• 0

schuldsanering reden ziekmelding?

Medewerker heeft al langere tijd problematische schulden, is aangemeld bij gemeentelijke schuldhulp voor vrijwillig traject wat nog niet ingegaan is. Met regelmaat liggen er dus loon beslagen waar ik tot het vrij te laten bedrag medewerking aan dien te geven.

 

Medewerker stelt daar niet van rond te kunnen komen en dat ik haar in de problemen breng. Verklaart met regelmaat dat ze beter in de ziektewet kan zitten omdat ze dan het zelfde vangt maar niet zich de blubber hoeft te werken.

 

Gisteren de daad bij het woord gevoegd en van haar huisarts mag ze een aantal weken thuis blijven om aan haar zelf te werken.

 

Hoewel de ziekmelding volledig aan haar thuissituatie te linken is probeert ze het nu toch ook op de arbeidsrelatie te gooien om sterker te staan.

 

Roepen jullie maar, ik weet het even niet meer. :(

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb inmiddels een eigen arbo ingeschakeld waar ik goede ervaring mee heb. Zit alleen met het feit dat ze het nu in de arbeidsrelatie wil betrekken. Tot vorige maand waren we nog popiejopie werkgever totdat ze in haar ogen te weinig overgemaakt kreeg. Krijg nu in een keer de zwarte piet toegeschoven.

 

(mag dat gezegde eigenlijk nog wel? ;D)

Link naar reactie
  • 0

Dan heb/krijg je wellicht te maken met een ziekmelding wegens arbeidsconflict en gelden er andere regels. Je arbodienst kan/zal dat onderzoeken.

 

Hoe dan ook, zorg dat je bij ziekmelding strikt de procedures volgt!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Hoe dan ook, zorg dat je bij ziekmelding strikt de procedures volgt!

Yep, maar ik zou in dit geval ook direct een arbeidsjurist of advocaat inschakelen.

 

Dit is - blijkens mededelingen van de werknemer zelf (Ze wil niet meer werken omdat ze in de Ziektewet het zelfde krijgt ) - situationeel verzuim.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

ben het wel eens met het advies van Norbert.. ik op zijn minst advies inwinnen van een jurist.

In eerste instantie vanuit de gedachte "prepair for war, but aim for peace". Een arbodienst denkt op dit punt vaak minder mee, die willen zich puur kunnen richten op de vaststelling van de oorzaak van het verzuim.

 

Als jij een goede inschatting hebt jou juridische positie dan kun je daarna alsnog in zelf gesprek met haar om duidelijk te maken dat ze haar problemen niet in jou schoenen moet schuiven, liefst een gesprek om alleen het loonbeslag en de gevolgen daarvan te bespreken en het ziekte verzuim oordeel aan de arbo laten (kan je ook zo in een uitnodiging / aankondiging van het gesprek vermelden) of in een apart gesprek later bespreken.

Zelf heb ik regelmatig ervaren dat veel werknemers niet weten dat je als werkgever in de meeste gevallen verplicht bent om mee te werken aan een loonbeslag en dus nemen ze het jou in eerste instantie kwalijk dat je er aan meewerkt. Mogelijk kun je het dreigende geschil dus wel de kop indrukken door goed uit te leggen.

De meeste deurwaarders of incassobureau's beschrijven in hun brieven vaak duidelijk op grond waarvan jij verplicht bent mee te werken. en soms ook met de gevolgen die het kan hebben als je het niet doet. Ik liet de werknemer dit soort brieven ook altijd lezen. Ten eerste uit transparantie, het gaat immers over hunzelf maar ook omdat ze dan vaak beter snappen dat je als werkgever niet anders kan.

 

Verder inderdaad de beslissing over ziekte of arbeidsgeschil over laten aan de arboarts. Stress over schulden kunnen tot rechtmatig ziekte verzuim leiden. Je moet een beetje vertrouwen op het oordeel van de bedrijfsarts of het roepen dat het jou schuld vooral een uiting van stress in het moment is of dat zij echt denkt dat het jou schuld is en daarom niet meer wil werken.

