Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
theodonkers
theodonkers
Vooropstellende, ik ben al weken inlezende doende en ik ben al bij een accountant geweest. Hij helpt me bij oprichting gratis met alle niet-notariale zaken. Ik heb al contact gehad met notarissen en allen vragen minimaal 6 a 700 euro per bv.
Ook lees ik over bv’s kopen bij de HEMA of om die zelf goedkoop online op te richten en de valkuilen daarvan. Daarnaast ben ik me er van bewust dat dit een forum van de Staat is en wil ik niemand voor het hoofd stoten.
Punt is het volgende: De constructie wil ik goedkoper opzetten omdat er simpelweg geen 1400 euro klaar ligt. 600 voor een holding + bv online oprichten kan ik mee leven omdat het niet anders kan. Alleen wil ik 1 ding extra bereiken en ik vraag me af of dit zelf te regelen is.
Onder de streep is dit de aanleiding voor oprichting: Ik kan producten via dropshipping gaan verkopen. Het is in een nieuwe niche en gaat om producten tot 20k. Ik blijf er liever onder, zo tot max 4k. Verkoop kan middels een eigen site maar dan heb ik ideal nodig m.a.w een kvk nummer. Om ook bij bol.com of Amazon te verkopen is een kvk nummer nodig en bij de buitenlandse dropshipper is een btw nummer nodig.
Aan een 1 manszaak dacht ik eerst maar product aansprakelijkheid- en consumentenwettechnisch gezien kan ik het me niet veroorloven dat er in de opstartfase mensen zijn die hun product binnen twee weken weer terug sturen. Dit is niet af te dekken met leveringsvoorwaarden gezien de wet daar boven staat. De dropshipper neemt geen retour. Dus een BV is nodig om dat af te dekken. En een holdig wil ik alsvast voor wanneer het goed gaat en ik de mogelijkheid heb om klanten te kunnen compenseren voor wat dan ook, geld te potten en als het heeel goed gaat de boel goedkoop te kunnen verkopen. Bekende materie. Ook middels de HEMA bv is dat geen probleem lijkt me.
Nou heb ik een wajong uitkering en wordt het geen DGA voor mij dus. Als het een paar jaar goed gaat mikken ze mij eruit. En terecht. Maar als het straks ooit slecht gaat of ik moet stoppen kom ik er nooit meer in terug en zeker niet in de ‘oude wajong’. Ik kan niet tot mijn 67e in de geld stress leven. Mijn vriendin moet dus de DGA zijn en de hele constructie moet op haar naam staan.
We zijn realistisch, uit elkaar gaan blijft een mogelijkheid. Ik dacht aan 4% van de aandelen in beide BV’s te nemen om geen DGA te zijn. Mocht het uit elkaar gaan vijandig verlopen heb ik pech, om geen DGA te zijn moet je zonder zeggenschap uit te kopen zijn. De 4 % doen we om het eigenaarschap van de aandelen van BV’s makkelijk en fiscaal gunstig aan mij over te dragen. Dan wordt ik wel DGA maar dat zij zo. VRAAG 1: Kan de overdracht op die manier zoo simpel gaan?
VRAAG 2: Moet er iets in de statuten oid iets veranderen om mij bij opstart die 4% te geven en kan dit dan zonder 2x 700 euro te betalen?
VRAAG 3: Het wordt een fiscale eenheid dus jaarrekeningen kunnen samen gaan. Maar er kunnen in de loop der tijd honderden mutaties plaats vinden door product verkopen. Tellen deze allemaal mee in het opmaken van de jaarrekening? En wat gaat het opstellen van jaarrekeningen ongeveer ieder jaar kosten?
VRAAG 4: Vergeet ik hier iets?
Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor antwoorden!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag