• 0

schuldsanering reden ziekmelding?

Medewerker heeft al langere tijd problematische schulden, is aangemeld bij gemeentelijke schuldhulp voor vrijwillig traject wat nog niet ingegaan is. Met regelmaat liggen er dus loon beslagen waar ik tot het vrij te laten bedrag medewerking aan dien te geven.

 

Medewerker stelt daar niet van rond te kunnen komen en dat ik haar in de problemen breng. Verklaart met regelmaat dat ze beter in de ziektewet kan zitten omdat ze dan het zelfde vangt maar niet zich de blubber hoeft te werken.

 

Gisteren de daad bij het woord gevoegd en van haar huisarts mag ze een aantal weken thuis blijven om aan haar zelf te werken.

 

Hoewel de ziekmelding volledig aan haar thuissituatie te linken is probeert ze het nu toch ook op de arbeidsrelatie te gooien om sterker te staan.

 

Roepen jullie maar, ik weet het even niet meer. :(

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

2 weken verder en medewerker zit nog steeds thuis. Had op 30 april met werken op arbeidstherapie moeten beginnen maar belt die dag doodleuk op dat ze het niet ziet zitten :-\

 

Via mijn netwerk een advocaat met specialisatie arbeidsrecht gevonden en daar mee in gesprek. Geen zin om me nog langer te ergeren aan alle onzin die momenteel verkondigd wordt.

 

Nu eerst maar eens een weekje genieten. ;)

Link naar reactie
  • 0

even een update: Werknemer belde gisteren op dat ze een andere baan had gevonden en per direct niet meer kwam.

 

Werknemer vond dat ze geen opzeg termijn had omdat dit niet specifiek in haar arbeidsovereenkomst staat. Wel in de cao die onlosmakelijk deel uit maakt van haar overeenkomst.

 

Door opzegging door de werknemer.

Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst moet 1 maand opzegtermijn, beginnend op zaterdag, in acht worden genomen.

 

dus staat ineens 20 uur schoonmaak open, maar dat moet "gekke" henkie zelf maar oplossen. :-\

 

Komt die online supermarkt wel heel erg goed uit. ;D

 

Link naar reactie
  • 1

pfff... nou ja.. liever kwijt dan rijk zou ik bijna zeggen..

nog een geluk dat ze niet dacht dat ze bij spontaan vertrek recht had op een ontslagvergoeding..

 

Ik wens de volgende werkgever veel succes met dit pareltje van de arbeidsmarkt.. ;D

ze heeft toch niet toevallig een baantje als boodschappenbezorger gevonden hé?

Link naar reactie
  • 0

even een update: Werknemer belde gisteren op dat ze een andere baan had gevonden en per direct niet meer kwam.

 

Werknemer vond dat ze geen opzeg termijn had omdat dit niet specifiek in haar arbeidsovereenkomst staat. Wel in de cao die onlosmakelijk deel uit maakt van haar overeenkomst.

Die opzegtermijn heeft ze gewoon. Als ik me niet vergis mag je die (niet in acht genomen) opzegtermijn daarom verrekenen met nog eventueel aanwezige vakantieuren. Sterker nog, als er niet voldoende vakantieuren zijn, moet de werknemer *eigenlijk* bijbetalen. Degene die de opzegtermijn niet respecteert is namelijk schadeplichtig, omdat er sprake is van een zogenaamd 'onregelmatig ontslag'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoe dient medewerker volgens de AOK of CAO op te zeggen?

 

Of wat als deze er later een verhaal van maakt dat ze ontslagen is?

 

M.a.w. heb je om een schriftelijke bevestiging gevraagd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad zou het verstandig zijn betreffende medewerker een schriftelijke bevestiging van ontslag te sturen, daarin tevens een eindafrekening opgenomen met inachtneming - en toepassing - van de opzegtermijn.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die schriftelijke opzegging juist van medewerker willen eisen. Dan kun je ook weer gepast reageren met een ontvangstbevestiging en aanzegging van verrekening/aankondiging van eindafrekening. Zeker gezien de ziektehistorie (of is dat nog actueel?) en de schuldproblematiek van deze medewerker.

 

Uiteraard ben ik benieuwd naar wat de juristen onder HL-leden je hier over adviseren. Zie terug over personeelsdossier.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Degene die de opzegtermijn niet respecteert is namelijk schadeplichtig, omdat er sprake is van een zogenaamd 'onregelmatig ontslag'.

