• 0

Misleid? Opgelicht? Overeenkomst terug te draaien?

Pfff, even uit het lood en mijn vrouw ook:

 

Zoals wellicht bekend, hebben wij vorige week met veel vijven en zessen de exploitatie op een leuke locatie overgenomen, een Lunchroom met Bakkerswinkel en 4 kamers B&B in een Rijksmonument (zie foto).

 

Uiteraard komt er dan nog veel op je af en moet er nog veel geregeld worden, daar hadden we ook op gerekend, maar niet wat we nu meemaken:

 

27 februari jl. werden de laatste papieren getekend, hebben wij de restant-koopsom betaald en had ik het verhaal in zoverre compleet dat ik bij betreffende gemeente kon melden dat de overname een feit was en dat wij de lopende exploitatie ongewijzigd wilden overnemen. E.e.a. geheel volgens het formulier van de Bibob-procedure leverde ik kopieën van overnamecontract, huurcontract, uittreksel KvK etc. in.

 

Eergisteren kregen wij de brief van de gemeente met daarin echter het bericht dat de B&B-functie niet

is toegestaan op grond van het bestemmingsplan, hooguit mag je er zelf in wonen en dan maximaal 2 kamers B&B aanbieden.

 

De vergunning van de vorige exploitant betrof alleen konditorei en bakworkshops.

 

Als we dat hadden geweten, waren we hier nooit op in gegaan, want juist de voorgespiegelde combinatie en opties sprak ons aan, zeker niet om er zelf te gaan wonen en niet alleen bakkerij en workshops.

 

Dat is het verhaal in een nutshell, tienduizenden €'s armer, hard werken om die terug te verdienen en erachter komen dat we in deze opzet niet verder mogen van de gemeente.

 

Misleid? opgelicht? We gaan het nu druk krijgen met proberen dit terug te draaien of de schade zoveel mogelijk te beperken... zucht... Als iemand tips heeft hoe we dit het beste aan kunnen fietsen, graag.

 

Wij hebben betreffende makelaar en verkoper inmiddels aangeschreven dat we juridische stappen overwegen om op grond van dwaling o.i.d. de overeenkomst nietig te laten verklaren...

Screenshot_2018-03-06-16-37-24.thumb.png.88e9799fbf8b12e1ba49b54b28d850ff.png

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ja Hans, zo draait de tent goed, vier je jouw successen en ben je toe aan de volgende stap (we blijven toch ondernemer in hart en nieren ;)) en dan komt de tegenslag om de hoek kijken. (ook daar kom je als ondernemer niet onder uit :()

 

Maar als "ouwe rotten"komen we daar wel weer over heen. Om met jouw lijfspreuk te spreken "succes en groet"

 

(als overeenkomsten al terug te draaien zijn zit er vaak toch nog een vervelend prijskaartje aan. schouders er onder en wegpoetsen maar)

 

Link naar reactie
  • 0

'Standvastig is gebleven mijn hart in tegenspoed'

Willem van Oranje-Nassau

Dillenburg 1533 - Delft 1584

 

'Elk nadeel heb zijn voordeel'

Johan Cruijff

Amsterdam 1947 - Barcelona 2019

 

Beste Hans, je komt vast en zeker sterker uit de strijd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Tijd voor een update:

 

Te beginnen met een relevant resumé:

Tijdens mijn vooronderzoek heb ik contact gezocht met de gemeente om te vragen waar ik zoal aan moest denken bij de overname. Tijdens dat telefoongesprek bleek men aan de andere kant van de lijn met naam en toenaam te weten welk pand het betrof, welke ondernemer en werd er verbaasd gereageerd op mijn mededeling dat ik het voornemen had dit over te nemen, men wist niet dat het te koop stond. Verder werd ik gewezen op de online-aanvraagprocedure en het gemakkelijke ondernemersloket waar ik mij t.z.t. met alle bescheiden kon melden t.b.v. de vergunningaanvraag.

