• 0

Afschrijven youngtimer

Hoi,

Ik ben van plan om een youngtimer te kopen. Stel ik koop een auto van 10.000 euro en ik schrijf hier in 5 jaar op af:

Boekwaarde begin: 10.000

boekwaarde na 1 jaar: 8.500

Boekwaarde na 2 jaar: 7.000

Boekwaarde na 3 jaar: 5.500

Boekwaarde na 4 jaar: 4.000

Restwaarde na 5 jaar: 2.500

Moet ik dan qua bijtelling in het eerste jaar 35% van 10.000 betalen, in het tweede jaar 35% van 8.500, etc. tot uiteindelijk 35% van 2.500? Of moet ik elk jaar de auo apart laten taxeren? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

KG

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet ik dan qua bijtelling in het eerste jaar 35% van 10.000 betalen, in het tweede jaar 35% van 8.500, etc. tot uiteindelijk 35% van 2.500? Of moet ik elk jaar de auo apart laten taxeren?

Je betaalt de 35% over de waarde in het economisch verkeer en niet 35% over de boekwaarde. Als je dus min of meer arbitrair lineair afschrijft op de boekwaarde, zul je alsnog op een andere manier de waarde in het ecnomisch verkeer moeten vaststellen voor de bijtelling. Indien mogelijk, zou je bijvoorbeeld ook de ANWB Koerslijst daarvoor kunnen gebruiken, maar er zijn ook een heleboel websites die voor een (kleine) betaling de waarde 'vaststellen'.

 

Een alternatief zou kunnen zijn om de boekwaarde meer te laten aansluiten bij de waarde in het ecnomisch verkeer door een afschrijvingsmethode te kiezen die een wat natuurlijker verloop kent en nog steeds fiscaal is toegestaan. Die kun je doen door degressief af te schrijven en wel tussen de 0 en 1,8% van de boekwaarde per maand. Maar de eerste optie is waarschijnlijk makkelijker.

 

Let trouwens op als je deze youngtimer ook voor de omzetbelasting zakelijk etiketteert. Dan moet je namelijk een btw-correctie toepassen van 1,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Dat kan erg oninteressant zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Dat percentage van tussen de 0 en 1,8 % van de boekwaarde, is dat een standaard percentage? Wordt dat verder ook nog ergens genoemd? En hoe bepaal ik dan (bijvoorbeeld) of ik op 0,3% of op 1,4% moet gaan ziitten?

 

Groet, KG

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Dat percentage van tussen de 0 en 1,8 % van de boekwaarde, is dat een standaard percentage? Wordt dat verder ook nog ergens genoemd? En hoe bepaal ik dan (bijvoorbeeld) of ik op 0,3% of op 1,4% moet gaan ziitten?

Goeie vragen. Het percentage van maximaal 1,84% is gebaseerd op het feit dat je (fiscaal althans) maximaal 20% per jaar mag afschrijven. Als je elke maand 1,84% op de boekwaarde afschrijft, heb je het eerste jaar 20% afgeschreven. Omdat de afschrijving steeds op basis van de resterende boekwaarde is, neemt het afschrijvingsbedrag steeds een beetje af. Vandaar ook dat deze methode degressief heet.

 

Het voordeel is wellicht dat je geen rekening hoeft te houden met restwaarde. Maar een nadeel is dat je op deze manier moet blijven afschrijven na 5 jaar (als je het bedrijfsmiddel dan nog hebt) en de berekening iets ingewikkelder is vanwege de maandelijks verschillende bedragen.

 

Wat betreft het bepalen van het percentage zou je kunnen kijken wat de waarde van je (tweedehands) bedrijfsmiddel is op verschillende momenten. En op basis daarvan zou je kunnen kijken wel percentage het beste past bij die waardeontwikkeling. Je zou dan nog steeds voor een makkelijke, lineaire afschrijving kunnen kiezen. Het voordeel van degressief afschrijven kan echter zijn dat er meer in het begin kan worden afgeschreven (je haalt wat afschrijving naar voren).

 

Dit voordeel heb je dan uiteraard niet bij bedrijfsmiddelen die in 5 jaar volledig worden afgeschreven (dus bij lage restwaarde in relatief korte tijd). Degressief afschrijven is fiscaal meestal alleen handig als het gaat om relatief dure spullen, spullen die een economische levensduur hebben van meer dan 5 jaar en binnen ondernemingen waarbij bij de aanschaf voldoende winstgevendheid is om de aanvankelijk hogere afschrijvingen te kunnen aftrekken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

OK, duidelijk. Wederom bedankt. Maar in een eerder topic hierover las ik het volgende: “Er zijn maar 2 erkende waardes van yountimers in het economisch verkeer: dat zijn de aanschafwaarde en een taxatierapport van een erkend taxateur. Begrippen als "dagwaarde" en "dealertaxatie" zijn volkomen irrelevant.” Mag ik dan een boekwaarde wel voor de afschrijving gebruiken?

 

Groet,

 

KG

Link naar reactie
  • 0

OK, duidelijk. Wederom bedankt. Maar in een eerder topic hierover las ik het volgende: “Er zijn maar 2 erkende waardes van yountimers in het economisch verkeer: dat zijn de aanschafwaarde en een taxatierapport van een erkend taxateur. Begrippen als "dagwaarde" en "dealertaxatie" zijn volkomen irrelevant.” Mag ik dan een boekwaarde wel voor de afschrijving gebruiken?

