• 0

BTW-berekening over omzet in virtuele objecten

Hey allemaal,

 

ik hoop dat ik hier een beetje juist zit, en jullie tips hebben of zouden kunnen meedenken.

 

Al een aantal jaar, ben ik hobbymatige bezig met het inkopen/verkopen van virtuele game items/accounts/skins/cdkeys.

 

aangezien ik dit als particulier doe heb ik nooit btw betaald over mijn verkopen, nu ben ik werkloos geworden. en wil ik graag van me hobby een fulltime job maken, en ben ik er zeker van dat ik mijn verkopen kan verdubbelen zodra ik een website heb, en meerdere betaalmogelijkheden kan accepteren.

 

echter wanneer ik nu voor me zelf ga beginnen, zou ik btw moeten afdragen over mijn verkopen, normaal geen probleem. alleen koop ik alles in van particulieren waardoor ik nooit btw kan terug vragen over mijn inkopen.

 

voorbeeld:

in 2017 heb ik voor 20,000 euro aan objecten gekocht, en voor 24.000 verkocht. winst 4000 euro(opgeven als overige inkomen)

stel ik zou dit nu bedrijfsmatig doen, zou ik 21% btw moeten afdragen over 24,000 euro.

24000-4165,29=€19,834.71 Dit terwijl ik alles heb ingekocht voor €20,000, wat betekend dat ik verlies draai puur om het feit, dat ik geen btw kan terug vragen.(verkoop marge's ligt tussen de 15-30%)

 

Zou je dit doen met fysieke producten, zou je in aanmerking komen voor de margeregeling. aangezien dit aangemerkt zouden worden als 2ehands producten.

 

Nu komt de wet op de omzetbelasting uit 1968, en is de margeregeling daarna nooit aangepast. En aangezien we nu in 2018 leven, dacht ik wie weet is er ruimte om toch de margeregeling te gebruiken.

 

Waarna ik de belastinginspecteur gevraagd heb een standpunt in te nemen. Vandaag heb ik een reactie terug gekregen van de belastinginspecteur en ben ik toch redelijk verbaasd.

 

Wat ik al verwacht had klopt inderdaad, volgens de belastinginspecteur kunnen virtuele objecten, niet worden aangemerkt als lichamelijke goed, waardoor de margeregeling is uitgesloten.

 

echter volgens de belasting word hier ook niet gesproken van een levering maar van een dienst.

en moet ten alle tijden btw bereken over alle verkochten objecten. zonder recht op voorbelasting.

 

Ik vind het apart dat het nu voordeliger is als particulier dan dat ik dit bedrijfsmatig kan doen, nouja voordeliger er is geen manier om normaal winst te maken.

Heb hier op het forum wel vergelijkbare vragen gevonden maar niet het juiste antwoord. vandaar dat ik ze toch stel.

 

Vragen/Ideeën

 

De belastinginspecteur sluit af met het volgende weet iemand wat er word bedoeld met contracten?

In uw rekenvoorbeeld geeft u aan dat de handel in coins zoals u dat doet nooit winst gevend kan zijn door toedoen van de omzetbelasting. de wetgever heeft er niet voor gekozen om u casus te faciliteren. Slechts aanpassing van u contracten kan wellicht oplossing bieden.

 

Bedoeld de inspecteur hier simpel gezegd dat ik dan me marges maar moet zien te vergroten?

 

 

Nu weet ik over het algemeen niet in welk land kopers zich bevinden, kunnen zich in nederland bevinden maar ook in China,USA of in elk ander land met beschikking tot internet. en is het voor mij niet te achter halen, waar een persoon zich bevind aangezien er nooit een fysiek verzend adres is.

Zou ik hier nog wat mee kunnen? en bijvoorbeeld specifiek op het buitenland richten?

 

of

 

zou ik nog wat kunnen met Bemiddeling kosten? waarbij ik ik mezelf als bemiddelaar inzet tussen verkoper/klant en daardoor alleen de btw betaal over me winst als bemiddelaar?

 

 

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars doen? en hoe lossen jullie dit op?

 

Zou het voor een zzper mogelijk zijn rondom dit speciale afspraken te maken, net zoals de grote multinationals?

