• 0

Verkopen bedrijf

Graag zou ik mijn bedrijf verkopen en van het bedrag wat er overblijft niet voor de helft naar de fiscus hoeven brengen zijn er manieren om het door te investeren in bijvoorbeeld onroerend goed ? Of andere legale manieren om meer zelf te kunnen houden ? Hoor graag mvg Pim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Pim,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat is de rechtsvorm van jouw te staken onderneming? Een eenmanszaak? Zie dan: u staakt uw onderneming.

 

Op basis van jouw summiere introductie valt er niet direct meer als reactie van te maken. Als het om een substantieel verkoopbedrag gaat en je nog tijd (jaren) hebt, dan zou ik je in het algemeen een adviseur willen aanraden die de mogelijkheden doorrekent.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik mijn bedrijf verkopen en van het bedrag wat er overblijft niet voor de helft naar de fiscus hoeven brengen zijn er manieren om het door te investeren in bijvoorbeeld onroerend goed ? Of andere legale manieren om meer zelf te kunnen houden ? Hoor graag mvg Pim

 

Wat is de rechtsvorm van je bedrijf?

 

Bij verkoop van een onderneming geldt dat fiscaal als staking. Je moet dan inderdaad in beginsel afrekenen over de stille reserves, goodwill etc. Het is niet handig om dit zonder meer advies even te doen. Je betaalt dat lijkt me teveel althans het kan goedkoper dan alles tegen 52% te belasten.

 

Er zijn mogelijkheden.

 

Zie hier https://www.sprout.nl/content/fiscale-regels-bij-bedrijfsoverdracht

 

Op dit forum zijn er overigens een aantal goede experts.

 

Zoek een belastingadviseur!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het even uitgerekend.

 

Om de helft van je inkomen aan de belasting te moeten afdragen, moet je een jaarwinst (inclusief stakingswinst) hebben van 425 282 euro.

 

Mijn berekening is als volgt:

 

Over de eerste 20 142 euro betaal je 7 361 euro inkomstenbelasting (in 2018).

Over de volgende 48 365 euro betaal je 19 757 euro inkomstenbelasting.

 

Bij elkaar opgeteld, betaal je over de eerste 68 507 euro, 27 118 euro inkomstenbelasting. Dat is iets minder dan 40 %.

 

De volgende schijf is 52 % en om deze belasting (IB) naar 50 % ('de helft') van je winst (W) te tillen, moet je X euro toegevoegde winst hebben:

 

IB = 27 118 + (X × 0,52)

W = 68 507 + X

IB / W = 0,5 = 'de helft'

 

0,5 = (27 118 + (X × 0,52)) / (68 507 + X)

 

X = 356 775

 

X + 68 507 = 425 282

 

(Zie hier voor de berekening, want zo slim ben ik zelf nou ook weer niet.)

 

Dit is even heel flauw van me, want 'de helft' kan ook slaan op 48 % of 46 % of zelfs met wat fantasie op alles wat aanzienlijk boven de gebruikelijke schijven van de vraagsteller ligt. Het is nu eenmaal zo dat er geld in een onderneming zit dat bij een getrapte uitbetaling minder zwaar belast zou worden dan bij een uitbetaling ineens.

 

Maar als de stakingswinst inderdaad in de buurt van een half miljoen komt, zou je eens met een fiscalist moeten gaan praten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Pim1160 is hier na half maart niet meer geweest hoor, nadat we als HL-community drie/vier inhoudelijke reacties met verzoeken om aanvullende informatie hebben gegeven...

 

...Branko, stuur jij hem of haar dan even een persoonlijke bericht met kennisgeving?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.