De situatie is deze: Ik heb een holding. Deze bezit een youngtimer die ik privé weer lease (Zeg ik dat goed zo?). Ik betaal dus een lage bijtelling. Alle kosten, benzine en onderhoud zijn voor de Holding. Ik rij zowel prive als zakelijk en zonder rittenregistratie. Lekker eenvoudig dus :)
Bijkomend gegeven is dat ik in privé nog een oud aftands bestelbusje heb en mijn vrouw, tevens fiscaal partner, ook nog een privé autootje. Zij heeft dan ook nog eens een eenmanszaak maar daar hoeft ze geen auto voor te gebruiken.
Probleem is nu dat de yountimer best flink zuipt, en ik zou ook het bestelbusje willen opruimen (grijs kenteken maar staat op privé dus hoge wegenbelasting) en vervolgens een jong tweedehands bestelbusje (type Caddy/Berlingo/Partner) aanschaffen en deze zowel zakelijk als privé er bij gaan rijden, tezamen met de youngtimer. Dat busje zal geen youngtimer kunnen zijn want met oude diesels kom je geen milieuzone meer in, en dat is toch wel redelijk essentieel.
Nu zijn er een paar opties:
- youngtimer er uit en nieuwe bus er in, maar dan betaal ik voortaan bijtelling over de nieuwwaarde van de bus? Of hoe werkt dat voor bedrijfswagens?
- Bus er bij, maar 2 auto's op de holding en in beide rijden, maar is dat een wel een optie?
- Bus in de werkmij?
Er zijn vast meerdere variaties denkbaar, maar wat is wijsheid in deze, en wat is praktisch en fiscaal gezien voordelig? Lastig zo met meerdere auto's. Ik kom er niet meer uit qua regelgeving in deze en vroeg me af of iemand hier iets over kan zeggen ...
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Dikke doei!!
Dikke doei!!
De situatie is deze: Ik heb een holding. Deze bezit een youngtimer die ik privé weer lease (Zeg ik dat goed zo?). Ik betaal dus een lage bijtelling. Alle kosten, benzine en onderhoud zijn voor de Holding. Ik rij zowel prive als zakelijk en zonder rittenregistratie. Lekker eenvoudig dus :)
Bijkomend gegeven is dat ik in privé nog een oud aftands bestelbusje heb en mijn vrouw, tevens fiscaal partner, ook nog een privé autootje. Zij heeft dan ook nog eens een eenmanszaak maar daar hoeft ze geen auto voor te gebruiken.
Probleem is nu dat de yountimer best flink zuipt, en ik zou ook het bestelbusje willen opruimen (grijs kenteken maar staat op privé dus hoge wegenbelasting) en vervolgens een jong tweedehands bestelbusje (type Caddy/Berlingo/Partner) aanschaffen en deze zowel zakelijk als privé er bij gaan rijden, tezamen met de youngtimer. Dat busje zal geen youngtimer kunnen zijn want met oude diesels kom je geen milieuzone meer in, en dat is toch wel redelijk essentieel.
Nu zijn er een paar opties:
- youngtimer er uit en nieuwe bus er in, maar dan betaal ik voortaan bijtelling over de nieuwwaarde van de bus? Of hoe werkt dat voor bedrijfswagens?
- Bus er bij, maar 2 auto's op de holding en in beide rijden, maar is dat een wel een optie?
- Bus in de werkmij?
Er zijn vast meerdere variaties denkbaar, maar wat is wijsheid in deze, en wat is praktisch en fiscaal gezien voordelig? Lastig zo met meerdere auto's. Ik kom er niet meer uit qua regelgeving in deze en vroeg me af of iemand hier iets over kan zeggen ...
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58050-fiscaal-voordeligste-optie-om-auto-te-rijden-tweede-auto-van-de-zaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag