• 0

eenmanszaak beginnen naast vaste baan

Ik heb al heel veel op internet gekeken voor deze vraag, maar het word me niet echt duidelijk.

 

Voor de hobby fotografeer ik paarden en honden, dit doe ik nu nog steeds gratis, maar hier wil ik wat voor vragen; omdat er veel tijd in gaat zitten vooral in het na bewerken, ik vaak naar plekken toe moet rijden, en ik mijn Camara gebruik die op en gegeven moment ook toe is aan vervanging.

Ik zat te denken aan een bedrag van €40 euro.

 

Voor deze hobby heb ik maar 1x in de week tijd omdat ik in loondienst ben voor 5 dagen in de week.

Het is ook niet mijn bedoeling om minder te gaan werken bij mijn huidige baas.

 

Nu wil ik graag dat ik voor meer mensen kan gaan fotograferen, Het is nu namelijk zo dat ik geen reclame mag maken en nergens bedragen bij mag zetten.

 

Ik wil ook geen mega bedrijf ik vind het leuk voor die 1x in de week. Ik vind het zelf al super als ik 1x in de maand een fotoshoot kan doen.

 

Nu ben ik er achter gekomen dat ik dan onder een kleine onderneming zou vallen. Maar hierna word het voor mijn een raadsel.

 

want hoe zit het dan met inkomsten belasting en omzetbelasting?

 

Dit had ik al gevonden van de omzet belasting :

-Als kleine ondernemer kunt u in aanmerking komen voor de kleineondernemersregeling. U betaalt dan minder omzetbelasting (btw) aan de Belastingdienst. Of u betaalt helemaal geen btw. Ook kunt u ontheffing krijgen van de administratieve verplichtingen voor de btw. U hoeft dan niet langer periodiek aangifte te doen.

-Wanneer komt u in aanmerking?

U hebt een eenmanszaak of uw onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma.

U moet na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883 btw betalen in een jaar.

Uw onderneming is in Nederland gevestigd.

U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw.

 

IK ben er dus achter gekomen dat ik nooit aan de € 1.883,- ga komen, dus dan hoef ik weinig tot geen btw hoef te betalen.

 

 

maar hoe zit het dan met de inkomstenbelasting? Hier snap ik totaal niks van.

 

En hoe zit het dan met de combi van vaste loondienst baan en een kleine onderneming?

moet ik dan ineens alsnog vet veel btw na betalen? want ik hoef het "zakelijk"dan wel misschien niet te betalen, maar prive wel. Houd dit dan in dat ik dan mijn loondienst baan moet gebruiken om mijn bedrijf te houden? want voor die ene 40 euro in de maand dus totaal 480 euro in een jaar is dat dan toch zonden?

 

Mijn doel is eigenlijk meer dat ik gewoon mijn ding kan doen legaal. Ik wil het ook niet zwart doen. Ik wil reclame kunnen maken en een beetje kunnen sparen voor een nieuwe camera en professioneel over komen en prijzen op mijn website zetten. En het laten groeien tot 2x in de maand een fotoshoot. maar ik wil niet dat ik dan straks moet betalen om mijn bedrijf te hebben. Ik kan hier nergens een antwoord op vinden.

 

Kan iemand mij misschien helpen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de hobby fotografeer ik paarden en honden, dit doe ik nu nog steeds gratis, maar hier wil ik wat voor vragen; omdat er veel tijd in gaat zitten vooral in het na bewerken, ik vaak naar plekken toe moet rijden, en ik mijn Camara gebruik die op en gegeven moment ook toe is aan vervanging.

Ik zat te denken aan een bedrag van €40 euro.

Als het om een hobby gaat, dan kan het zelfs zijn dat je helemaal niets hoeft aan te geven. Geen btw en geen inkomstenbelasting.