 

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor de tijd :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

echter wanneer ik nu voor me zelf ga beginnen, zou ik btw moeten afdragen over mijn verkopen, normaal geen probleem. alleen koop ik alles in van particulieren waardoor ik nooit btw kan terug vragen over mijn inkopen.

 

Ook helemaal geen probleem. Want je moet kijken naar je verkoopprijs exclusief BTW en dat vergelijken met je inkoopprijs (ook exclusief BTW natuurlijk). En als je dan genoeg marge maakt, is het OK. Ongeacht of de leverancier BTW berekend heeft of niet...

 

Maar je hebt wel een punt dat het wel veel rompslomp is met "waar is de koper nou eigenlijk gevestigd?" enz.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Sorry als ik het verkeerd begrijp, maar hoe kan ik inkoop ex btw berekenen van particulieren? Particulieren mogen toch geen btw berekenen dus kan ik deze niet terug vragen?

 

Marges zijn gemiddeld 15-30% maar als er over de verkoop 21% btw gerekend word blijft daar niks van over.

Link naar reactie
  • 0

Marges vergroten zou mooi zijn, maar is helaas niet reëel, aangezien ik dan 21% duurder zou worden, en me klanten dan wel bij een ander hun spullen halen.

 

 

Nu bedacht ik me net het volgende, aangezien het als particulier belasting technisch voordeliger is, maar ik toch bijvoorbeeld meerdere internationale betaalmogelijkheden wil aanbieden waarvoor vaak een bedrijf nodig is. nu maak ik ook wel is een website ook hobbymatig, stel ik start een bedrijf als 'webdesigner' inkomsten te verwaarlozen, geen starters voordeel ect. maar ik laat me betalingen wel via me zakelijke rekening lopen. het gebruik van een 'prive' rekening als zzp'er is ook geen probleem, andersom misschien wel? misschien een beetje out of the box, maar moet toch wat als het op een normale manier niet gaat.

Link naar reactie
  • 0

Marges vergroten zou mooi zijn, maar is helaas niet reëel, aangezien ik dan 21% duurder zou worden, en me klanten dan wel bij een ander hun spullen halen.

 

En daarmee leg je de vinger op de zere plek.

Dit business model lijkt me niet haalbaar.

 

4000 euro winst op 20000 handel is sowieso erg mager, en van meer omzet gaan je marges ook niet omhoog.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Marges vergroten zou mooi zijn, maar is helaas niet reëel, aangezien ik dan 21% duurder zou worden, en me klanten dan wel bij een ander hun spullen halen.

 

En daarmee leg je de vinger op de zere plek.

Dit business model lijkt me niet haalbaar.

 

4000 euro winst op 20000 handel is sowieso erg mager, en van meer omzet gaan je marges ook niet omhoog.

 

 

Klopt marges liggen wat aan de lagere kant. Zullen ook verschillende items zijn waarbij de marge hoger ligt 50-75%, alleen is dit niet de meerderheid. meeste ligt tussen de 15-30% marge op dit moment(als particulier) ik ben er ook zeker van dat ik er van kan leven wanneer ik me focus volledig verleg naar dit.

 

alleen ik zit gewoon met het feit, dit ik nooit btw kan terug vragen. vandaar dat ik probeer te ontdekken of er mogelijkheden zijn hier onder uit te komen.

 

nu heb ik nog een paar vragen. als ik een webshop zou hebben in fysieke producten. en ik zou een order krijgen van iemand uit de usa. dan reken ik over deze verkoop 0% btw, of de klant dit netjes aangeeft bij de belasting in de usa, is aan de klant en niet aan mij. dit zou betekenen dat als ik me volledige op klanten buiten de eu richt ik geen probleem ondervind met 21% afdragen over de volle verkoop, of is dit te kort door de bocht? voor een fysiek product moet je aantonen, dat het verzonden word naar het buitenland. Hoe zou ik dit kunnen doen voor een virtueel object? IP/rekeninggevens zijn lang niet altijd bekend of aan te komen.

 

of zou ik nog een stap veder kunnen gaan, en altijd 0 btw berekenen, aangezien de virtuele objecten nooit naar een ander land geïmporteerd zullen worden, aangezien deze virtuele objecten ergens op de servers van de game makers staat, en daar ook zullen blijven staan, enkel de eigenaar in het spel word veranderd.

