Journalist zoekt 'negatieve' VAR en DBA ervaringen

Aanbevolen berichten

Gezocht voor artikel in serieuze krant: zzp'ers die na afschaffing VAR en mislukken DBA onduidelijkheid ervaren over hun fiscale status als ondernemer dan wel opdrachten mislopen/kwijtraken doordat opdrachtgevers ze niet meer inschakelen, of alleen nog via intermediaire partij. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Link naar reactie

Gezocht voor artikel in serieuze krant: zzp'ers die na afschaffing VAR en mislukken DBA onduidelijkheid ervaren over hun fiscale status als ondernemer dan wel opdrachten mislopen/kwijtraken doordat opdrachtgevers ze niet meer inschakelen, of alleen nog via intermediaire partij. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

 

 

Probleem zit hem niet bij ZZP' ers vind ik maar de opdrachtgevers die hen inhuren als (verkapte werknemers of) opdrachtnemers. Die onduidelijkheid is snel er als je geen goede DBA overeenkomst is met de gebruikelijke risicoverdeling en geen goede fiscaal adviseur (er zijn wel uitzonderingen als je bijvoorbeeld bij voormalig werkgever weer gaat werken etc die bedoel ik hier niet). Ik ben zeer tegen dit risico bij de ZZP'er te leggen. Ik zou me goed indekken en geloof dat dit tot op heden goed lukt. Het aantal ZZP'ers stijgt enorm in NL en wie denk je dat daar baat bij heeft?

Link naar reactie

Het probleem met zowel VAR als DBA is dat het de verkeerde oplossing is voor het echte probleem: verkapt werkgeverschap. Gebrek aan handhaving wordt niet opgelost met het verleggen van risico's. Een fietsbezorger met maar één opdrachtgever is geen ondernemer en dat weet die opdrachtgever ook. Die probeert ten koste van de werknemer zijn kosten te verlagen en bij gebrek aan handhaving worden daadwerkelijke ondernemers opgezadeld met een niet werkend systeem van administratieve romplomp dat het ondernemen vooral belemmert.

 

Link naar reactie

Er wordt niet om een probleemanalyse gevraagd maar over negatieve ervaringen met de VAR en DBA.

 

Tussen de 66324 leden van HL zullen daar toch wel een paar tussen zitten?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Een fietsbezorger met maar één opdrachtgever is geen ondernemer en dat weet die opdrachtgever ook.

Maar is dat het probleem van de opdrachtgever? Lijkt mij juist dat de fietsbezorger moet zorgen voor meer dan één opdrachtgever.

Lijkt mij niet wanneer die opdrachtgever besluit om alle contracten met vaste krachten niet meer te verlengen en iedere werknemer voor te stellen om als "zelfstandige" verder te werken.

 

Mijn probleem met de VAR/DBA is dat het geen oplossing biedt tegen schijnzelfstandigheid. Wanneer opdrachtgevers en zelfstandigen met verklaringen en contracten risico op belastingclaims naar elkaar moeten uitspelen, dan is dat geen oplossing. Met de DBA worden legitieme opdrachtgevers bang gemaakt voor claims terwijl het structurele probleem is dat er in hele sectoren schijnzelfstandigheid wordt opgedrongen aan werknemers zonder dat daar op wordt gehandhaaft.

 

Mijn negatieve ervaring met VAR en DBA is dat opdrachtgevers hier uberhaupt naar vragen. Ook heb ik opdrachtgevers gehad die voor aanvang vroegen om een accountantsverklaring betreffende de BTW-afdracht. Dit hindert mij als ondernemer. In beide zaken draait het om ketenaansprakelijkheid voor fiscale verplichtingen. Ik vind het ridicuul dat de politiek gebrek aan handhaving met papieren rompslomp probeert op te lossen.

Link naar reactie
Lijkt mij niet wanneer die opdrachtgever besluit om alle contracten met vaste krachten niet meer te verlengen en iedere werknemer voor te stellen om als "zelfstandige" verder te werken.
... krachten met vaste contracten niet meer verlengen en inhuren als zelfstandige ... zelfs als het UWV met een ontslagvergunning akkoord gaat dan stak de vorige VAR en steekt de huidige DBA een flinke stok tussen de spaken van het wiel. Dat fietst niet echt lekker.

 

Mijn probleem met de VAR/DBA is dat het geen oplossing biedt tegen schijnzelfstandigheid. Wanneer opdrachtgevers en zelfstandigen met verklaringen en contracten risico op belastingclaims naar elkaar moeten uitspelen, dan is dat geen oplossing. Met de DBA worden legitieme opdrachtgevers bang gemaakt voor claims terwijl het structurele probleem is dat er in hele sectoren schijnzelfstandigheid wordt opgedrongen aan werknemers zonder dat daar op wordt gehandhaaft [gehandhaafd].
Het grootste probleem is dat beide partijen de moeite niet willen nemen om de spelregels in acht te nemen ... en zo ingewikkeld zijn die regels niet. Wat de Overheid verweten kan worden is het gebrek aan controle en handhaving. Het zijn de ZZP'ers én de opdrachtgevers die daar samen met de nodige gemakzucht op inspelen en het risico incalculeren.

