• 0

Urencriterium niet halen

Vraagje, op 1 april gaat mijn vriendin als ZZPer een schoonheidssalon beginnen. Ze heeft natuurlijk in het begin nog niet zoveel klanten, en gaat dan ook zeker het urencriterium niet halen voor 2018. Betekent dat nu, dat ze gelijk heel slecht af is omdat ze niet van alle voordelen van urencriterium kan profiteren. Of valt het allemaal nog wel mee. (ze hoeft zelf niks te investeren) En we gaan uit van een bruto winst van ongeveer max 1500 per maand.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Peter,

 

Welkom op Hl.

 

het urencriterium niet halen is geen ramp, de zelfstandigenaftrek(en startersaftrek zijn extra's waardoor je minder belasting betaald. Als je die niet haalt dan betaal je ongeveer hetzelfde aan inkomstenbelasting dat als je als werknemer zou betalen. Dus dat lijkt me geen ramp..

 

Maar waarom denk je dat je vriendin het urencriterium niet gaat halen? Reken jullie wle alle uren mee? Je mag voor het urencriterium namelijk meer uren rekenen dan wat je alleen aan klanten besteed. ook onderhoud aan je website, doen van administratie. inkopen van materialen bij de groothandel, foldertjes uitdelen in de stad of huis aan huis om meer bekendheid te krijgen eigenlijk alle tijd die je er voor de zaak maakt mag je meerekenen, incl de uren die ze nu in de opstart stopt.

Je moet alleen zorgen dat je een goede urenregistratie bijhoud wat ze besteed aan uren en waaraan. want de belastingdienst houdt niet van schattingen achteraf

1225 uur op een vol kalender jaar komt neer op ca 25 uur per week.

 

Link naar reactie
  • 1
Je moet alleen zorgen dat je een goede urenregistratie bijhoud wat ze besteed aan uren en waaraan. want de belastingdienst houdt niet van schattingen achteraf.
Dat is op zich tamelijk belachelijk.

 

De belastingdienst hanteert dit criterum selectief, want ondernemers die boven een bepaalde bandbreedte aan inkomen zitten worden nooit gecontroleerd. Een ZZP die tien uur per week werkt met hoge uurtarieven krijgt zelfstandigenaftrek, maar een kapster die twintig uur bij mekaar knipt voor een hongertarief krijgt dat voordeel niet.

 

Terwijl de intentie van dat urencriterium slechts was om te voorkomen dat bijverdieners (onderneming als bijzaak) dat belastingvoordeel zouden benutten.

 

Het urencriterium werkt ook bij de toekenning van BBZ als postcodeloterij, want de ene gemeente checkt wel en de andere nauwelijks.

 

En welke ondernemer houdt er nou een urenverantwoording bij? Energieverspilling. Je hoeft ook geen kilometerboekhouding meer te voeren. Of een telecomverantwoording.

 

Disclaimer: persoonlijke mening, geen belastingadvies ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
De belastingdienst hanteert dit criterum selectief, want ondernemers die boven een bepaalde bandbreedte aan inkomen zitten worden nooit gecontroleerd. Een ZZP die tien uur per week werkt met hoge uurtarieven krijgt zelfstandigenaftrek, maar een kapster die twintig uur bij mekaar knipt voor een hongertarief krijgt dat voordeel niet.

 

Klopt, maar het klinkt alsof jij vindt dat de kapper met 20 uur het ook moet krijgen... terwijl het dus eigenlijk zo is dat de ZZP-er met hoge tarieven er geen recht op heeft.

 

Maar om daar de wet op aan te passen... ik ken die mensen niet hoor. Zelfs mensen als Tim Ferris met een "4-urige werkweek" werken ook gewoon 40 uur per week of meer. 4 uur met klanten, maar de rest besteden ze aan eigen projecten en die tellen gewoon mee. Ook voor die kapster.

 

Als je echt weinig verdient en/of qua uren er net wel/niet aan komt zou ik het echt goed bij houden, maar als je meert verdient en/of 40 uur maakt is het aantal uren ook vaak wel te zien aan agenda en e-mails. Deze bewaar ik dan ook van de afgelopen jaren. Ook voor het geval ik een keer ziek wordt en dus misschien wel dichter bij die 25 uur per week en minder inkomen kom.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst hanteert dit criterum selectief, want ondernemers die boven een bepaalde bandbreedte aan inkomen zitten worden nooit gecontroleerd.

 

Tenzij je ooit om een andere reden in het vizier komt.

 

Heb -ondanks een redelijk inkomen- ook een keer mijn agenda moeten laten zien, omdat ik dat jaar ook studiekosten had afgetrokken.

Of ik daar wel allemaal tijd voor had...

Link naar reactie
  • 0

1225 uur op een vol kalender jaar komt neer op ca 25 uur per week.

Als je op 1 april start, komt dat neer op 34 uur per week ... moet je niet ziek worden of op vakantie gaan.

 

De ervaring leert dat de Belastingdienst opeens heel kritisch naar alle niet-declarabele uren kan gaan kijken, zoals het eindeloos bouwen van een website en het bijhouden van je administratie, als dat leidt tot het - met de hakken over de sloot - halen van het urencriterium.

 

Met andere woorden ... creatieve opvul-uurtjes zijn, bij startende ondernemers en ondernemende werknemers die jarenlang op het randje van een belastingaanslag balanceren, een doorn in het oog van de Belastingdienst waartegen steeds vaker wordt opgetreden. Wat dat betreft hoeft de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek niet eens te worden opgeheven ... een betere controle volstaat om menig ondernemer meer belasting te laten betalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
...het klinkt alsof jij vindt dat de kapper met 20 uur het ook moet krijgen... terwijl het dus eigenlijk zo is dat de ZZP-er met hoge tarieven er geen recht op heeft. Maar om daar de wet op aan te passen...
Toen dat geregeld werd, was de intentie om ondernemers te voorzien van ondernemersaftrek. Om te voorkomen dat mensen er een zaakje bij zouden nemen om die aftrek te krijgen, is het urencriterium doorgevoerd. Terwijl je ook gewoon zonder agenda's te controleren ondernemersaftrek kan geven aan elke ondernemer die geen andere inkomsten heeft.

 

Waarom al die bemoeizucht?

 

ik ken die mensen niet hoor.
Ik houd al 25 jaar geen urenadministratie bij. Daar zitten ook slappe jaren tussen, waarvan het aantal gewerkte uren discutabel is.

 

Welk belang heeft de samenleving bij al die controles? Meer belastingopbrengst ophalen bij ondernemers die niet genoeg uren maken? Wat een rare calvinistische taakopvatting. Ga boeven vangen!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Terwijl de intentie van dat urencriterium slechts was om te voorkomen dat bijverdieners (onderneming als bijzaak) dat belastingvoordeel zouden benutten.

 

Dat inderdaad!

 

Als je enige inkomstenbron (afgezien van vermogensrendement etc) je onderneming is zal men niet zo snel moeilijk doen, tenzij je ook nog een opleiding volgt of iets dergelijks. Het hoeven dus zeker geen 1225 declarabele uren te zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.