 

Inmiddels heb ik bewijs en een verklaring van een ambtenaar die bevestigen dat de illegale kamerverhuur al drie jaar binnen de muren van het gemeentehuis gemeld en dus bekend was, echter, zowel tijdens het telefoongesprek als later bij het loket (met dezelfde ambtenaar die indertijd de aanvraag van de verkoper behandelde) is mij niets verteld over die situatie. Pas als uitkomst van de formele intake, nadat de transactie een feit was, werd mij dit schriftelijk meegedeeld.

 

Indertijd (2015) is de verkoper vergunning verleend voor horecabestemming en een exploitatievergunning zonder drankvergunning, vervolgens is hij datzelfde jaar betrapt op illegale kamerverhuur (3 kamers) en hier na een melding n.a.v. controle op brandveilig gebruik via e-mail door een ambtenaar op gewezen met de mededeling dat hij maximaal 2 kamers B&B mocht doen indien hij woonachtig (ingeschreven in GBA), dus dat dit ondergeschikt moest blijven aan de woonfunctie. (Vervolgens had hij de brutaliteit nota bene een viérde kamer eraan toe te voegen).

 

Kortom, er zit horecabestemming op de begane grond met exploitatievergunning voor 'droge' horeca, en indien bewoond, was 2 kamers B&B toegestaan. Drie jaar later doen wij het precies zoals hiervoor beschreven, ik ben ingeschreven als bewoner en verblijf er ook met grote regelmaat en de gemeente weet hier ook vanaf, want ik heb dat gemeld. Omzet van twee kamers B&B definitief opgeofferd, maar er het beste van proberen te maken, zou je zeggen.

 

Maar een week of vier geleden krijg ik ineens bezoek van de gemeente, afdeling Bouw en Wonen, die mij even vertelden dat ik verkeerd bezig was. (HUH?! Ik heb dus horecabestemming en exploitatie op de begane grond en woon erboven alwaar ik ook 2 kamers B&B aanbied, dat zoals het moest, toch?)

 

Wat blijkt, de trap die naar de verdieping leidt, vanuit de horeca naar de verdieping, legt een verbinding tussen privé- en bedrijfsruimte, daar waren ze ineens achter gekomen en dat mag niet volgens bouwbesluit en dat zou dus moeten worden aangepast. Dat aanpassen kan echter ook niet, want dat is weer in strijd met de monumentenwet. Dus, het pand, al drie jaar in gebruik als konditorei met woonruimte erboven + B&B, had hier nooit voor gebruikt mogen worden?!

 

U begrijpt dat ik deze heren toen even haarfijn heb uitgelegd dat ik nu wel het slachtoffer ben van drie jaar neuspeuteren van betrokken ambtenaren die ontegenzeglijk bekend moesten zijn met de illegale situatie van mijn voorganger en dat ik deze gang van zaken niet ga pikken. Vervolgens heb ik hen de deur gewezen met de mededeling dat ze terug mochten komen met een oplossing en niet om weer even een probleem bij mij over de schutting te pleuren.

 

Een periode van intensief onderhandelen werd gisteren dan voorlopig afgesloten met het volgende resultaat:

Ik krijg met onmiddellijke ingang een alcoholvergunning (plus de helft extra vierkante meters terras) in ruil voor het afbouwen van de B&B-boekingen en het beëindigen van mijn bewoning, dit met einddatum 15 oktober en ik krijg tot 1 december de tijd om de lokaliteit aan de inrichtingseisen te laten voldoen, wat overigens slechts neerkomt op het plaatsen van een scheidingswandje van 1,25 m hoog.

