• 0

'schuld' aan prive zichtbaar op de balans krijgen

Ik heb al even gezocht en ergens denk ik dat ik heel dicht bij het antwoord zit, maar krijg het niet helder.

 

Ik heb een eenmanszaak. En om dit op te kunnen starten is er geld uit privé middelen gekomen.

 

Nu ben ik natuurlijk zelf mijn eigen vermogen. Dus op het moment dat ik een storting prive aan kas doe dan gaat het eigen vermogen evenredig mee omhoog. (of ik maak hier al een denkfoutje)

 

Hoe krijg ik op de balans nu inzichtelijk wat ik uit prive heb ontrokken.

 

Ik zou graag het moment willen kunnen zien op de balans wanneer het bedrijf zichzelf red en de investering die ik er prive heb ingelegd er weer terug uit is.

 

Ik weet niet of ik nu vreselijk krom denk. Maar hoe meer ik er van probeer te begrijpen hoe minder ik er van snap.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat dan dus om een geldlening aan "jezelf". Het valt beiden onder je eigen vermogen, broekzak vestzak. Maar: ja, dat kan dus wel. Het is een verschil of je eigen geld investeert of leent namelijk. Fiscaal is de uitkomst anders.

 

Je kan geld storten op de zakelijke rekening van je bedrijf o.v.v. lening. Verder leg je de voorwaarden vast in een document.

 

Ik kan mij goed vinden in de informatie onder deze link:

 

http://geldlenenzzp.nl/kan-mijn-eenmanszaak-prive-geld-lenen/

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe krijg ik op de balans nu inzichtelijk wat ik uit prive heb ontrokken.

 

Ik neem aan dat je zelf meer inzicht wil in het e.e.a.

 

Hamvraag:

Welke balans?

 

Voor de aangifte/jaarstukken...?

Dat zal niet werken, want het is inderdaad allemaal eigen vermogen.

 

Een balans in je administratie?

Daar kan je allerlei (grootboek)rekeningen aanmaken (die consolideren in het eigen vermogen), zoals "privé ingelegd" en "privé onttrokken" en allerlei andere dingen (een voorbeeld: "betaalde premie zorgverzekering" mits je dat zou willen bijhouden en dat van 'zakelijk geld' betaalt).

 

Of maak je een balans in een apart document?

Dan zal het wel lastig zijn om hier dit soort informatie in te verwerken, maar in theorie zou het wel kunnen natuurlijk.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Je EV (eigen vermogen) stijgt en de liquide middelen stijgen, zodat de balans weer in evenwicht is.

 

Als je geld van een privé bankrekening naar je zakelijke bankrekening overmaakt, dan heet dat een privéstorting. Andersom wordt het een privéopname genoemd. Het saldo doet je eigen vermogen en liquide middelen toenemen of afnemen.

 

Leestip is het Handboek Ondernemen en cursustip iets met administratie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is meer omdat je vreemd vermogen (bv lening van een bank) wel kan opnemen.

 

Ik weet niet precies wat je hier nu bedoelt, maar hier kan het omgekeerde van datgene ik net schetste gelden:

 

Als je een zakelijke lening afsluit en het geld opneemt voor privédoeleinden, dan is de lening (fiscaal gezien) een privélening. Dan hoort deze dus niet op de balans te staan (en de rente/kosten zijn niet als bedrijfskosten aftrekbaar).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik had inderdaad al wel het vermoeden dat dit niet kon.

Het is meer omdat je vreemd vermogen (bv lening van een bank) wel kan opnemen.

Je mag onder het kopje Eigen vermogen best meerdere bestanddelen opnemen. Alleen bij opgave aan de BD zal dit allemaal onder EV vallen. Maar je mag dat in je boekhouding (en balans voor eigen gebruik) best opsplitsen.

 

shoptillyoudrop gaf al aan dat je dit prima in je boekhouding bij kunt houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je heel nuchter zonder allerlei boekhoudtermen naar een eenvoudige onderneming kijkt, zou je kunnen stellen. Dat zodra je in staat bent om maandelijks een bedrag uit je onderneming op te nemen dat dan heeft je onderneming een staat bereikt dat het "zichzelf red". Je kunt immers geen geld opnemen uit je onderneming als niet eerst al je leveranciers of andere leningen betaald zijn. Als ondernemer sta je als laatste in de rij die hun deel krijgen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je heel nuchter zonder allerlei boekhoudtermen naar een eenvoudige onderneming kijkt, zou je kunnen stellen. Dat zodra je in staat bent om maandelijks een bedrag uit je onderneming op te nemen dat dan heeft je onderneming een staat bereikt dat het "zichzelf red". Je kunt immers geen geld opnemen uit je onderneming als niet eerst al je leveranciers of andere leningen betaald zijn. Als ondernemer sta je als laatste in de rij die hun deel krijgen.

