• 0

Waar dieren (paarden) op balans boeken?

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

OK,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ga ik doen. En bij de aangifte inkomstenbelasting dan boeken onder ‘overige materiele vaste activa’?

 

Omdat de paarden (waren eerst prive-bezit) gebruikt worden om les te geven en om verhuurd te worden moet ik de paarden ook nog naar mijn eenmanszaak overbrengen. Ik wil ze laten taxeren en dan voor dat bedrag in de winst- en verliesrekening onder bedrijfskosten/andere kosten (bij aangifte inkomstenbelasting) opnemen. Is dat correct?

 

Groet,

 

KG

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvullende vraag. Klopt mijn voorgaande veronderstelling?: “Omdat de paarden (waren eerst prive-bezit) gebruikt worden om les te geven en om verhuurd te worden moet ik de paarden ook nog naar mijn eenmanszaak overbrengen”. Of hoeft dit niet? Kan ik de paarden ook prive houden en zakelijk gebruiken? En kan ik dan de kosten (zadel, voer, etc) dan nog wel zakelijk aftrekken? Wat is fiscaal het voordeligste?

 

Groet en alvast bedankt.

 

KG

Link naar reactie
  • 0

De paarden worden ondernemingsvermogen. Je taxeert ze en zet ze op de balans. De tegenboeking is privé storting.

 

Je neemt ze dus niet op als kosten in de W&V!

 

Kosten voor de verzorging en stalling zijn aftrekbaar. Zaken als zadels en tuigage zijn doorgaans ook investeringen, komen ook op de balans en dat schrijf je op af.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Uit algemene, technische interesse (sorry dierenvrienden, niet slecht bedoeld): zijn er ook richtlijnen voor afschrijven, herwaarderen en restwaarde van levende have en kunnen hobbydieren als verzorgpaarden ook verzekerd worden als bedrijfsmiddel? Bijvoorbeeld op basis van leeftijd en algemene gezondheid? Topsport en -fokkerij even daar gelaten...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

We schrijven doorgaans niet af op dieren. Dat komt [pas] tot uiting bij overlijden of verkoop

Doorgaans ... dat impliceert een keuzemogelijkheid?

 

Voor zover ik kan nagaan zijn investeringen in dieren als bedrijfsmiddel uitgesloten van investeringsaftrek en van een willekeurige afschrijving. Echter, er wordt in de belastingwetten met geen woord gerept of over het wel of niet fiscaal afschrijven op dieren als bedrijfsmiddel.

 

Als dat inderdaad zo is, dan mag of moet er toch gewoon op de waakhond worden afgeschreven?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als dat inderdaad zo is, dan mag of moet er toch gewoon op de waakhond worden afgeschreven?

 

Stel (heel hypothetisch):

 

Ik ben ondernemer en ik acht het wenselijk om een waakhond te hebben voor mijn zaak. Door "moverende redenen", maar vooral om de zakelijke bezittingen te bewaken, koop ik nu dan ook een 'monster'.

 

Beesie kost 5.000 euro (dat betaal je - hypothetisch - voor dit type hond van 5 jaar oud en dat is diegene hier aan voldoet!) en gaat 5 jaar mee (want op 10 jarige leeftijd beginnen de tanden een beetje losser te zitten bij dit ras en worden zij dan ook minder waaks - slaperig zelfs).

Over 5 jaar is de waarde van deze bewaker dus nihil (praktisch).

 

Dan lijkt het mij goed koopmansgebruik om de aanschafkosten van 5.000 euro over 5 jaar af te schrijven (tot restwaarde = nul in dit geval).

 

En goed koopmansgebruik is toch de uitgangspunt van (fiscale) winstbepaling. Mijns inziens.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Levende dieren hebben (opnieuw technisch gesproken) in het algemeen een economische of emotionele restwaarde, terwijl kadavers of overleden dieren volgens mij zonder uitzondering een kostenpost vormen.

 

Ik zie online eerlijk gezegd maar weinig leidende informatie...

 

...best wel vreemd aangezien hobby- en huisdieren op andere gebieden ook gewoon 'business' zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Beesie kost 5.000 euro (dat betaal je - hypothetisch - voor dit type hond van 5 jaar oud en dat is diegene hier aan voldoet!) en gaat 5 jaar mee (want op 10 jarige leeftijd beginnen de tanden een beetje losser te zitten bij dit ras en worden zij dan ook minder waaks - slaperig zelfs). Over 5 jaar is de waarde van deze bewaker dus nihil (praktisch).

 

Dan lijkt het mij goed koopmansgebruik om de aanschafkosten van 5.000 euro over 5 jaar af te schrijven (tot restwaarde = nul in dit geval).

 

En goed koopmansgebruik is toch de uitgangspunt van (fiscale) winstbepaling. Mijns inziens.

