aangezien je een andere partij bent die niet aansprakelijk is voor je voorganger!

dwingen werkt niet, in zulk soort gevallen vang je meestal meer vliegen met stroop dan met azijn.. succes!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

dat is dubbel tegenvallend, de boekingssite zou beter moeten weten aangezien je een andere partij bent die niet aansprakelijk is voor je voorganger!

Tegenvallend voor de omzet, maar aangezien de B&B illegaal was, misschien maar beter zo...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 3

Ik zou heel graag een uitgebreide update geven, maar daarvoor is de kwestie wat complex en ligt het niet voor niets bij een advocaat waarmee ik intensief overleg voer over de juiste aanpak voor compensatie van geleden schade. De situatie heeft zich tussentijds op een aantal punten gewijzigd en dat maakte ook steeds wijziging van de aanpak nodig. Zo schijnt de verkoper een 'kale kip' te zijn met een schuldsaneringstraject aan de broek, oftewel, je kunt dan wel voor vernietiging gaan, maar dan heb je je geld nog niet terug. Ook is de vergunning voor de Konditorei toegekend door een raadsbesluit van 29 maart jl., dat m.i.v. 1 april jl. de 'droge horeca' automatisch exploitatievergunning heeft en alleen melding moet maken van een eventueel terras. Ik hoef dus niet meer door de aanvraagprocedure en de Bibob heen en heb de vergunningsaanvraag in kunnen trekken. Ik ben inmiddels ingeschreven op het adres aldaar en bewoon het ook, wat mij het recht geeft vergunningsvrij twee kamers B&B aan te bieden. Dat laatste is een oplossing waartoe ik mij gedwongen zag, vanwege het advies van de advocaat dat ik gehouden ben er alles aan te doen de schade beperkt te houden. Positief is ook dat onze aanpak in de konditorei aanslaat, dus dat we daar beter draaien dan verkoper deed, niet zoveel beter dat het de verloren inkomsten uit de B&B dekt, maar het smaakt wel naar meer.

 

Tot zover dan maar even...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

We houden het schip drijvende met de omzet uit beide locaties en de advocaten vechten het intussen uit. Het is zeven dagen per week hard werken om op beide locaties de schoteltjes draaiend te houden, want ruimte voor extra personeel is er niet, maar dan heb je ook geen tijd voor kopzorgen en hoef ik ook niet bang te zijn dat ik er 's nachts wakker van lig, want door het harde werken slaap ik als een os (en mijn kleding gaat ook steeds ruimer zitten ;)).

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.