 

 

 

 

 

Dat is incorrect. Er is een eenmanszaak. Jij gaat uit van een BV en ook dan klopt het niet.

 

Je kan wel degelijk schulden aangaan voor een onderneming ook indien er andere crediteuren zijn. Je staat niet zonder meer onderaan. Je dient voor alle transacties een balans op te maken, een balanstest welke de wet omschrijft.

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry philene maar jij trekt de verkeerde conclusies uit mijn reactie.. Ik heb het absoluut niet over een BV.ik had heel goed door dat het hier om een eenmanszaak gaat.

 

Ik kies een iets andere insteek voor mijn beantwoording.

Ik lees in de vraag van dierengein namelijk niet een vraag over de mogelijkheid tot lenen van privé maar juist meer uitleg over hoe je bepaalde boekhoudtermen moet interpreteren en hoe ze als startende ondernemer nu in de gaten kan houden of het wel goed gaat met haar onderneming.

Hoe je dat in de balans ook terug kan zien hadden eerdere reageerders al uitgelegd dus dat hoefde ik niet nog eens te doen.

Ik wilde daar vooral aan toevoegen dat als er ruimte ontstaat om elke geld op te nemen uit de eenmanszaak dit op zich al een goede indicatie is dat de zaken redelijk lopen.

 

Niet alles is een juridisch of fiscaal vraagstuk waarin het draait om de vraag of er in juridische zin nu preferent, concurrent of achtergestelde schuldeiser bent en hoe je de mogelijkheden zoveel mogelijk uitnut.

 

Soms zijn ondernemers ook op zoek naar eenvoudige hulpmiddeltjes waar ze enige houvast aan kunnen hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Alle antwoorden zijn behulpzaam in dit geval.

 

Ik wil inderdaad graag weten en ook uit de boekhouding begrijpen hoe het met mijn onderneming gaat. Zit veel logica in boekhouden, maar je moet het wel even zien. En er zijn ook enorm veel regels en struikelblokken om het meteen te snappen in het begin.

 

Ik probeer ook veel uit te zoeken en ben een cursus BKB gestart, maar dat garandeert nog niet alle puzzelstukjes op zijn plaats.

 

Wat ik graag wilde aflezen is uiteraard hoe het met de onderneming zelf gaat maar ook wanneer mijn onderneming het vriespunt voorbij is van de investering die ik er privé heb ingelegd.

 

Als ik een prive storting doe dan groeit uiteraard mijn EV. Maar prive ben ik iets kwijt. Hoe kan ik uit mijn boekhouding halen wanneer dit gat uit mijn (hopelijk) gezonde onderneming is weer is opgevuld.

 

Dus niet zozeer wanneer ga ik met mijn onderneming zelf winst maken, maar wanneer ben ik op het punt dat ik er prive weer op vooruit ga.

 

Wanneer ik een zakelijke lening aan ga bij een bank, zie ik het vreemd vermogen. Maar omdat mijn vermogen uit prive niet vreemd is zie ik niet goed wanneer het vereffend is.

 

Kan natuurlijk dat ik ergens in het duister kwetter, want het kwartje is nog niet volledig gevallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik graag wilde aflezen is uiteraard hoe het met de onderneming zelf gaat maar ook wanneer mijn onderneming het vriespunt voorbij is van de investering die ik er privé heb ingelegd ... Dus niet zozeer wanneer ga ik met mijn onderneming zelf winst maken, maar wanneer ben ik op het punt dat ik er prive weer op vooruit ga.

Ik zie het probleem niet zo ... eigenlijk helemaal niet.

 

Door het in de administratie opnemen van de privé stortingen en de privé opnamen kan je toch op elk moment herleiden hoe de stand van (de privé) zaken zijn ... en of je dat nu een privé storting of privé lening noemt, is in wezen onbelangrijk. Over de maanden en jaren heen kan je van de rijen dorre cijfers een visueel aantrekkelijk grafiek (laten) maken.

 

Het is zoals Rik99 al eerder schreef: "Je mag onder het kopje Eigen Vermogen best meerdere bestanddelen opnemen. Alleen bij opgave aan de BD zal dit allemaal onder EV vallen. Maar je mag dat in je boekhouding (en balans voor eigen gebruik) best opsplitsen."

 

Life is really simple, but we insist on making it complicated – Confucius

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik had inderdaad al wel het vermoeden dat dit niet kon.