Link naar reactie
  • 0

Medewerker heeft al langere tijd problematische schulden, is aangemeld bij gemeentelijke schuldhulp voor vrijwillig traject wat nog niet ingegaan is. Met regelmaat liggen er dus loon beslagen waar ik tot het vrij te laten bedrag medewerking aan dien te geven. Medewerker stelt daar niet van rond te kunnen komen en dat ik haar in de problemen breng.

Als je met het volledige salaris al in financiële problemen komt, dan zal het met het vrij te laten bedrag in een loonbeslag helemaal niet lukken. Aangezien je verplicht bent om aan een loonbeslag mee te werken, kan dat jou niet worden verweten.

 

Verklaart met regelmaat dat ze beter in de ziektewet kan zitten omdat ze dan het zelfde vangt maar niet zich de blubber hoeft te werken. Gisteren de daad bij het woord gevoegd en van haar huisarts mag ze een aantal weken thuis blijven om aan haar zelf te werken.
Yep, dat is de beste mentaliteit om uit de problemen te komen. Je kunt je wel ziek melden, maar de arbo-arts bepaald of je wel of niet kunt werken.

 

Hoewel de ziekmelding volledig aan haar thuissituatie te linken is probeert ze het nu toch ook op de arbeidsrelatie te gooien om sterker te staan.
Een kat in het nauw maakt soms rare sprongen ... en dit is er één van. Als ze nooit eerder heeft verzuimd, dan wordt dat lastig om dat opeens hard te kunnen maken. Rechters zijn misschien wel blind, maar niet dom. Wel volgens de regeltjes het spel gaan spelen.

 

Roepen jullie maar, ik weet het even niet meer. :(
Zoals Norbert al adviseerde ... direct een arbeidsjurist of advocaat inschakelen.

 

Je weet nu in ieder geval waarom er steeds meer ZZP'ers op de arbeidsmarkt verschijnen. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Schulden maken ook ziek, heb je de schuldproblematiek al eerder aan het personeelsdossier toegevoegd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

In aanvulling op bovenstaande:

 

1. Noch werknemer noch werkgever noch een (huis)arts mogen (arbeidsrechtelijk) bepalen of iemand ziek is/niet kan werken. De bedrijfsarts is de aangewezen persoon en geeft een advies. Licht de bedrijfsarts zo goed mogelijk in zodat hij weet wat de insteek is voor een gesprek met haar.

2. Pas op voor de kans dat ze hier mee leest.

3. Kan je de uitspraken bewijzen door bijv. getuigenverklaringen van andere werknemers?

4. Is je dossier op orde?

5. Medische arbeidsongeschiktheid is iets heel anders dan situatieve (door werk of prive omstandigheden) arbeidsongeschiktheid, voor zover in het laatste geval dan al sprake is van arbeidsongeschiktheid. Voor de diverse situaties gelden diverse protocollen (STECR richtlijnen etc.).

 

En inderdaad, schakel een arbeidsrechtjurist in.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie adviezen.Morgen heb ik een gesprek met de arbodienst en zal alle tips hier in mee nemen. Werkneemster krijgt altijd kopieën van alle correspondentie en een toelichting van mij hoe alles op haar salaris is ingehouden en wat open blijft staan. Dat meldt ik dan ook weer aan de beslag leggende partij. Al met al een hoop extra werk voor mij.

Link naar reactie
  • 0

Al met al een hoop extra werk voor mij.

 

En straks is het ook "AVG time"...

 

Dan moet je misschien allerlei gevoelige persoonsgegevens doorgeven aan allerlei partijen (arbodienst, advocaat, advocaat van de tegenpartij misschien, interne/externe loonadministratie etc., etc.).

Extra veel werk om dat allemaal in goede "AVG banen" te leiden.

 

Sterkte Henk!

Ben blij dat ik geen personeel heb.