 

Is het zo dat je op zich wel een beetje omzet gaat maken wat de 'hobbysfeer' ontstijgt (zeg een paar duizend euro per jaar, maar minder dan 5.000 euro) en je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, dan krijg je met een klein beetje administratie te maken. Het kan zijn dat je een btw-nummer krijgt, maar omdat je zo weinig omzet draait, kun je wellicht meteen ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen. En voor de inkomstenbelasting hoef je alleen in te vullen hoeveel omzet en kosten je had. Je betaalt dan belasting over het verschil tussen die twee. Dat geef je aan als "resultaat uit overige werkzaamheden".

 

Als je per saldo meer dan 1.345 euro btw betaalt (komt overeen met ongeveer 6.500 euro winst), vervalt de ontheffing voor administratieve verplichtingen, en kun je ook geen gebruik meer maken van de (volledige) kleineondernemersregeling.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Als het om een hobby gaat, dan kan het zelfs zijn dat je helemaal niets hoeft aan te geven. Geen btw en geen inkomstenbelasting.

 

Is het zo dat je op zich wel een beetje omzet gaat maken wat de 'hobbysfeer' ontstijgt (zeg een paar duizend euro per jaar, maar minder dan 5.000 euro) en je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, dan krijg je met een klein beetje administratie te maken. Het kan zijn dat je een btw-nummer krijgt, maar omdat je zo weinig omzet draait, kun je wellicht meteen ontheffing administratieve verplichtingen aanvragen. En voor de inkomstenbelasting hoef je alleen in te vullen hoeveel omzet en kosten je had. Je betaalt dan belasting over het verschil tussen die twee. Dat geef je aan als "resultaat uit overige werkzaamheden".

 

 

Dankje wel voor u reactie!

 

 

u zij voor de inkomstenbelasting dat je alleen in hoef te vullen hoeveel omzet en kosten je had. en dat je dan belasting betaald over het verschil tussen deze twee.

 

dit houd dan in dat als we er van uit gaan dat ik 1x in de maand een fotoshoot heb van 40 euro incl btw.

 

ik ongeveer 83 euro btw in een jaar heb bereken. Maar ik heb niks ingekocht.

dan moet ik 83 euro belasting na betalen. Begrijp ik het zo goed?

 

of gaat de inkomstenbelasting over het totaal bedrag wat in gekocht heb en verkocht heb? Dus de uiteindelijke winst?

dan is het zo dat ik 480 euro verdient heb incl btw. maar niks heb gekocht. En ik dan over die 480 euro btw na moet betalen?

 

Link naar reactie
  • 0

BTW (omzetbelasting) is iets anders dan inkomstenbelasting (IB). Voor de BTW ben jij in feite het ontvangstloket van de belastingdienst. Bij iedere euro omzet tel je btw op. Die betaalt jouw klant en jij draagt de btw af aan de belastingdienst.

 

Als uitzondering hierop geldt de regeling voor kleine ondernemers (KOR). Valt de af te dragen btw onder een bepaalde grens, dan mag je de btw in je zak houden, maar dat voordeel moet je dan wel bij je resultaat optellen, waardoor het meetelt voor de inkomstenbelasting.

 

Mijn tip voor vandaag: lees het gratis Handboek Ondernemen van de belastingdienst. Veel van je vragen worden daarin beantwoord. Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is een camara? Een vervoersmiddel of een appararaat om plaatjes mee te schieten? Daar zijn eerdere topics over die je met behulp van de zoekfunctie kunt vinden.

 

Nu wil ik graag dat ik voor meer mensen kan gaan fotograferen, Het is nu namelijk zo dat ik geen reclame mag maken en nergens bedragen bij mag zetten.

Want?

 

Neem het Handboek Ondernemen eens door. Dat is een gratis uitgave voor ondernemers van de Belastingdienst.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Want?

Ik denk omdat zij dan mogelijk verplicht is om zich in te schrijven bij de KVK, indien het reclame maken en vermelden van tarieven door bijvoorbeeld de Belastingdienst als een onderneming wordt gezien. Feitelijk mag je natuurlijk gewoon reclame maken wanneer je wil, bedragen neerzetten wanneer je wilt. Wanneer je dat doet, dient wel te worden beoordeeld of inschrijving KvK dan niet automatisch een verplichting wordt. Dat is de keerzijde. Zo op het eerste gezicht, voldoet zij wel aan 3-5 criteria, gelet op de bovenstaande toelichting.

