• 0

Waarde voorraad/websites/domeinnamen / afwaarderen voorraad

Beste,

Ik zit met een situatie waar ik niet volledig uitkom fiscaal gezien.

 

Ik heb meerdere domeinnamen/websites die als voorraad in mijn boekhouding staan. Deze staan gewaardeerd tegen de aanschafwaarde. De domeinnamen/websites zijn aangekocht voor doorverkoop.

Bijvoorbeeld domeinnaam en website (A) tegen waarde X waarvoor ik het heb gekocht een aantal jaar geleden.

 

Op A worden inkomsten gegenereerd waardoor ik had besloten om hem te houden en niet meer te verkopen. Mijn voorraad genereert in feite (zonder verkoop van de voorraad) inkomsten.

 

Maar dit is te laag om A in stand te houden. A is de aanschafwaarde niet meer waard. Hierdoor heb ik besloten het volgende te doen:

 

De inhoud van A gaat over naar een andere domeinnaam met webshop (B). B is vele malen groter en heeft veel meer inkomsten.

 

Aantal vragen:

1) Kan ik de waarde van A volledig afwaarderen aangezien deze geen waarde meer heeft?

2) Of moet ik de aanschafwaarde van A aan B toe waarderen? (als dit mogelijk is?)

3) Aangezien B aanzienlijke inkomsten begint te generen, moet ik deze dan niet activeren als immateriële vaste activa (en afschrijven in 5 jaar)?

 

Alvast dank voor reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op A worden inkomsten gegenereerd waardoor ik had besloten om hem te houden en niet meer te verkopen. Mijn voorraad genereert in feite (zonder verkoop van de voorraad) inkomsten.

Mijns inziens was op dit moment de domeinnaam geen voorraad meer, maar wordt het een verkoopkost. Je had de waarde van de domeinnaam in het verlies kunnen laten vallen (als het minder dan 450 euro ex btw was) of er op beginnen af te schrijven. Over wat voor bedragen hebben we het hier?

 

Maar dit is te laag om A in stand te houden. A is de aanschafwaarde niet meer waard. Hierdoor heb ik besloten het volgende te doen: De inhoud van A gaat over naar een andere domeinnaam met webshop (B). B is vele malen groter en heeft veel meer inkomsten.

Wat gebeurt er met de domeinnaam van A? Wordt dat weer voorraad? Komt er een placeholder- of verkooppagina op te staan?

 

Aangezien B aanzienlijke inkomsten begint te generen, moet ik deze dan niet activeren als immateriële vaste activa (en afschrijven in 5 jaar)?

Aangezien B waarschijnlijk al als voorraad op de balans staat, is die in feite al geactiveerd. Als je het gaat uitbaten, is het alleen geen 'voorraad' meer maar een 'immaterieel vast actief' (afschrijven in 5 jaar) of een 'verkoopkost' (als het minder dan 450 euro ex btw is en dan 'afschrijven' in het jaar zelf).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie.

 

Het betreft hier bedragen van lage XXXX.

 

Wat gebeurt er met de domeinnaam van A? Wordt dat weer voorraad? Komt er een placeholder- of verkooppagina op te staan?

 

A zal doorlinken naar B voor onbepaalde tijd. Uiteindelijk zal deze komen te vervallen.

 

Aangezien B waarschijnlijk al als voorraad op de balans staat, is die in feite al geactiveerd. Als je het gaat uitbaten, is het alleen geen 'voorraad' meer maar een 'immaterieel vast actief' (afschrijven in 5 jaar) of een 'verkoopkost' (als het minder dan 450 euro ex btw is en dan 'afschrijven' in het jaar zelf).

 

Kan je een voorraad omzetten naar immaterieel vast actief? De waarde van deze voorraad zal op de korte termijn ook verder groeien doordat ik redelijk investeer in de website. Dit wil ik niet direct wegschrijven als kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.