Aangezien dieren - op basis van de uitsluiting van investeringsaftrek - tot de bedrijfsmiddelen behoren, kunnen wij aannemen dat je ook op dieren minimaal 5 jaar fiscaal moet afschrijven, al dan niet met een positieve of negatieve restwaarde.

 

Overigens kan, met betrekking tot de waakhond, de economische afschrijving wel eens korter zijn dan 5 jaar.

 

Wie het anders ziet, mag het zeggen.

 

Met de vriendelijke groeten vsn Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kijk allemaal eens naar Landelijke Landbouwnormen. Dat is het enige wat ik online heb kunnen vinden. Hobbydieren worden hierin ook benoemd. Al ligt de definitie in dit stuk van de Belastingdienst anders dan ik hier eerder bedoelde.

 

Er wordt ook een contactpersoon en postadres vermeld tot wie en waartoe je je met vragen kunt richten.

 

Edit: eerste link verbeterd naar landingspagina en recente versie Landelijke Landbouwnormen 2017

 

Ik lees wel een voorbehoud 'Deze normen gelden alleen voor ondernemers en alleen voor agrarische activiteiten in Nederland.'

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik lees bv: “Als u een dier op de balansdatum niet meer bezit, bijvoorbeeld door verkoop of verlies, boekt u deze af tegen de boekwaarde. Per dier of koppel waardeert u jaarlijks de aanwas. Ook bepaalt u de jaarlijkse afschrijving. Nadat het dier volledig is uitgegroeid, kunt u binnen de individuele methode ook overgaan naar het gemiddeldewaardesysteem. U hoeft dan niet ieder jaar opnieuw de afschrijving te bepalen.”

Zoals ik het lees kan afschrijven op dieren dus wel. Dit gaat echter wel over landbouwnormen en ik val met mijn eenmanszaak niet onder de landbouwregelingen. En ik zie ook geen paarden of honden genoemd. Maar zoals ik al zei: het lijkt erop dat je wel op dieren kunt afschrijven. Bedankt voor de link.

 

Groet,

 

KG

Link naar reactie
  • 0

Kijk allemaal eens naar Landelijke Landbouwnormen. Dat is het enige wat ik online heb kunnen vinden. Hobbydieren worden hierin ook benoemd.

1.1 Individuele methode

Bij de individuele methode volgt u de dieren individueel of in sommige gevallen per koppel. U boekt op

de balansdatum de werkelijke aankoopprijs of de beginwaarde van een zelfgefokt dier of de opfokwaarde aan het begin van het boekjaar. Deze waarde verhoogt u tijdsevenredig met de normbedragen voor de opfokkosten.

Als u een dier op de balansdatum niet meer bezit, bijvoorbeeld door verkoop of verlies, boekt u deze af tegen de boekwaarde. Per dier of koppel waardeert u jaarlijks de aanwas. Ook bepaalt u de jaarlijkse afschrijving.

 

Dan is dan duidelijk ... afschrijven.

 

verder:

 

16.3 Hobbydieren

Dieren die u niet bedrijfsmatig houdt, zijn privévermogen. Denk hierbij aan paarden, ezels, honden, geiten of schapen. De kosten van deze dieren zijn privékosten, bijvoorbeeld kosten van dekgelden, verzekeringen, mengvoeders, ruwvoer en dierenarts.

Een waakhond is aldus een bedrijfsmiddel, waarbij de kosten ten laste van de Winst- & Verliesrekening kunnen worden gebracht en waarop fiscaal afgeschreven dient te worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Ik lees bv: “Als u een dier op de balansdatum niet meer bezit, bijvoorbeeld door verkoop of verlies, boekt u deze af tegen de boekwaarde. Per dier of koppel waardeert u jaarlijks de aanwas. Ook bepaalt u de jaarlijkse afschrijving. Nadat het dier volledig is uitgegroeid, kunt u binnen de individuele methode ook overgaan naar het gemiddeldewaardesysteem. U hoeft dan niet ieder jaar opnieuw de afschrijving te bepalen.”

Zoals ik het lees kan afschrijven op dieren dus wel. Dit gaat echter wel over landbouwnormen en ik val met mijn eenmanszaak niet onder de landbouwregelingen. En ik zie ook geen paarden of honden genoemd. Maar zoals ik al zei: het lijkt erop dat je wel op dieren kunt afschrijven. Bedankt voor de link.

 

Waarom wordt vee als bedrijfsmiddel gezien? Van een koe of een schaap kan ik me dat nog voorstellen, maar een varken fok je toch gewoon voor de verkoop?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt vee als bedrijfsmiddel gezien? Van een koe of een schaap kan ik me dat nog voorstellen, maar een varken fok je toch gewoon voor de verkoop?

Jonge biggetjes groeien nog steeds niet in een reageerbuisje. Datzelfde geldt ook voor paarden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.