Een vordering daartoe (gefixeerd bedrag) moet je wel middels een verzoekschrift bij de kantonrechter indienen (binnen 2 maanden). Zal waarschijnlijk de moeite niet waard zijn. Als een andere werkgever haar wil hebben, strik erom en veel plezier ermee.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik zou die schriftelijke opzegging juist van medewerker willen eisen.

Niet noodzakelijk, gewoon schriftelijk bevestigen, refererend aan alle gesprekken en correspondentie die is gevoerd, eventueel een fictieve opzegtermijn hanteren, en netjes een eindafrekening opmaken. Wel zorgen dat de medewerker de bevestiging ook echt in handen krijgt, en er zodoende later niet op terug kan komen.

Inderdaad, lekker laten gaan en geen energie meer in steken.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En vervolgens ontkent werkneemster de inhoud van het telefoongesprek en gebruikt brief als (onregelmatige en tegen opzegverbod in) opzegging van de arbeidsovereenkomst.

 

Ik zou die bevestigingsbrief uiterst zorgvuldig formuleren.

... of nog beter, de brief laten formuleren door een persoon die daar verstand van heeft.

 

Een schadeclaim daarin opnemen lijkt mij ook niet zo verstandig. Met een beetje pech wordt daardoor alles ontkent of teruggedraaid en blijft werknemer nog lange tijd in de ziektewet.

 

De laatste pecunia uit de pot kan wel eens een hele dure worden.

 

Met de vriendelijk groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Kijk eens aan, de hele dag gewerkt en een berg reacties ;D

 

Werknemer was sinds begin juli weer volledig beter gemeld, was het daar wel niet mee eens maar de bedrijfsarts heeft haar tot 2x toe 100% arbeidsgeschikt gevonden. Een gang naar het UWV voor een deskundigenoordeel (op voorstel van arbodienst en mij) wilde ze zelf niet. Is toch maar gaan werken en dat ging geen eens zo slecht. Vrolijk was anders maar haar werkzaamheden voerde ze naar behoren uit.

 

Donderdag belde ze met het bericht dat ze niet meer kwam, Ik heb haar verzocht dit schriftelijk te bevestigen en dit gekregen toen ze 's middags de auto en sleutels van de klanten kwam inleveren. In de ontslagbrief staat duidelijk dat ze zelf ontslag neemt omdat ze een nieuwe baan heeft, ze bedankt ons zelfs nog voor de fijne samenwerking en prettige tijd binnen het bedrijf. ;)

 

Haar ontslag komt juist op een moment dat onze andere 2 medewerkers beurtelings nog 3 weken op vakantie zijn nadat zij zelf eerst 2 weken vakantie heeft genoten. Dus zitten we 3 weken met een onverwachts capaciteitsprobleem wat gewoon op de schouders van mij en mijn vrouw komt.

 

We zullen niet alles kunnen oplossen dus hebben we de komende periode zeker een omzetderving.

 

Als je het al zou kunnen verhalen (geen idee of dit juridisch mogelijk is) het blijft een kale kip.

 

of het zou moeten kunnen met het stukje vakantiegeld en snipperuren die ze nog te goed heeft) Vraag me alleen af of ik daar wel tijd in wil steken, levert me alleen maar negatieve energie op.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Die opzegtermijn heeft ze gewoon. Als ik me niet vergis mag je die (niet in acht genomen) opzegtermijn daarom verrekenen met nog eventueel aanwezige vakantieuren. Sterker nog, als er niet voldoende vakantieuren zijn, moet de werknemer *eigenlijk* bijbetalen. Degene die de opzegtermijn niet respecteert is namelijk schadeplichtig, omdat er sprake is van een zogenaamd 'onregelmatig ontslag'.

 

Medewerkster gaf aan dat ze geen opzegtermijn had omdat dit niet in haar contract stond. Het staat wel in de CAO die onlosmakelijk verbonden is met haar arbeidsovereenkomst.