 

In een volgende fase gaan we dan bezig met het geschikt maken van de eerste verdieping voor horeca, het komt er dus op neer dat ik, i.p.v. mijn voorgenomen dagzaakje met B&B, nu naar iets van een Lunchcafé, Petit-restaurant o.i.d. ga omturnen en dit met de (extra) opbrengsten uit drankverkoop moet zien te compenseren/financieren. Een rekensom leert mij dat dit haalbaar moet zijn. De gemeente is hier met een delegatie geweest (Economische zaken, brandveiligheid, Bouw en Wonen, Horeca, etc.) geweest om dit integraal vast te leggen, maar ik heb ze wel mee gegeven dat ik deze extra kosten en eerdere schade ga claimen, want mij nu aanpakken voor iets wat ze zelf drie jaar willens en wetens hebben laten liggen, ga ik ze niet zomaar mee laten wegkomen.

 

Een vriend van mij is fractievoorzitter van een partij in de gemeenteraad en is in ieder geval van plan te verantwoordelijk bestuurder hier over schriftelijk te bevragen. Die verantwoordelijk bestuurder zit ook in de lokale Rotary, waar een kennis van mij lid van is en die gaat de situatie langs die weg ook bij deze wethouder aankaarten. De bewonersvereniging en ook de rondom mij gesitueerde ondernemers volgen het allemaal met argusogen en gaan waarschijnlijk mee als dit in de raad op de agenda komt, men spreekt hier uiteraard schande van. Het is natuurlijk één ding dat een 'ondernemer' hier drie jaar lang illegaal bezig is geweest, maar de betrokken ambtenaren hebben hem ook geen strobreed in de weg gelegd en hadden mij wel eventjes mogen waarschuwen toen ik mij met mijn overnameplannen meldde.

 

Dan nog even een update over de ingeslagen juridische wegen:

De verkoper wordt gedagvaard, betrokken gemeenteambtenaren worden t.z.t. opgeroepen om verklaringen af te leggen

 

De advocaat van de betrokken verkoopmakelaar heeft mijn advocaat laten weten voor een beperkt aandeel in mijn schade te willen schikken, die onderhandeling loopt op dit moment.

 

Ik ga mij met mijn advocaat ook weer beraden op stappen tegen de verhuurder, want de combinatie wonen en bedrijfsruimte is dus niet toegestaan, ik huur nu tweederde van een pand waar ik niets meer mee kan, tenzij de verdieping (en) ook geschikt te maken zijn voor horeca, maar dat vergt investeringen en procedures die ook langs de monumentenwet moeten.

 

Tot zover eerst maar...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2

Nou Hans, je hebt in elk geval geen saaie zomer gehad :-\

 

Het is een beetje een ik heb goed nieuws en slecht nieuws verhaal

het slechte nieuws is dat het nog niet opgelost is en er nog een paar "kleine" problemen bij gekomen.

 

Het goede nieuws is dat jje vol ideeën zit / vindingrijk bent om elk probleem te tackelen en dat je drie partijen heb om (een deel) van de schade neer te leggen.

 

Ik lees door de problemen heen ook vooral jou / jullie probleemoplossend vermogen. Ik heb respect voor de manier waarmee je de problemen vooral oplossingsgericht te lijf gaat.

Er staat straks een jaar (begin volgend jaar) na de overname waarschijnlijk een totaal andere onderneming dan je hebt overgenomen maar zo te lezen wel met goede (en legale) bedrijfsvoering en vooruitzichten.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt me ook een voorbeeld van Niet Linksom, Dan Rechtsom. Als alles op z'n plek valt heeft Hans binnen afzienbare termijn een onderneming met meer verdienpotentieel dan hij oorspronkelijk kocht - nu met alcoholvergunning! Als hij dat ook nog eens met aanloopcijfers kan bevestigen, komt er een heel ander slag kopers in de markt.

