• 0

aandelen uit een bestaande bv

goede avond,

 

ik mag aandelen overnemen van een bestaande bv,

hoe gaat dit in zijn werking?

 

hiervoor moet ik een vof openen ? en wat houd een vof eigenlijk in, is dit een soort eigen bedrijf los van de bv waar de aandelen in zitten en bijv een auto ?

graag wat informatie in simpele taal..

 

bij voorbaat dank.

 

mvg,

 

rijgie1994

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik mag aandelen overnemen van een bestaande bv,

Ik gok dat iemand je heeft wijs gemaakt dat het een fantastische deal is, en dat je daarom aandelen "mag" overnemen. En daardoor krijg jij het gevul dat je een ongelooflijke geluksvogel bent. Als je echter niet weet wat het inhoudt, moet je hier uiteraard erg voorzichtig mee zijn.

 

Je weet namelijk niet wat er allemaal aan de bv hangt. Zitten er (verborgen) schulden in het bedrijf? Zijn de jaarstukken bekend? En op tijd gedeponeerd? Zijn er bepaalde zaken die lopen (rechtzaken, claims, etc?) Hoeveel is het bedrijf eigenlijk waard? Is dat vastgesteld door een onafhankelijke partij? Welke waarderingsmethode is daarbij gebruikt? En waarom wil de huidige aandeelhouder er überhaupt vanaf? Als het zo'n winstgevend bedrijf zou zijn, waarom zou iemand ze dan willen verkopen?

 

En nee, je hoeft hiervoor geen VOF (vennootschap onder firma) openen. Een holding-BV kan echter wel aan te raden zijn, maar dat lijkt me op dit punt nog een stap te ver. Maar als je nog moet vragen wat een VOF is, dan heb je nog niet de minst mogelijke inspanning verricht om daar naar te zoeken. Want als je niet weet van een VOF is, hoe kom je er dan wel op om te vragen of je er één moet openen? Wat is de informatie die je tot nu toe hebt gevonden?

 

De Kamer van Koophandel, Ondernemersplein en Handboek Ondernemen zijn in ieder geval een begin.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

 

jaarcijfers etc zijn allemaal bekend, er komt binnen 2 weken een nieuw interieur in en dan gaan we het bedrijf laten taxeren etc op waarde.

 

de eigenaar wil met mij 50/50 doen, omdat hij ook ergens anders werkzaam is en ik het bedrijf stuur en laat draaien. hij wil dus eigenlijk minder lasten op zichzelf alleen.

 

ik heb wel enig onderzoek gedaan maar heb de vraag mischien niet juist gesteld, een VOF is meer een soort contract [als ik het goed begrijp]

wat zou dan de beste constructie worden, waar worden mijn aandelen neergezet, en hoe ver ben je aanspraakelijk.

 

mvg,

rijgie1994

 

Link naar reactie
  • 0

Rijgie,

 

dit komt op verschillende manieren erg ondoordacht en onvoorbereid (zelfs onverstandig) voor. Missschien moet je je eerst zelf verdiepen?

 

Ben je nu in loondienst?

 

Als de jaarcijfers al bekend zijn, is mijn inschatting dat je die zelf nooit kunt interpreteren. Niet handelen, maar eerst onafhankelijk advies zoeken!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat ben je naar mijn mening dus duidelijk niet, je kletst koek.

 

Weet je ook wat de nadelen van ondernemerschap zijn?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
sorry maar ben ik het niet mee eens.

 

ja die ken ik

Dat mag, het is niet mijn probleem, maar bevestigt wél mijn beeld.

 

Aandelen of aandeelbezit mogen nooit een doel, hooguit een middel zijn. :P

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voordat je je in een dergelijk avontuur stort is het essentieel dat we exact weet waar je aan begint. Nu is het ondoenlijk om exact te weten wat zich allemaal in de betreffende BV heeft afgespeeld, maar je moet het wel onderzoeken. Tegelijk moet de verkoper alle zaken melden die redelijkerwijs voor de deal van belang (kunnen) zijn. Zorg dat je een voldoende helder beeld hebt en neem harde garanties op voor spannende zaken.

 

Los van de waardering, is betaling van de koopsom een punt van aandacht. Ga je er eigen geld in steken? Moet je extern gaan financieren (bijv bij een bank en is dat haalbaar)? Gaat de verkoper je het geld lenen en los je die lening af uit het dividend? Etc. etc. etc. Er komt echt VEEL bij kijken en een blunder is zo begaan. Verdiep je daarom echt goed in deze materie en zoek hulp wanneer het plan concreet wordt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

ik ben wel enigzins voor bereid maar dit soort dingen zijn niet mijn sterkste kant.

 

Dat blijkt wel ja.. en je merkt aan de eerdere reacties al dat men niet erg onder de indruk is van het aanbod en jou voorbereiding ;)

Ik zal je één levensgroot verschil uitleggen tussen aandelen verkrijgen in een bv of samen een vennootschap onder firma beginnen.. Een vof is namelijk niet een soort contract maar een ondernemingsvorm en wel één waarin elke vennoot hoofdelijk aansprakelijkheid is voor alle schulden van de onderneming. Als jij dus samen met de bv een nieuwe vof opzet worden jullie beide dus hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die de onderneming maakt, als het fout gaat ben je ook privé alles kwijt.

Terwijl je als 50% aandeelhouder in de bestaande bv wordt je alleen het risico loopt om je inleg (de prijs die je voor aandelen betaald) kwijt te raken. Hoewel de bv rechtsvorm ook wel weer bestuurdersaansprakelijkheid kent (google dat ook eens) waardoor je soms toch prive aansprakelijk kunt worden gesteld.

 

Ga je eens inlezen op ondernemersplein.nl

bijv informatie over een bedrijf overnemen

Als je daar eenmaal begint te lezen en wat zoektermen invoert ben je voorlopig nog wel even zoet..

 

Jij moet weten wat je koopt en ook waar je aan begint en er niet zomaar instappen omdat je je vereerd voelt dat hij je vraagt of dat je altijd al ondernemer hebt willen worden..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.