• 0

Volgende stap bij MBI (management buy-in)

Hallo allemaal,

 

ik heb de mogelijkheid om via een investering van 50K een belang te verwerven van een bestaand bedrijf, ik krijg dan tevens de positie van MD.

 

Eerste gesprekken verlopen positief, en het enthousiasme groeit.

 

Wat raden jullie me aan in ieder geval te doen?

Welke adviseurs moet ik ZEKER raadplegen? Ik zit nl in mijn maag met het due dilligence verhaal, wat gaat dat ongeveer kosten en staat dat in verhouding tot de te plegen investering?

 

alvast bedankt

 

Jos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jos,

 

In het jargon van de investeerders is het alleen een "management buy in" als extern management het hele bedrijf kopen, 100% van de aandelen dus.

 

Voor zover ik dat kan beoordelen is er in jouw geval sprake van een benoeming als MD (of CEO) waarbij je de mogelijkheid krijgt aandelen in het bedrijf te kopen. Een teken van commitment is dit in feite en te doen gebruikelijk bij beursgenoteerde ondernemingen maar minder bij private ondernemingen. Een verplichting tot het kopen van aandelen is erg ongewoon!

 

Persoonlijk zou ik me niet onder druk laten zetten. Eerst een tijdje dit bedrijf leiden en als je er een goed gevoel bij krijgt kan je je inkopen.

 

Ik zou trouwens voordat je die baan accepteert checken in je netwerk naar de achtergrond van de aandeelhouders, commissarissen en overige leden van het management. Dit is in feite jouw due diligence!

 

Overigens hoort bij dit soort constructie meestal een optieschema waarbij je als je bepaalde doelen (veelal winstgerelateerd) haalt extra aandelen krijgt of tegen een lage waarde kunt kopen.

 

Als je meer informatie geeft kan ik nog specifieker in mijn antwoord zijn.

 

Hoe dan ook, succes!

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ties,

 

hartelijk dank voor je zeer interessante antwoord. Ik ga dit inderdaad zo insteken dat ik me eerst als MD bindt aan de onderneming. Dit zal inderdaad mijn "due dilligence" helpen.

 

Via deze thread houd ik jullie op de hoogte.

 

Vwb het punt dat het "ongewoon" is om te verplichten, het is mede op eigen verzoek omdat ik voor mezelf zoek naar de combi aandeelhouder en management. Hierop volgde dit aanbod.

 

Is dat een ongewone combinatie?

 

Groet

 

Jos

Link naar reactie
  • 0

 

Vwb het punt dat het "ongewoon" is om te verplichten, het is mede op eigen verzoek omdat ik voor mezelf zoek naar de combi aandeelhouder en management. Hierop volgde dit aanbod.

 

Is dat een ongewone combinatie?

 

volg je gevoel. jij weet het het beste.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels nieuw gesprek gehad, geld is een deel van hetgeen nodig is om financiering voor volgende groeistap te verkrijgen bij bank.

 

Dus vandaar,

 

Ik heb een goed gevoel bij de overige aandeelhouders en voel dus wel voor een volgende stap, ik heb aangegeven dat ik niet direct voluit het gevraagde bedrag zal fourneren omdat ik nog te weinig weet over het bedrijf en het slagen van onze onderlinge samenwerking.

 

Een deel alvast en een optie voor het resterende deel later lijkt mij een goede optie.

 

Waar ik een beetje van baal is de hele papierwinkel en de daarbij behorende rekeningen die ik weer van mijn accountant ga ontvangen om het geheel te beoordelen. Weet iemand hiervoor een goed alternatief?

 

 

Alvast dank voor jullie reacties

 

Jos

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.