• 0

Inkoopfactuur uit Duitsland (Amazon.de)

Ik heb een aankoop gedaan via Amazon.de (duitse Amazon site) en ik ben even radeloos wat ik met de factuur moet doen. Er is niet eens een factuur, die dien ik op te vragen bij de verkoper.

 

Dien ik een factuur op te vragen excl btw?

Dit geldt toch altijd voor inkoop facturen zowel binnen- als buiten EU landen toch?

 

De BTW is verlegd naar mij dus, en nu?

Wat betekent "verlegd" nou precies? Moet ik de BTW alsnog hier betalen? Zo ja, wat is de logica daarachter?

 

Wat doe ik als de verkoper BTW heeft gerekend naar rato van zijn binnenlandse regeling?

Is die BTW op een of ander wijze terug te krijgen? Is dat enorm veel rompslomp en is dat het niet waard voor kleinere (300 eu) inkopen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, een factuur opvragen bij de verkoper, daar moet opstaan (in het Duits waarschijnlijk "BTW verlegd")

 

Als de BTW aan jou is verlegd, moet je die alsnog betalen ja, het Nederlandse tarief van 21%

De logica hierachter is, dat je die niet eerst de BTW aan de verkoper betaald, die het daarna weer moet afdragen.

 

De verkoper moet dus geen BTW berekenen naar rato van zijn regeling.

 

(Dit voorzover het inderdaad zo is dat de BTW naar jou verlegd is, zoals je beweert, is dit echt zo?)

 

Link naar reactie
  • 0
Dien ik een factuur op te vragen excl btw?

Dit geldt toch altijd voor inkoop facturen zowel binnen- als buiten EU landen toch?

 

Ja je moet een factuur opvragen bij de verkoper en hij is verplicht jou die te verstrekken. NOg even een kleine nuance.. je vraagt niet om een factuur excl btw maar met btw verlegd. (formeel is dat een verschil en als je aan een verkoper vraagt ex btw te factureren loop je het risico dat hij je verkeerd begrijpt.

 

Voor de volledigheid

btw verlegd is in het Engels "Reverse Charge" en in het Duits "Umkehrung der Steuerschuldnerschafft"

 

De BTW is verlegd naar mij dus, en nu?

Wat betekent "verlegd" nou precies? Moet ik de BTW alsnog hier betalen? Zo ja, wat is de logica daarachter?

De gedachte hierachter is dat elke onderneming, klein of groot, makkelijker in het buitenland kan inkopen. Ondernemers die btw betalen maar de goederen voor zakelijke doeleinden en voor andere btw belaste prestaties gebruiken mogen die btw ook weer terugvragen. Als de verleggingsregeling niet bestond dan zou jij dus ipv alleen met de NL belastingdienst, zaken moeten doen met de belastingdiensten alle landen waar je zaken mee doet.

 

Dankzij deze regeling hoeft dat niet, maar moet je als extra handeling op je btw aangifte eerst aangeven dat jij in EU inkopen hebt gedaan, daar wordt dan een te betalen btw bedrag bepaald.

Daarna mag je bij de vraag over voorbelasting deze btw weer terugvragen. Zodat je per saldo niets betaald. Het is puur een administratieve handeling op je aangifte.

 

Wat doe ik als de verkoper BTW heeft gerekend naar rato van zijn binnenlandse regeling?

Is die BTW op een of ander wijze terug te krijgen? Is dat enorm veel rompslomp en is dat het niet waard voor kleinere (300 eu) inkopen?

Als de verkoper ten onrechte btw heeft berekend, dan moet je hem om een gecorrigeerde factuur vragen. In principe is hij dat verplicht te verstrekken als je daarom vraagt.

 

Je kunt de btw voor dit soort inkoopfacturen waar ten onrechte btw op is gerekend niet bij de belastingdienst van dat land terugvragen, je moet dat oplossen met jou leverancier.

 

Er is ook nog wel een mogelijkheid om in het buitenland betaalde btw terug te krijgen. Maar je moet dan denken aan kosten waarbij de lokale ondernemer niet mag verleggen, maar jij wel recht hebt op teruggave van btw, dat zijn bijv brandstofkosten in het buitenland, hotelkosten, toegang tot een inkoopbeurs.

 

Btw terugvragen uit andere EU-landen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aankoop gedaan via Amazon.de (duitse Amazon site) en ik ben even radeloos wat ik met de factuur moet doen. Er is niet eens een factuur, die dien ik op te vragen bij de verkoper.

 

Kijk eerst even in het profiel van de verkoper of daar een BTW nummer staat.

Is bij buitenlandse verkopers niet altijd even vanzelfsprekend dat deze uberhaupt BTW plichtig zijn.

Als deze dat niet is, valt er kwa BTW ook niks te verleggen of terug te vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok ik zat dus ook een beetje te zoeken en kwam op dit draadje uit.

 

Tent gekocht in Italie. Factuur zonder BTW.

 

Als ik het goed begrijp: je berekend zelf de BTW uit van de ex-BTW factuur, die geef je op als voorbelasting (terug krijgen) en de je betaald hem via de intracommunautaire aangifte? Ik lees namelijk overal dat je BTW moet betalen maar nergens hoe je hem terug vraagt.

 

cheers Emiel

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp: je berekend zelf de BTW uit van de ex-BTW factuur, die geef je op als voorbelasting (terug krijgen) en de je betaald hem via de intracommunautaire aangifte? Ik lees namelijk overal dat je BTW moet betalen maar nergens hoe je hem terug vraagt.

 

De ICT opgave is niet bedoeld om BWT te betalen (sterker nog...dat gaat je niet lukken).

Hoe dan wel?

 

(quotje van de site van de belastingdienst):

 

In uw btw-aangifte vult u in hoeveel btw er naar u is verlegd. U rekent dit uit op basis van de facturen waarbij de btw naar u is verlegd. U vult de vergoeding en het btw-bedrag in bij rubriek 2 'Verleggingsregelingen binnenland', of bij rubriek 4 'Prestaties uit het buitenland aan u verricht'.

 

Dan mag u de verlegde btw aftrekken. U vult de verlegde btw en de aftrekbare btw in in dezelfde btw-aangifte. Per saldo betaalt u dan niets.

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.