 

Wat mag er trouwens wel in het bovenhuis?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hans, misschien heb je er zelf wel aan gedacht, maar is het nog een optie om wat kamers te verhuren aan studenten? Of mag je kamers via AirBNB verhuren?

zoals terug te lezen is, is dat allebei niet toegestaan, onder verhuur niet, airbnb doen we ook, mag dus ook niet meer...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla, in het bovenhuis mag niets. Niet wonen, en geen horeca o.i.d., daarvoor voldoen de verdiepingen niet aan bouwbesluit. En vanwege de monumentale status mag er ook weinig tot niets aangepast worden om het geschikt voor te maken.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

knap hoe je de goede moed erin weet te houden, na tegenslag op tegenslag.

 

Wat me eigenlijk wel interesseert, en ook nuttig kan zijn voor vele anderen hier: Als je nu terugkijkt, heb je dan eigenlijk iets verkeerd gedaan? Ben je te snel gegaan en heb je checks maar zo-zo gedaan? Heb je signalen dat er iets niet klopte genegeerd?

 

Of heb je alles gedaan zoals van een verantwoordelijk ondernemer verwacht mag worden, en ben je gewoon opgelicht?

 

Zou je het de volgende keer anders doen?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Wat moet ik daar nu op antwoorden? Blijkbaar heb ik niet 100% de beschikking gehad over de juiste informatie, maar wanneer heb je dat wel? Blijkbaar heb ik vertrouwd op de woorden van een makelaar, van een verkoper en vertrouwd op een goed functionerend gemeentelijk apparaat. Je neemt je iets voor en dat pakt allemaal anders uit, door dingen die buiten mijn macht lagen. Ik zal een blinde vlek hebben gehad, maar ben zeker misleid.

 

Dat blijkt ook uit de verklaring van een gemeenteambtenaar die drie jaar geleden melding maakte van de situatie, uit de verklaring van een goede kennis bij wie de verkoper en makelaar hetzelfde verhaal hebben opgehangen en die laatste viel bijna van zijn stoel toen hij van ons hoorde hoe de waarheid in elkaar zat.

 

Bij de opzet van de Herberg heb ik indertijd een soortgelijk pad bewandeld, ook tegenslagen gehad, maar in die periode kon ik ervan op aan dat ik veelal over de juiste informatie beschikte en dan kun je je plan erop trekken c.q. aanpassen.

 

Ik zal ergens wat over het hoofd hebben gezien, verkeerde inschattingen hebben gemaakt, maar in dit verhaal heeft misleiding een grote rol gespeeld, gefaciliteerd door een ingedut gemeenteapparaat. Dat is mijn stellige mening en overtuiging, die ik baseer op de feiten die later aan het licht kwamen.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Een wending in het verhaal, updatewaardig:

 

In deze wijk is een actieve bewonersvereniging met een stevige vinger in de pap waar het gaat om het bewaken van de welstand in de buurt en die aangevraagde vergunningen met argusogen volgt, ik werd door een naburige collega-ondernemer voorgesteld aan de secretaris van deze club.

 

Deze dame is een wandelende encyclopedie waar het gaat om de aangevraagde en verleende vergunningen. Zij wist mij te vertellen dat er een trap ontbrak in het pand en dat deze blijkbaar door de vorige exploitant is verwijderd om een stuk extra verdieping te creëren. Het gevolg staat in de vorige update: ik mag met de verdiepingen niets, mij rest slechts een stuk begane grond van 51 vierkante meter waarop ik nog horeca mag uitbaten.

 

Deze ingreep veroorzaakt dus het hoofdprobleem dat er geen aparte opgang meer is naar de verdieping en dat er daarom geen privébewoning (+ 2 kamers B&B) meer mogelijk is. Omdat het hier een monument betreft en er voor deze ingreep nooit vergunning is aangevraagd/verleend, zou volgens haar de eigenaar door de gemeente kunnen worden verplicht het pand weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

 

De bewonersvereniging hebben mij van e.e.a. een schriftelijke, ondertekende verklaring over bovenstaande overhandigd en mij gegevens verstrekt over de vergunningaanvragen/-verleningen van/aan de vorige exploitant. Dit heb ik bij verhuurder en gemeente ingediend en vorige week ben ik bezocht door iemand van Vergunningverlening, Handhaving en Toezicht, die bevestigde dat in voorkomend geval inderdaad de eigenaar/verhuurder tot herstel verplicht kan worden en dat dit meteen wordt uitgezocht.