Nee, zoals ik al eerder zei moet je simpelweg een manier vinden om steeds de waarde van het economisch gebruiken (bijvoorbeeld middels de ANWB-lijst). Maar de waarde is uiteraard enigszins arbitrair, omdat de 'waarde' simpelweg is wat de gek ervoor geeft. En je weet pas wat de gek ervoor geeft, als je 'm daadwerkelijk verkoopt. Daar zit dus een spanningsveld. Maar persoonlijk gok ik dat er geen probleem is als je de boekwaarde toch hanteert als deze (binnen een marge) redelijk de waarde in het economisch verkeer benadert. Je kunt dit natuurlijk elk jaar even checken door altijd de koerslijst of Marktplaats te raadplegen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als ik het nummerbord op de ANWB-lijst invul van de auto die ik op het oog heb, dan staat er dat het nummerbord niet bekend is. Komt dit omdat het een grijs kenteken-auto is? Dan is degressief afschrijven misschien toch het handigst.

 

Verder zei ik in mijn vorige post ‘mag ik dan een boekwaarde wel voor de afschrijving gebruiken?’ Ik bedoelde natuurlijk ‘bijtelling’ ipv ‘afschrijving’.

 

En die twee manieren die ik noemde om de waarde van een youngtimer te berekenen, zijn dus niet de enige manieren? Ik kan dat nl. ook niet ergens vinden op de site van de BD.

 

Groet,

 

KG

Link naar reactie
  • 0

En die twee manieren die ik noemde om de waarde van een youngtimer te berekenen, zijn dus niet de enige manieren? Ik kan dat nl. ook niet ergens vinden op de site van de BD.

Nee, klopt. Het is ook geen exacte wetenschap. Waar het eigenlijk op neer komt is dat je een waarde hanteert die 'redelijk' is en die je 'aannemelijk' kunt maken. Dus als je een manier van afschrijven en een manier van waardebepaling hanteert die redelijk in de buurt van de werkelijkheid komt, zul je niet snel in de problemen komen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag :)

Je zegt: “Het voordeel is wellicht dat je geen rekening hoeft te houden met restwaarde. Maar een nadeel is dat je op deze manier moet blijven afschrijven na 5 jaar (als je het bedrijfsmiddel dan nog hebt) en de berekening iets ingewikkelder is vanwege de maandelijks verschillende bedragen”.

Moet ik dan dus bij de aangifte inkomstenbelasting 2018 aangeven dat de restwaarde nul is?

 

Groet,

KG

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dan dus bij de aangifte inkomstenbelasting 2018 aangeven dat de restwaarde nul is?

Haha, leuke vraag. Bij een theoretisch oneindige wiskundige levensduur is de restwaarde inderdaad nul. ;)

 

Maar bedrijfskundig wordt er alleen gekeken naar technische en economische levensduur. En fiscaal zelfs alleen naar ecoomische levenduur. De technische levensduur is de tijd die het duurt voordat het bedrijfsmiddels echt niet meer gebruikt kan worden (volledig 'op' is). De economische levenduur is de tijd die het duurt voordat het bedrijfsmiddel niet meer winstgevend binnen het bedrijf kan worden gebruikt. Voor de belastingen ga je dus uit van dat laatste.

 

Maar ook hier geldt weer dat het soms lastig is vast te stellen. Want wanneer is een auto niet meer 'rendabel'? Je zult ook hier weer een 'redelijke' termijn moeten verzinnen. Als je denkt dat het bedrijfsmiddel zo'n 7 jaar rendabel te gebruiken of exploiteren is, dan geef je in je aangifte een restwaarde op na die 7 jaar. Misschien wat onverwacht, maar de fiscale restwaarde is dus niet afhankelijk van de manier van afschrijven. Het is omgekeerd: de snelheid van afschrijving volgt uit de verwachte waarde aan het einde van de economische levensduur.

 

Hier een voorbeeld waarbij de economische levensduur op 7 jaar en de restwaarde op dat moment op 2.100 euro wordt gesteld:

 

Fiscale waardeontwikkelingLineairDegressief
Jaar 0 = Aanschaf10.00010.000
Jaar 18.8758.000
Jaar 27.7506.400
Jaar 36.6255.125
Jaar 45.4754.100
Jaar 54.3503.275
Jaar 63.2252.625
Jaar 7 = Restwaarde2.1002.100

 

Als de aanschafwaarde 10.000 euro is en de restwaarde 2.100 euro, dan volgt daar de afschrijving vanzelf uit. Je kunt natuurlijk altijd gedurende deze termijn het bedrijfsmiddel verkopen. Het verschil tussen de verkoopprijs en de fiscale waarde volgens de gekozen afschrijvingsmethode is dan je boekwinst of -verlies.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, APOLLO13 zei:

Mijn inziens houdt deze auto het niet 5 jaar vol. :) 

 

Dan zul je fiscaal toch moeten afschrijven alsof hij nog 5 jaar meegaat. Als je denkt dat de restwaarde over vijf jaar 0 euro is, schrijf je 20% per jaar af. Als de auto het na 3 jaar begeeft, dan mag je de rest ineens afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.