 

maar dan zou ik moeten uitgaan van een levering right? en volgens de belastingdienst is dit geen levering maar een elektronische dienst.

 

als ik uit zou moeten gaan van een dienst, zou ik natuurlijk ook de volle btw over de dienst moeten berekenen. maar zou ik dit niet zou kunnen doen? de dienst omschrijven als bemiddeling tussen een verkoop. waarbij de verkoper aan geeft hoeveel die wil krijgen voor een virtueel object, waarbij ik dit object voor de verkoper ga verkopen, voor deze verkoop reken ik % aan commissie. zodra het object verkocht is, maak ik het bedrag over naar de verkoper. en betaal de btw over mijn commissie.

of moet ik dan als nog volle btw betalen over de verkoop?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Bemiddeling waarbij u een overeenkomst op eigen naam sluit

Als u de overeenkomst op eigen naam sluit, werkt u als commissionair. Uw werkzaamheden gelden dan als levering of dienst. U werkt wel in opdracht, maar u brengt de kopende en de verkopende partij niet met elkaar in contact. U handelt dan alsof de goederen of diensten aan u geleverd worden.

 

De leverancier stuurt u een factuur voor de goederen of diensten. Vervolgens stuurt u een factuur aan uw opdrachtgever, de koper. Naast de prijs voor goederen of diensten, berekent u daarbij uw provisie. U berekent dan btw over het totale bedrag.

 

Bemiddeling waarbij andere partijen de overeenkomst sluiten

Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding.

 

Denk dat de site van de belastingdienst toch duidelijk is. Dus enig wat rest is dat je niet meer aan- en verkoopt, maar dat je een soort veilinghuis begint. Allicht dat je de gegevens van koper / verkoper anomiseerd naar elkaar. Dan kun jezelf een percentage over de "winst" toekennen en daar BTW over afdragen....

Link naar reactie
  • 0

jaap19, best grappig als je omzetbelasting op een ondernemersforum ter discussie stelt (die betalen we hier allemaal een vrijstelling of klein ondernemerschap daargelaten)...

 

...zoek dan beter weer een baan.

 

Geen idee hoe jouw historische of haalbare salaris en deze handel zich verder verhouden.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
maar dan zou ik moeten uitgaan van een levering right? en volgens de belastingdienst is dit geen levering maar een elektronische dienst.

 

Over wat een elektronische dienst is en wat niet is bij de hervorming van de Europese btw-regeling veel geschreven. Dit was toen met name interessant, omdat je bij verkoop online met de vraag te maken krijgt wáár de verkoop heeft plaatsgevonden en in welk land dus btw moet worden afgedragen.

 

Je hebt het over virtuele objecten. In het strafrecht zijn dat goederen, omdat ze ontvreemd kunnen worden. Arnoud Engelfriet schreef daar in 2012 (vóór de bovengenoemde hervorming) over dat dat niet automatische betekent dat virtuele objecten daarmee in het civiel recht automatisch ook goederen zijn, maar dat de advocatuur wel de neiging heeft ze dan als zodanig te gaan behandelen.

 

Ik zou dus eens goed uitzoeken waar je staat en er niet zomaar vanuit gaan dat de belastingdienst gelijk heeft (al zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe je een uitspraak van een inspecteur 'openbreekt').

 

Verder heb je het erover dat je een marge van 15-30% kunt realiseren met uitschieters naar 75% en dat je daar niet mee kunt ondernemen. Lage marges komen nu eenmaal voor. Is het misschien een mogelijkheid het gewoon te proberen? Zijn je financiële reserves groot genoeg en ben je bereid daar een deel van op te geven aan een experiment?

 

Je gaat trouwens niet alleen concurreren met consumenten, maar ook met ondernemers die het met het belastingrecht niet zo nauw nemen. En je hebt te maken met speluitgevers die misschien helemaal niet willen dat je virtuele objecten bedrijfsmatig doorverkoopt.

 

Misschien handig daarom eerst als onderdeel van een ondernemingsplan de concurrentie en bedreigingen in kaart te brengen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.