 

Hij liet ook al doorschemeren dat hij er min of meer rekening mee houdt dat deze opdracht inderdaad aan de verhuurder gaat worden verstrekt, of ik al wilde nadenken over wat ik met de verdiepingen wilde gaan doen en hierover al vooroverleg wilde gaan voeren. Dat laatste is wat prematuur en komt wat mij betreft in de wacht te staan tot er over bovenstaande definitief uitsluitsel is.

 

E.e.a. doorgegeven aan mijn advocaat, die er meteen op wees dat we dan voor een navenante huurverlaging zouden kunnen/moeten gaan, omdat minimaal twee-derde van het gehuurde onbruikbaar is tot het tijdstip dat herstel is gerealiseerd.

 

Overmorgen is er overleg tussen gemeente en eigenaar, dat wordt tot die tijd dus nog even nagelbijten...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Omdat het hier een monument betreft en er voor deze ingreep nooit vergunning is aangevraagd/verleend, zou volgens haar de eigenaar door de gemeente kunnen worden verplicht het pand weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen.

Het hangt er vanaf welk onderdeel van het gebouw, uitwendig en/of uitwendig, een monumentenstatus geniet ... het monumentenregister vermeld geen details. Het Groninger Monumenten Fonds overigens ook niet.

 

Gezien de foto's van de makelaar zijn er m.i. weinig originele details meer aanwezig die een monumentenstatus rechtvaardigen.

 

Het wordt zo langzamerhand wel eens tijd om alle rechten en plichten nu eens compleet en definitief uit te zoeken en samen te voegen

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

@Nedzhibe het is ook geen reden om nu al te juichen, maar, zoals Roel zegt: 'hoopgevende ontwikkelingen'

 

Feit is dat voor het verwijderen van betreffende trap nooit een vergunning is aangevraagd c.q. met toestemming van de huurder is gebeurd.

 

Alleen daarom al zou het é.é.a. weer in oorspronkelijke® staat moeten worden hersteld.

 

Voor eigenaar/verhuurder is dit ook niet leuk, want als ik op enig moment vertrek, zal het pand nagenoeg onverhuurbaar achterblijven; te duur en pas na rigoureuze aanpassingen uitsluitend te bewonen. Voor uitsluitend ondernemen idem dito en ook dan pas na rigoureuze aanpassingen na (mede vanwege monumentenstatus) langdurige vergunningstrajecten...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Even een update: eergisteren onze zaak in Drenthe verkocht/opgeleverd en vandaag de stukken ingestuurd naar de verkoopmakelaar om de exploitatie en huur van het monumentje ook ter overname aan te bieden. Oftewel: we gaan voor iets passends en met de verkoopopbrengst kunnen we het voorlopig redelijk uitzingen... (wel een formele klacht bij de gemeente ingediend, die op dit moment in behandeling is)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Op 4-4-2019 om 15:10, Hans van den Bergh zei:

(wel een formele klacht bij de gemeente ingediend, die op dit moment in behandeling is)

Update:

Met een deel van de opbrengst uit de verkoop van de boerderij afgelopen zomer in het monumentje wat cosmetische aanpassingen gedaan en redelijk vaak contact gehad met gemeente en verhuurder inzake de formele klacht. 

De klacht is door een nieuwe leidiggevende van betreffende gemeente-afdeling voortvarend opgepakt en er zijn volgens hem inderdaad wat zaken verkeerd gegaan, wat nu in kaart wordt gebracht om op te lossen.