 

Mijn negatieve ervaring met VAR en DBA is dat opdrachtgevers hier uberhaupt naar vragen. Ook heb ik opdrachtgevers gehad die voor aanvang vroegen om een accountantsverklaring betreffende de BTW-afdracht. Dit hindert mij als ondernemer.In beide zaken draait het om ketenaansprakelijkheid voor fiscale verplichtingen. Ik vind het ridicuul dat de politiek gebrek aan handhaving met papieren rompslomp probeert op te lossen.
Hinder als ondernemer ... Papieren rompslomp? In beide zaken volstaat het invullen van een simpel formuliertje.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Er wordt niet om een probleemanalyse gevraagd maar over negatieve ervaringen met de VAR en DBA.

 

Tussen de 66324 leden van HL zullen daar toch wel een paar tussen zitten?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Dank Nedzhibe. Het gaat mij inderdaad om praktijkvoorbeelden van zzp'ers die last hebben van het huidige 'vacuüm' in de regelgeving. Jullie kunnen me direct mailen als je wilt meewerken.

 

Link naar reactie

Hinder als ondernemer ... Papieren rompslomp? In beide zaken volstaat het invullen van een simpel formuliertje.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Voor sommigen, zelfs goede ondernemers is het invullen van een simpel formuliertje een halve dagtaak. En het is slecht 1 van de 429 administratieve verplichtingen.

 

Er is op zich niks tegen verplichtingen aan een ondernemer. Maar wel als ze alleen, of hoofdzakelijk, een administratief doel dienen. Dat zorgt voor frustratie bij de ondernemer en voor een meerkost voor de samenleving = klanten van de ondernemer.

 

 

Ik neig naar de kant van mmint. Er is van alles mis met schijnzelfstandigheid, zeker als het het gedwongen is, maar het middel is erger dan de kwaal. Waarom kan een fietskoerier met slechts 1 opdrachtgever geen echte ondernemer zijn? Zolang hij vrij kan kiezen om een opdracht aan te nemen, en zolang hij tevreden is met die ene opdrachtgever, is er toch niets aan de hand?

 

Het lijkt er heel hard op dat de overheid de gemakkelijke weg kiest en op basis van administratieve gegevens het onderscheid wil maken, terwijl de overheid eigenlijk naar de essentie zou moeten kijken.

 

En met die administratieve last zadel je iedereen op. Ook de goeden, de echte ondernemers. Niet alleen de kwaden of de twijfelgevallen. Een administratieve last, voor iedereen, is nooit goed en moet altijd verantwoord worden door een duidelijk voordeel.

 

En dat voordeel is er, zo lijkt het toch, niet. De wantoestanden worden niet vermeden, alleen mooier aangekleed, maar ondertussen moet iedere ondernemer wel dagdelen besteden aan het invullen van formuliertjes die voor 90% van hen onzinnig zijn.

 

Formuliertjes invullen is niet iets kleins. Het hindert ondernemers (ze hadden die tijd ook kunnen besteden om een dikke buitenlandse klant binnen te halen, of om het veiligheidsbeleid van hun zaak onder de loep te nemen), en laat de balans doorslaan voor sommigen om maar geen ondernemer te worden.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Waarom kan een fietskoerier met slechts 1 opdrachtgever geen echte ondernemer zijn? Zolang hij vrij kan kiezen om een opdracht aan te nemen, en zolang hij tevreden is met die ene opdrachtgever, is er toch niets aan de hand?

Wat gebeurt er als hij of zij op een donkere winteravond door een verkeersongeluk voor het leven arbeidsongeschikt raakt? Zijn er zelfstandige fietskoeriers die zich hier tegen (kunnen) verzekeren? Of springt deze ene opdrachtgever dan bij?

 

Is het (on topic) ook geen idee om oproepen van journalisten met open vizier te plaatsen? Volgens de Code voor de journalistiek, door het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren 2008 (bron NVJ website):

 

Open vizier

 

23. De journalist verzamelt, selecteert en publiceert het nieuws zonder zich te verschuilen achter een andere dan zijn eigen identiteit, tenzij met die werkwijze een groot maatschappelijk belang is gediend.

NVJ is overigens ook een informatiebron voor ondernemerschap, freelancers en zelfstandigen in de journalistiek.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Is het (on topic) ook geen idee als oproepen van journalisten met open vizier te plaatsen?
Dat is eigenlijk off-topic, want een zijdelingse opmerking.

 

Er zijn allerlei ideeën over ethiek in de journalistiek. Maar even praktisch: moet een restaurant-recensent zich eerst melden? Een reporter die onderzoek doet naar wietteelt bij reguliere boeren?

 

In geval van twijfel kunnen mods onderzoek doen om vast te stellen of er inderdaad sprake is van een journalistieke vraag, en dat is in dit geval jaren geleden al gebeurd.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

adv (?), levert de oproep (deze is inmiddels 400 keer bekeken of gelezen) in de huidige vorm al directe reacties op?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.