 

(Peter)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Schulden maken ook ziek, heb je de schuldproblematiek al eerder aan het personeelsdossier toegevoegd?

 

 

inderdaad, zeker als je in de slachtoffermodus blijft zitten. En met schulden ben ik ervaringsdeskundige. in 2006 was mijn situatie hopeloos. :( maar op een gegeven moment een bezem gepakt en alles weggeveegd. Heeft jaren en meerdere baantjes in een week geduurd maar dat heeft uiteindelijk zijn vruchten afgeworpen. ;)

 

En personeelsdossier waarin alles vastgelegd wordt heb ik eigenlijk niet. We zijn een klein bedrijf waar niet echt gezagsverhoudingen zijn. Tuurlijk ik ben de baas maar de medewerkers hebben ruime vrijheid om hun werk te doen, eigen "pandjes en klantjes" die allemaal tevreden zijn waardoor we ze nauwelijks op iets aan hoeven te spreken. :)

Link naar reactie
  • 1

En personeelsdossier waarin alles vastgelegd wordt heb ik eigenlijk niet. We zijn een klein bedrijf waar niet echt gezagsverhoudingen zijn. Tuurlijk ik ben de baas maar de medewerkers hebben ruime vrijheid om hun werk te doen, eigen "pandjes en klantjes" die allemaal tevreden zijn waardoor we ze nauwelijks op iets aan hoeven te spreken. :)

 

Je klinkt hetzelfde als een groot deel van mijn klanten: 'Tja, het gaat normaal altijd goed'. Ja hoor, tot het fout gaat.

 

Dagelijkse praktijk bij zowel ondernemers als particulieren: niet een beetje investeren (in goede arbeids-, koop-, huur- en andere overeenkomsten of het laten controleren daarvan). Maar vervolgens daarom voor (tien)duizenden euro's het schip in gaan.

 

Voorkomen is beter dan genezen! Een personeelsdossier (dat ook nog voldoet aan de AVG....) is verplicht en ook bittere noodzaak in allerlei opzichten.

Weinig hiërarchie, vrijheid, tevredenheid en wat je er allemaal ook bij wil halen, ik geloof het direct, maar het is niet relevant voor deze kwestie.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Werknemer vandaag bij bedrijfsarts geweest en ja hoor: werknemer geeft aan zich niet gesteund te voelen door werkgever. pffff :-\

 

Ik heb het idee in "1 tegen 100" te zitten. gelukkig heb ik nog een escape ;D kost wel 75% van de winst :P

Link naar reactie
  • 0

Een werknemer die niet meer wil werken omdat het loonbeslag (van een derde) niets oplevert is het probleem van werknemer. Als werkgever moet je aan een rechterlijk bevel tot beslag gehoor geven, anders leggen ze beslag bij de werkgever zelf.

 

Ze zal zeker bij de bedrijfsarts uiteindelijk aan kortste eind trekken, omdat ze niet zozeer ziek is maar ze wellicht stelt dat er een conflict is met haar werkgever. Ze zal vast een paar weken thuis mogen blijven vermoed ik.

 

Overigens heeft de huisarts wel iets te zeggen. Bedrijfsartsen worden door de werkgever betaald en zitten soms ook in lastige positie. Je mag bezwaar maken tegen oordeel bedrijfsarts, maar deze casus is overduidelijk niet netjes en ongeoorloofd.

 

In de WW/ziektewet komen, als de werknemer dat wil kan wel. De werkgever moet met de werknemer een beëindigingsovereenkomst overeenkomen. Het is alleen niet zo verstandig indien die werknemer ziek uit dienst gaat en de intentie ervan klopt ook niet. Beslag ontkom je ook niet aan als werknemer/werkloze met een WW uitkering (ja ziekmelden onder de WW waarvoor dan?)

 

Link naar reactie
  • 0

Werknemer zit inmiddels 7 weken thuis en zou volgende week op at basis moeten beginnen maar heeft in een gesprek aangegeven dat ze dat niet trekt door de hele situatie. Dus terug naar de bedrijfsarts.

