• 0

Werkverdeling in onderneming met ontwikkelaar en marketeer

Ik ben van plan om samen met een zakelijk partner waarmee ik in het verleden al een bedrijf heb gehad (onsuccesvol vanwege slechte mark). Het zit zo dat we goed met elkaar overweg kunnen, maar ik twijfel aan de werkverdeling.

 

Ik ben zelf developer en wij willen een technisch bedrijf oprichten samen met hem. Ik ben binnen het bedrijf dan verantwoordelijk voor het bouwen van custom websites en mij partner voor voor de marketing. Ik heb hiernaast al een technisch bedrijf wat websites bouwt, maar wij willen met die bedrijf een andere markt aanboren (duurde klasse).

 

Nu zit het zo dat ik alle websites moet gaan bouwen en daarbij de onderhoud moet uitvoeren en mijn partner alleen maar de communicatie en marketing hoeft te doen. En de kanalen die hij wilt gebruiken zijn vrij toegankelijk (Google adwords etc etc). Hij heeft zelf geen netwerk met klanten O.d..

 

Nu stelde hij voor als verdeling 50/50 omdat hij, als wij groeien, nieuw personeel wilt binnenhalen en dat wilt afhandelen. Dan zou ik zijn toegevoegde waarde waarderen, maar op dit moment zit ik straks 400 uur in een project te stoppen terwijl mijn partner enkel de telefoon en E-mail hoeft te doen en hij elke technisch vraag direct doorspeelt naar mij.

 

Ik vind de verhouding zoals hij is voorgesteld krom omdat ik per opdracht 1 website moeten maken en elke maand onderhoud moet uitvoeren terwijl mijn partner 50% krijgt hiervan voor alleen de contact.

 

Ik vraag me af hoe andere hier over denken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Klaas1155,

 

Welkom op Higherlevel.

 

en mijn partner alleen maar de communicatie en marketing hoeft te doen

(...)

terwijl mijn partner enkel de telefoon en E-mail hoeft te doen

Dit lijkt me niet een goede basis voor samenwerking. Niet omdat (het lijkt dat) jij meer doet dat hij, maar omdat je jezelf nu al ergert aan je partner. Op dit forum lees je veel samenwerkingen die stuklopen op precies dit punt: onvrede over de verdeling van werk en geld.

 

Het lijkt alsof je jouw werk belangrijker vindt dat dat van hem. Vergis je niet in de tijd die het kan kosten om klanten binnen te halen en te behouden, dat is moeilijker dan het lijkt. Jullie werkzaamheden zijn wel structureel anders, dus gelijkwaardigheid is er bij voorbaat niet. Als je stopt met het werven van nieuwe klanten, dan blijft het beheer van bestaande diensten bijvoorbeeld doorlopen en daar kun je contractueel en garantietechnisch niet zomaar mee stoppen.

 

De oplossing zit mijns inziens dan ook niet in een andere verdeling dan 50/50, want ook bij 60/40 of iets anders blijf je die frustratie houden. Kijk dus eens naar andere opties, zoals verdeling volgens gemaakte uren, of neem hem in dienst, of laat jezelf door hem in dienst nemen. Maak in elk geval je probleem samen bespreekbaar en probeer samen een manier te vinden om er allebei blij van te worden. En leg het goed vast, denk vast na over wat er gebeurt als een van jullie er over een tijdje toch genoeg van heeft.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

onsuccesvol vanwege slechte markt

...

en mijn partner voor de marketing

 

Ik heb hiernaast al een technisch bedrijf wat websites bouwt ...

 

Hij heeft zelf geen netwerk met klanten O.d..

 

Als ik dit allemaal optel, dan doe jij voor je huidige bedrijf dus zelf de communicatie en marketing, heb je eerder met hem als marketeer gewerkt, waarbij hij niet heeft kunnen inschatten dat jullie in een slechte markt stapten en heeft hij, ondanks dat hij zich bezighoudt met communicatie en marketing, geen enkel netwerk. Wat is dan zijn toegevoegde waarde?

Link naar reactie
  • 0

onsuccesvol vanwege slechte markt

...

en mijn partner voor de marketing

 

Ik heb hiernaast al een technisch bedrijf wat websites bouwt ...

 

Hij heeft zelf geen netwerk met klanten O.d..

 

Als ik dit allemaal optel, dan doe jij voor je huidige bedrijf dus zelf de communicatie en marketing, heb je eerder met hem als marketeer gewerkt, waarbij hij niet heeft kunnen inschatten dat jullie in een slechte markt stapten en heeft hij, ondanks dat hij zich bezighoudt met communicatie en marketing, geen enkel netwerk. Wat is dan zijn toegevoegde waarde?

 

Bedankt voor uw reactie. Ik maak precies diezelfde optelling elke keer als hij met een idee komt. Het geen wat hij toegevoegde waarde vindt is dat hij voor nieuwe klanten zorgt en hij in de toekomst het personeel wilt afhandelen. Het probleem is bij mijn bedrijf dat de klanten altijd gespreid binnen komen en ik soms met weken geen werk zit. Hij wilt meer klanten binnen halen maar wilt daarvoor wel mede eigenaar zijn. Alleen heeft hij bij ons vorige bedrijf zichzelf niet echt kunnen bewijzen en ben ik bang dat dat nu weer het geval gaat zijn. Ik zou hem wel graag willen gebruiken om extra klanten binnen te krijgen, uiteraard tegen betaling. Wat denkt u dat een redelijk voorstel zou zijn?

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij je weet allang wat je wilt, nu alleen nog tegen hem durven zeggen..

- geen bedrijf samen, dat is al eens mis gegaan en je hebt geen vetrouwen in een beter resultaat

- wel hem "inhuren" of betalen per aangebrachte klant.

 

dus leg het hem zo voor. ik wil geen bedrijf samen met jou.. maar ik wil je wel x euro x% betalen per aangebrachte klant waarvoor ik een website mag bouwen.

 

Als hij ja zegt.. mooi dan heb jij als het goed is meer klanten.

Zegt hij nee, dan moet je zelf wat harder werken om klanten te krijgen, maar als je zoals je zegt weken geen werk hebt, dan heb je daar prima tijd voor.

 

Als na een half jaar of jaar opeens blijkt dat hij toch echt een klantenmagneet blijkt te zijn en op meer dan 1 gebied toegevoegde waarde bied. kun je altijd volgend jaar alsnog een bedrijf starten.

 

Enige wat ik hem nu kan nageven dat zijn mooie praatjes jou toch (steeds) weer laten twijfelen of je het niet toch moet doen.. kennelijk bezit hij dus wel enig talent voor verkoop en marketing..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.