Het is meer omdat je vreemd vermogen (bv lening van een bank) wel kan opnemen.

Maar ik denk dat als ik het op die manier opneem dat het fiscaal misschien niet meer klopt.

Ik begrijp je punt, en heb het zelf ook zo ervaren toen ik net begon als eenmanszaak. Sterker nog, ik heb altijd in mijn boekhouding privéstortingen en -opnames als vreemd vermogen opgenomen onder het kopje "R/C Privé". Dat was op zich fiscaal niet correct, maar het gevolg van het feit dat iemand tijdens de start van het bedrijf mij had geholpen die voornamelijk met BV's werkte (waarbij de schuld van de directeur wel vreemd vermogen is)

 

Maar om eerlijk te zijn maakt het eigenlijk niet uit of je je privé onttrekkingen als vreemd of eigen vermogen in je boekhouding zet. Aan het eind van het jaar zul je die post hoe dan ook fiscaal moeten salderen met het eigen vermogen en je winst.

 

Let overigens ook op de opmerking van Rik99. Je kunt je privéopnames en -stortingen ook gewoon op een subnummer plaatsen, waarbij ze nog wel gewoon onderdeel van het eigen vermogen zijn. Als je bijvoorbeeld grootboekrekening "0100 Eigen Vermogen", kun je best nog "0110 Privéstortingen" en "0120 Privéopnames" hebben. Of gewoon "0199 Privé", waarbij je zowel stortingen en opnames boekt. Zo heb je in ieder geval gedurende het jaar overzicht van wat je zelf uit de zaak haalt. En bij je aangifte zet je alles weer op nul door de winst en het saldo (boekhoudkundig) naar het eigen vermogen te boeken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee.

 

Ik maak het ook idd veel ingewikkelder dan het moet zijn. Maar ik heb ook al gemerkt dat het mede om de grote hoeveelheid regeltjes (dit wel, dit niet, dit voor een deel, dit rechts en dit links) Heel makkelijk is om daar in te verdwalen.

 

Ik vind dit forum dan ook zo fijn (ik lees hier erg veel) dat er even iemand is die zegt. "Kijk, dit is een boom en dat is een struik" En als je even een stap achteruit neemt. Voila. Bos.

Link naar reactie
  • 0

Leuke boom - struik - bos metafoor, ik snap wat je bedoelt. :D

Ik doe hetzelfde zoals Rik99 voorstelde, namelijk een kopje 'sparen' (geld wat ik op spaarrekening zet voor mijn inkoop en dus niet voor mezelf uitgeef) en eentje 'privé opname', zodat ik beter kan zien hoeveel geld ik echt voor mezelf heb gegeven.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje Off Topic, maar ...

 

Het is zoals Rik99 al eerder schreef: "Je mag onder het kopje Eigen Vermogen best meerdere bestanddelen opnemen. Alleen bij opgave aan de BD zal dit allemaal onder EV vallen. Maar je mag dat in je boekhouding (en balans voor eigen gebruik) best opsplitsen."

Dat opsplitsen kan voor jezelf kan ook verhelderend werken voor de 'Overige Bedrijfskosten' in de 'Winst- en Verliesrekening'.

 

Het zal voor de Belastingdienst een eenheidsworst zijn, maar vele andere posten kan je ook opdelen ...

 

... zoals, bij voorbeeld, voor de post 'Auto- en Transportkosten'

 

autokosten - verzekeringen

autokosten - mrb

autokosten - brandstoffen

autokosten - onderhoud

autokosten - parkeerkosten

 

... als ook, wederom bij voorbeeld, voor de post 'Andere kosten'

 

algemene kosten - porto

algemene kosten - abonnementen, o.a. voor software en vakbladen

algemene kosten - kantoorartikelen

algemene kosten - computers, printers

algemene kosten - kantine & keuken

algemene kosten - klein inventaris

algemene kosten - onderhoud klein inventaris

 

... en wat er nog meer valt te verzinnen.

 

Zo krijg je een beter zicht op de vele afvoerputjes waar het zuur verdiende geld door wegvloeit. Kan je overigens ook weer hele mooie grafieken van maken. Daarmee valt het besluit, om zaken te vervangen of te staken, wat makkelijker te maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje Off Topic, maar ...

Dat opsplitsen kan voor jezelf kan ook verhelderend werken voor de 'Overige Bedrijfskosten' in de 'Winst- en Verliesrekening'.

 

 

Noem het gek, maar onder kosten had ik die al wel :) Kwartje viel niet aan de rechterkant van de balans. :)

 

 

 


modedit; citaat ingekort i.v.m. leesbaarheid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.