 

En weer een rekening van 95 euri ex. :(

 

Gelukkig gaat de verzuimverzekering na 30 dagen uitbetalen (als ik alle kleine lettertjes goed interpreteer ;D)

 

 

En buffelen mijn vrouw en ik verder onder ons motto "hard werken voor weinig, maar nooit sacherijnig" ;)

Link naar reactie
  • 0
In de WW/ziektewet komen, als de werknemer dat wil kan wel. De werkgever moet met de werknemer een beëindigingsovereenkomst overeenkomen.

 

Werknemer staat nergens voor open. is van mening dat de hele wereld haar van alles ontneemt en tegenwerkt. :P

 

Eind van het jaar kan ik in ieder geval de escape inzetten, een dure maar ongetwijfeld overleven we die wel. :)

 

Daar gaat mijn VUT :'( gelukkig heb ik nog voldoende fut ;D)

 

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfsarts moet harder optreden tegen deze werknemer. Zorg dat de arts goed is geïnformeerd over de situatie. Zoek zo nodig een andere bedrijfsarts die wel juist handelt. Overleg e.e.a. ook met de verzuimverzekeraar, die kunnen ook helpen. En dat willen ze ook, want dat is in hun eigen belang.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

De bedrijfsarts moet harder optreden tegen deze werknemer.

 

Dat gaat ook wel gebeuren, wat dat betreft zitten we bij een prima arbodienst, kleinschalig, om de hoek en betrokken houding voor kleinere mkb bedrijven. Maar ook zij zijn aan regels en termijnen gebonden.

 

Er was een goed plan opgesteld om werknemer ruimschoots de gelegenheid te geven op basis van at terug te keren in eigen werk maar kwam al heel negatief naar het gesprek en plan van aanpak hoefde voor haar al helemaal niet, ze trekt liever haar eigen plan.

 

In de 7 weken dat ze nu thuis zit 1x bij huisarts geweest en verder weinig ondernomen.

 

Arbo heeft al ultimatum gesteld. Maandag beginnen met at traject of anders zelfde week naar bedrijfsarts. En direct naar huisarts voor verdere hulpverlening. geeft aan getraumatiseerd te zijn maar is niet doorgestuurd of in behandeling. Gewoon op de bank en voor zich uit staren.

 

Link naar reactie
  • 0

Henk, is er ruimte dat deze medewerker elders (zwart) bijverdient?

 

Is toelating tot de gemeentelijke schuldhulpverlening inmiddels een feit?

 

Voelt medewerker zich nog altijd niet gesteund door werkgever?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

medewerker is aangemeld voor schuldhulp (minnelijk traject) maar gemeente is daar heel traag mee. Wel is alles in kaart gebracht en houden schuldeisers zich momenteel koest wat betreft loon beslagen.

 

medewerker heeft contract voor 20-25 uur, moet van gemeente 40 uur werken om toegelaten te worden en wil (eist) dat wij daar in mee werken. fulltime is binnen ons bedrijf lastig alleen al ivm vervanging bij ziekte of vakantie. is uitgebreid met haar besproken maar vind dat wij haar moeten steunen met meer uren.

 

medewerker kon elders baan voor 15 uur krijgen maar vond dat ze daar te vroeg voor op moest staan. Elders zwart bijverdienen is mijn zaak niet, bij ons gebeurt dat niet om de simpele reden dat alle omzet gefactureerd en betaald via bank wordt (zelfs bij particulieren)

 

Uit eigen ervaring weet ik dat schulden en oplossingen daarvoor heftig en zwaar zijn. In 2006 zelf ervaren en aantal jaren schouders er onder gezet om op te lossen.

 

Pittige tijd geweest maar we hebben nu weer een leven. ;)

 

Kan medewerker goed begrijpen maar niet alles kan nu eenmaal door anderen opgelost worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.