• 0

Lening / voorschot op salaris holding

Ik ben net gestart met een werk BV en holding met voldoende werk het komende jaar. Ik kom min of meer vanuit een werkloze situatie en hierdoor is privé de stapel rekeningen wat gegroeid. Om problemen te voorkomen wil ik deze rekeningen per direct betalen. Van de opdrachtgever krijg ik een voorschot. Het voorschot is echter net voldoende om de rekeningen te kunnen voldoen. Ik wil het volledige bedrag dus via de holding op mijn privérekening storten als lening of voorschot salaris o.i.d.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om geen problemen te krijgen met de belastingdienst?

De eerst volgende volledige betaling van de opdrachtgever komt over een aantal weken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn verschillende 'smaken' in deze:

 

- Een voorschot op het loon (loonheffingen verschuldigd!).

- Een lening (rente verschuldigd! en een overeenkomst van de lening ook eigenlijk).

- Een bedrag ten last van de rekening-courant brengen (en misschien, afhankelijk van de situatie, is dan ook rente verschuldigd - en een overeenkomst van de rekening-courant is misschien dan ook niet zo gek eigenlijk, afhankelijk van de precieze situatie dan).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Om problemen te voorkomen wil ik deze rekeningen per direct betalen. Van de opdrachtgever krijg ik een voorschot. Het voorschot is echter net voldoende om de rekeningen te kunnen voldoen. Ik wil het volledige bedrag dus via de holding op mijn privérekening storten als lening of voorschot salaris o.i.d.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om geen problemen te krijgen met de belastingdienst?

Als het goed is, zal het geld sowieso al van werk-BV naar jou privé gaan.

 

Allereerst zal jouw holding-BV waarschijnlijk een factuur voor management fee moeten sturen (let op: mét btw, als er geen fiscale eenheid is). Vervolgens betaalt de werk-BV deze factuur aan de holding-BV. Zorg hierbij overigens voor een managementovereenkomst en rekeningcourantovereenkomsten tussen beide BV's.

 

Vervolgens moet de holding-BV jou loon gaan betalen. De holding-BV stuurt een loonstrook naar jou privé. De holding-BV moet loonheffingen inhouden en afdragen. Het restant wordt als netto loon overgemaakt op jouw privérekening. Zorg hierbij voor een arbeidsovereenkomst en rekeningcourantovereenkomsten tussen jou en de holding.

 

Mocht je meer geld uit de werk-BV willen halen, kun je dat vervolgens doen via de rekeningcourant (tot 17.500 euro rentevrij, als je zorgt dat het op korte termijn weer op nul komt te staan). Dat gaat overigens ook weer over twee schijven. Eerst moet het geld van de werk-BV naar holding-BV (geboekt via de respectievelijke R/C). En vervolgens maak je het geld over van de holding-BV naar privé (R/C DGA).

 

De maand erop herhaalt dit zich (management fee -> loonheffingenafdracht -> loonbetaling), maar zul je tegelijkertijd weer stukje voor stukje je schuld aan de holding-BV moeten aflossen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat je nu na een periode van werkloosheid en opgelopen achterstanden dat zo snel als mogelijk op wil lossen.

Pas echter wel op met lenen uit je bv. Maak hier geen gewoonte van. Een bv geeft je bepaalde voordelen, waaronder afscherming van je prive vermogen tegen claims, maar een bv geeft ook bepaalde verplichtingen, zoals een goed bestuurder zijn die het belang en financiële gezondheid van de bv altijd voorop stelt. (en dus geen verlengstuk is van jou prive belangen of portomonee)

 

Zorg dat je als je extra geld uit je bv haalt ook altijd beoordeeld of dit kan zonder dat er acuut, maar ook op langere termijn geen financiële problemen ontstaan. (bijv btw afdracht volgend kwartaal of vennootschapsbelasting in de loop van volgend jaar, maar uiteraard ook andere zakelijke verplichtingen)

En zorg dat je altijd zakelijk handelt, dus inderdaad zoals je nu zegt, voorschot op salaris en maandelijkse terugbetaling. Net zoals een werkgever dat zou doen.

 

Ik ken de aard en omvang van je achterstanden niet en wil zaken niet onnodig uitvergroten.

Maar als algemene opmerking. Als er eenmaal achterstanden zijn ontstaan kost het vaak wat tijd om daar uit te komen, vaak meer tijd dan je lief is. soms is het een periode het ene gat dichten met het andere gat voordat je alle gaten dicht hebt.

Zorg dat de je prive achterstanden nooit "importeert" naar je bv. door daar te snel geld uit te trekken als er prive een probleem dreigt. Als in je bv financiële problemen ontstaan worden die je zwaarder aangerekend, je krijgt sneller met incassokosten en wettelijke rente te maken bij zakelijke overeenkomsten. En als het helemaal fout zou gaan, dan kan teveel lenen uit de bv leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid als je het heel bont hebt gemaakt. Maar los van dat risico zal een curator altijd zwaar inzetten om het uit de bv geleende bedrag op jou te verhalen en dat kan ook zonder dat je aansprakelijk te stellen. Een geleend bedrag is gewoon opeisbaar en als je veel hebt geleend kunnen de gevolgen dus ook ernstig zijn, incl beslag en/of verkoop van prive eigendommen

 

Kortom als je met een eenmalige lening / voorschot salaris van 1 of max 2 maandsalarissen je hele prive achterstanden kunt inlopen, prima.. dat is te overzien.

Als het meer is dan zou ik eerder kiezen om in prive betalingsregelingen te treffen met de betreffende schuldeisers en dus meer tijd te nemen om in prive je problemen op te lossen. Waarbij je salaris uit je bv kan dienen als basis van vertrouwen dat er weer meer/voldoende geld binnenkomt. Als prive persoon geniet je meer wat bescherming en is men sneller bereid soepele betalingsregelingen te treffen, vooral als zekerheid kan geven dat er geen nieuwe achterstanden bij hen ontstaan en alleen de oude achterstand hoeft te worden ingelopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. Een terechte opmerking vind ik.

De omvang is niet zo heel groot. Het gaat om een voorschot van 2500 euro. Ik heb al afspraken gemaakt met diverse schuldeisers en met dit bedrag is de druk van de ketel. Ik zocht ook juist naar een constructie die ik boekhoudkundig en belastingtechnisch goed kan verantwoorden. De gezondheid van mijn bedrijf staat voorop. Het voorschot kan ik met twee salarissen weer inlopen.

Mijn intentie is om zoveel mogelijk geld in de BV te houden om in de toekomst te kunnen investeren. Het minimale DGA salaris wat ik van mijn Holding ga ontvangen is ruimschoots voldoende. Ik ben gewend te leven met minder .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.