 

Verhuurder (voor 57% eigendom van gemeente) heeft inmiddels een nieuwe directeur die wel alles in het werk wil stellen om het pand aan te passen, zodat het aan de eisen voor het door ons beoogde en gewenste gebruik gaat voldoen, behartigt hij het traject van vergunningen, etc... Saillant detail is dat hij tekeningen heeft gevonden van de oorspronkelijke situatie, zodat er nu bewijs is dat het pand ooit wel aan de eisen heeft voldaan, maar dat een vorige uitbater nooit betrapt is op het illegaal veranderingen aanbrengen. 

 

Advocaat heeft aangegeven dat dit allles als voorzichtig positief mag worden gezien, maar dat hij het dossier vooralsnog open houdt...

 

Tot zover!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Twee vragen i.v.m. de meest recente ontwikkelingen in dit lijvige dossier, waarbij ik jullie verder niet teveel met de details zal vermoeien:

1. De verhuurder en ondergetekende hebben vandaag een indringend gesprek gehad over hoe verder, want diverse ontwikkelingen (waaronder Corona) sinds laatste update pakten niet zo positief uit als eerder gehoopt. Lang verhaal kort: de verhuurder heeft vanmiddag op eigen initiatief aangegeven het contract eenzijdig en voortijdig te willen beëindigen, het contract is nu ongeveer halverwege (2 1/2 jaar) en verhuurder wil dat beide partijen hiertoe een voorstel indienen om deze naast elkaar te leggen. Ik voel er wel voor om dit te doen, er is gesproken over afkoop van het contract, zijn er nog tips over wat ik zeker in het voorstel moet meenemen?

2. Wij hebben ook besloten om (voorlopig) te stoppen met ons bedrijf en wellicht betere tijden af te wachten, er blijkt een regeling te bestaan (IOAZ) die wij daartoe willen aanvragen, ik ben immers senior, heb inmiddels al een verkennend gesprek gehad met de gemeente en die geven aan dat ik daarvoor in aanmerking zou komen op basis van mijn verhaal. Een eis is dat eerst de IOAZ moet zijn toegekend, waarna je 1 1/2 tijd krijgt het bedrijf (VOF) op te heffen, waarop de uitkering start. Mede in het licht van vraag 1. (en de hiervoor aangegeven volgorde) waar moet ik dan, met name qua timing, op letten? Wat ik maar niet kan vinden en niet duidelijk beantwoord heb gekregen, is wanneer in het kader van  deze regeling het bedrijf precies is beëindigd, is dat bij uitschrijving KvK of na volledige afwikkeling van de bedrijfsactiviteiten, fiscale afrekening, etc.? Wellicht heeft iemand een link naar die info? 

 

Bij voorbaat dank!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp, houdt een VOF van rechtswege op te bestaan na uittreding van een van de vennoten – tenzij er een voortzettingsbeding is overeengekomen.

 

Het lijkt me dat afwikkeling en formaliteiten daar verder geen rol in spelen, tenzij je je nog over de hele breedte als bedrijf blijft gedragen.

Hoe dat binnen die regeling werkt, durf ik niet te zeggen. Ik kan me voorstellen dat een gemeente zich indekt door te zeggen dat voor hun het bedrijf pas is beëindigd als aan voorwaarden X of Y is voldaan, maar dat moet dan neem ik aan uit te zoeken zijn. Een gemeente zal niet ad hoc nieuwe regels mogen verzinnen als ze dat zo uitkomt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Branko Collin bedankt, ik ben echter in eerst instantie benieuwder naar 1.: Wat zouden vertrekpunten (kunnen) zijn die je meeneemt om de hoogte van een *afkoopregeling te bepalen? 

*(beëindiging man-vrouw VOF is dan een beslissing die later genomen kan worden of we kiezen een andere optie: we zetten het bedrijf op een andere manier voort met de opbrengst uit de afkoop)

 

2. is inmiddels toch via gemeente beantwoord (Datum uitschrijving Handelsregister is bepalend)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.