 

Ben eens gaan zoeken en vond onder meer dit:

 

Werknemer houdt zich niet aan de opzeggingstermijn

Als je werknemer zich niet aan de opzeggingstermijn houdt, dan kun je hem aansprakelijk stellen voor de schade die je daardoor lijdt. Die schade kun je fixeren op het bruto loon dat hij zou hebben verdiend over de periode wanneer hij wel de arbeidsovereenkomst met de juiste opzegtermijn zou hebben uitgediend.

Ook kun je dit baseren op de daadwerkelijk door jou geleden schade, zoals de boete die je aan je opdrachtgever moet betalen doordat het project te laat wordt opgeleverd door het vroegtijdige vertrek van je werknemer.

 

Alleen lees ik weinig over de manier hoe je dit kan uitvoeren, gewoon zelf of via kantonrechter. Nu wil ik het in dit geval niet op de spits drijven en er geen zaak van maken maar hoe voorkom je dit in de toekomst.

 

En hou je als werkgever vast aan een opzegtermijn op het moment dat werknemer opzegt en direct al aangeeft nergens meer zin in te hebben.

 

En het belangrijkste: moet je in een arbeidsovereenkomst expliciet een opzegtermijn opnemen of is verwijzen naar de CAO voldoende? of gewoon niets want blijkbaar is het een wettelijke regeling.

Link naar reactie
  • 0

Een werknemer dwingen zich aan de opzegtermijn houden is vrij zinloos en ook niet verplicht.

 

De gefixeerde schadevergoeding wegens onregelmatige opzegging mag je verrekenen met de laatste betalingen waar werknemer recht op heeft. Voor het overige moet dit (als je daar zin in hebt en het überhaupt financieel loont) bij werknemer gevorderd worden, desnoods bij de rechter (via een verzoekschrift). Er is een korte vervaltermijn, dus dat moet je snel doen.

De vervaltermijn voor een het starten van een procedure is twee maanden na de dag waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd, zie artikel 7:686a BW.

 

De opzegtermijn vermeld in de cao (of de wet artikel 7:672 BW) bij gebreke van een cao) is voldoende en hoeft niet in de arbeidsovereenkomst herhaald te worden.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

En hou je als werkgever vast aan een opzegtermijn op het moment dat werknemer opzegt en direct al aangeeft nergens meer zin in te hebben.

 

net als UwJurist vind ik vasthouden aan opzegtermijn niet zinvol..

En schadevergoeding vragen alleen maar omdat het volgens een wetsartikel mag bij "verkeerde opzegging" in dit geval ook niet zo zinvol.. grote kans dat je achter in de rij komt bij de rest van de schuldeisers.

Dit heeft toch wel heel veel trekjes van een kat in het nauw die rare sprongen maakt.

 

Wat ik in deze situatie redelijk vind is:

- het regulier salaris voor de gewerkte dagen gewoon uitbetalen

- andere bedragen zoals vakantiegeld en resterende vakantiedagen worden niet uitbetaald tot het bedrag aan de vastgestelde schade is bereikt. Meestal valt er dan weinig tot niets uit te betalen.

 

Reden om het regulier salaris wel uit te betalen is omdat je op deze manier niet bijdraagt aan het groter maken van de schuldproblematiek. het normale inkomen blijft beschikbaar om al gemaakte afspraken te kunnen nakomen. (let wel ik ga ervan uit dat niet gewerkte dagen als gevolg van haar opzegging niet betaald worden of verrekend met openstaande vakantiedagen.)

 

Het niet uitbetalen van de andere bedragen zal over het algemeen al genoeg pijn doen. Maar gezien de problemen die ontstaan in het bedrijf is dat een redelijk offer om te vragen. Elke (verkeerde) keuze die je als werknemer maakt heeft nu eenmaal consequenties.

 

Juridische actie lijkt mij niet tot een beter resultaat te kunnen leiden. behalve dat je kunt verrekenen met resterende vergoedingen zal je er toch wel bij inschieten.

 

Link naar reactie
  • 2

Roel en UwJurist bedankt voor de duidelijke uitleg. Omdat motivatie en zin al maanden ontbrak heb ik ook niet verder aangedrongen op nakomen van de opzegtermijn. Door zelf tijdelijk (2 weken) een stapje harder te lopen lossen we het voor bijna alle klanten op.

 

Werknemer heeft nog recht op een klein stukje vakantie reservering en uitbetalen van een paar snipperuren. Ik maak er gewoon een eindafrekening van en ga het dossier sluiten. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.