 

Link naar reactie
  • 1

u zij voor de inkomstenbelasting dat je alleen in hoef te vullen hoeveel omzet en kosten je had. en dat je dan belasting betaald over het verschil tussen deze twee. dit houd dan in dat als we er van uit gaan dat ik 1x in de maand een fotoshoot heb van 40 euro incl btw. ik ongeveer 83 euro btw in een jaar heb bereken. Maar ik heb niks ingekocht. dan moet ik 83 euro belasting na betalen. Begrijp ik het zo goed? of gaat de inkomstenbelasting over het totaal bedrag wat in gekocht heb en verkocht heb? Dus de uiteindelijke winst? dan is het zo dat ik 480 euro verdient heb incl btw. maar niks heb gekocht. En ik dan over die 480 euro btw na moet betalen?

Omdat het om vrij lage bedragen gaat, is het misschien om eens alle stappen stuk voor stuk na te lopen. Laten we er daarbij vanuit gaan dat je elke maand 1 fotoshoot hebt van 40 euro inclusief btw.

 

Omzetbelasting (=btw)

Allereerst is het zo dat je als ondernemer de btw nooit zelf betaalt. Je vraagt namelijk de btw van je klant via de factuur en vervolgens sluis je het btw-bedrag door naar de Belastingdienst.

 

Als je een bedrag van 40 euro vraagt aan particulieren, dan zit daar al 21% btw in. Je moet die btw er dus even uit vissen. Omdat 40 euro dus 121% is (het echte bedrag plus 21%), kun je het echte bedrag berekenen door het te delen door 121%. Het verschil is dan het btw-bedrag:

 

Prijs inclusief btw: 40,00 euro

Prijs exclusief btw: 33,06 euro

btw af te dragen: 6,94 euro

 

Je zult waarschijnlijk elk kwartaal btw-aangifte moeten doen. Dus als je 3 maanden 3 fotoshoots hebt gedaan, moet je 3 x 6,94 euro afdragen.

 

Echter, omdat je gebruik mag maken van de kleineondernemersregeling, mag je die afdracht houden. Je moet dus eigenlijk 20,82 euro afdragen, maar je krijgt tegelijkertijd een korting op die afdracht van 20,82 euro. Per saldo draag je niets af, zolang je minder dan 1.345 euro hoeft af te dragen per jaar.

 

Inkomstenbelasting

Voor de inkomstenbelasting wordt er gekeken naar je omzet en kosten exclusief btw. Als je dus je fotoshoot voor 40 euro inclusief btw verkoopt, hoef je voor de inkomstenbelasting maar rekening te houden met 33,06 euro aan omzet. De btw laat je dus in eerste instantie volledig weg. Als je geen kosten zou hebben en wel 12 keer een fotoshoot van 33,06 euro, dan geef je dus 396,72 euro aan omzet op. Omdat je gebruik maakt van de kleineondernemersregeling moet je de btw die je 'cadeau' hebt gekregen wel weer als inkomsten bij je omzet tellen.

 

Als je dus geen gebruik maakt van de kleineondernemersregeling, betaal je inkomstenbelasting over 396,72 euro. Als je er wel gebruik van maakt, betaal je inkomstenbelasting over 480 euro.

 

Vervolgens wordt er bepaald hoe hoog je belasting is op basis van dat de winst. Als je verder geen andere inkomsten hebt, zul je daar door allerlei heffingskortingen geen belasting hoeven te betalen. Alleen een paar procent ziektekostenverzekeringsbijdrag. En als je daarnaast wel inkomsten hebt, zul je daar het gewone belastingpercentage over moeten betalen, maar kan het ook zijn dat je een iets hogere (arbeids)belastingkorting - afhankelijk van de hoogte van je totale inkomen.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.