• 0

Artikel: minder maar grotere deals

Hoi mede HLers,

Onderstaand een artikel over venture capitalists in Europa uit mijn favoriete venture capital magazine Real Deals. Je moet snel zijn met lezen want ik verwacht dat de link naar dit artikel niet lang meer actief zal zijn.

Venture deal sizes reach record levels

The median value of European venture capital financing rounds reached € 3m in the first quarter of 2005, a 50 per cent increase on the same period last year, according to research conducted by Ernst & Young and VentureOne. Total investment during the quarter reached € 880.3m, up 19 per cent year-on-year, but the volume of dealflow dropped to less than 200 deals, a 27 per cent decline.

Met vriendelijke groet,

Ties

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Mooi dat er toch weer stevig geïnvesteerd wordt. Toch blijf ik er bij dat het jammer is dat de bedragen hoger worden en het aantal deals minder.

Ook wel een beetje omdat wij momenteel bezig zijn met het vinden van een "kleine" investerder en in veel gevallen te horen krijgen dat dit niet interessant is. Wellicht moeten we de bedragen iets naar boven bijstellen. ;)

• 0

Hoi "Kleine Aap",

Ja, het is jammer dat deals steeds groter worden maar mede een gevolg van de steeds maar groter wordende fondsen. Dit komt doordat institutionele beleggers steeds grotere bedragen willen investeren.

Ja, je kan je cijfers naar boven bijstellen maar ik weet niet of dat echt zin heeft. Ik haal mijn column (eigenlijk essay) over venture capitalists even erbij:

Venture capitalists zijn op zoek naar bedrijven in grote, sterk groeiende, wereldwijde niche markten die nog relatief leeg zijn dus zonder veel concurrenten. Daarom focussen early stage venture capitalists zich op technologiemarkten zoals ICT (Informatie en Communicatie Technologie) en Life Sciences (zoals biotechnologie) want juist die bestaan nog niet zo lang en moeten nog ontwikkeld worden.

Bij venture capital investeren venture capitalists als ze het idee hebben dat het bedrijf uit kan groeien tot een topper. Bij ICT investeren venture capitalists in bedrijven die over 3 tot 5 jaar een verwachte omzet hebben van ca. € 100m. Bij Life Sciences waar de periode van R&D langer is moet over 7 tot 10 jaar een omzet van € 100m haalbaar zijn. Reden dat venture capitalists ondanks die langere periode toch in Life Sciences investeren is dat bij succes de marges en/of groei van bedrijven in Life Sciences hoger zijn dan in ICT.

Het gaat er dus om hoe groot je markt is en wat je ambitie in die markt is. Die twee zijn mede-bepalend bij de beoordeling van je bedrijf door venture capitalists.

Met vriendelijke groet,

Ties

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar