Jump to content
aves

Chargebacks van creditcardbetalingen via Wirecard (Duitsland)

Recommended Posts

In oktober van het vorige jaar. Is er een grote transactie gedaan in mijn webshop. Enkele duizenden euro's voor een product. Na levering trok de klant de betaling in. Aangezien de betaling via mastercard (middels tussenpersoon, wirecard) was dus EN het geld EN het product weg.

 

Na bemiddeling tussen Wirecard, CCVshop (webshop draait hierop) en mij. Heb ik vandaag te horen gekregen dat ik verantwoordelijk ben en het geld alsnog bij wirecard moet terugstorten (betaling was nl al voldaan door wirecard richting mij).

 

Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

 

Wirecard is van mening dat hier niet met gepaste zorgvuldigheid op gereageerd is door mij, door adres te checken (adres in duitsland). Heb dit wel gecontroleerd en leek op het eerste oog geen bijzonderheden te zien.

 

Wie kan me hierin juridisch advies geven?

 

Het zou wel mooi zijn als iedereen die een webshop heeft niet meer hun producten kan versturen zonder de zekerheid te hebben dat hun geld niet meer wordt ontvangen (dmv een chargeback van de klant weer wordt ingehouden).

 

[Titel aangepast.]

 


www.quadcopter-shop.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zin is onduidelijk.

 

Het zou wel mooi zijn als iedereen die een webshop heeft niet meer hun producten kan versturen zonder de zekerheid te hebben dat hun geld niet meer wordt ontvangen (dmv een chargeback van de klant weer wordt ingehouden).
Het chargeback-beleid van de grote creditcards (en de cards die gebruik maken van dezelfde infrastructuur) lijkt me een algemeen vraagstuk voor webwinkels, zeker als je dure producten door heel Europa levert.

 

Heeft Wirecard een afwijkende aanpak?

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chargebacks zijn een algemene regel waar alle creditcard maatschappijen zich aan houden en opgenomen hebben in hun voorwaarden.

Ik ken de exacte status niet (brancheregel of wetgeving) maar het recht op een chargeback is vergelijkbaar met het recht op retour. in elk geval in de uitvoering.

 

De creditcard maatschappij zal op eerste verzoek van de kaarthouder een afschrijving terugdraaien of bevriezen, daarna is het aan de acceptant (de ondernemer die de goederen levert) om te bewijzen dat de afschrijving terecht is

 

uitleg zie: https://emspay.nl/nl/begripsverklaring/wat-een-chargeback-0

 

Het is dus inderdaad een risico waar elke ondernemer die creditcard betalingen accepteert rekening mee moet houden en het is geen optie om de credit card maatschappij "aansprakelijk" te stellen voor het terugdraaien van de transactie.. het is onderdeel van hun algemene voorwaarden en zij brengen je direct op de hoogte van een verzoek tot chargeback en dan is het aan jou als ondernemer om met voldoende bewijsmiddelen te komen dat de afschrijving terecht uitgevoerd is.

Als je googled op "chargeback regels" vind je diverse uitleggen en ook sites met tips om chargebacks te voorkomen en als ik het goed zag zelfs partijen die verzekeringen aanbieden tegen chargebackrisico's of kunnen helpen bij het bewijzen dat de chargeback onterecht is uitgevoerd.

 

Het feit dat je al maanden lang met wirecard in gesprek bent geweest klinkt al redelijk coulant.

 

Van mastercard herinner ik me dat je als acceptant 2 keuzes hebt bij chargebacks

- Bij een chargeback verzoek betaald Mastercard direct terug aan de klant en de ondernemer neemt zelf contact met de klant om de zaak af te handelen (alsnog betalen of retour afhandelen)

- Na chargeback verzoek wordt de overschrijving 5 werkdagen bevroren, binnen 5 werkdagen moet de ondernemer aantonen dat de chargeback onterecht was. Als de termijn overschreden wordt zonder voldoende bewijs word alsnog de overschrijving teruggedraaid.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

Bovenstaande is als geheel onduidelijk voor mij. Als Wirecard een proces als dit opstart heb je naar ik aanneem gelegenheid om inhoudelijk te reageren en om documenten te overleggen. Wat gaat hier dan volgens jou mis?

 

Heeft kaarthouder zelf getekend voor (goede) ontvangst?

 

CCVshop lijkt me geen partij.

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wirecard is van mening dat hier niet met gepaste zorgvuldigheid op gereageerd is door mij, door adres te checken (adres in duitsland).

 

Begrijp hieruit dat de Duitse kaarthouder betwist dat deze de transactie heeft gedaan, en de goederen ook niet op zijn adres zijn afgeleverd maar elders.

 

 

Ondersteunde de gebruikte kaart geen mastercard securecode?

Of maak je daar bewust geen gebruik van?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop. 3d secure was ook geen optie die ik aan of uit kon zetten.

 

Hierdoor is dus niet nogmaals door de kaarthouder bevestigd dat hij dit product wilde kopen.

 

Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?


www.quadcopter-shop.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

Bovenstaande is als geheel onduidelijk voor mij. Als Wirecard een proces als dit opstart heb je naar ik aanneem gelegenheid om inhoudelijk te reageren en om documenten te overleggen. Wat gaat hier dan volgens jou mis?

 

Heeft kaarthouder zelf getekend voor (goede) ontvangst?

 

CCVshop lijkt me geen partij.

 

Groet,

 

Highio

 

Weet je welke verzekeringen dit aanbieden?


www.quadcopter-shop.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop.

 

En ze kunnen niet voor je instellen dat transacties zonder securecode in het vervolg geweigerd worden?

 

Alle Europese kaarten zouden het inmiddels moeten ondersteunen (gezien het gebruik ervan binnenkort wettelijk verplicht wordt), en neem aan dat je weinig legitieme klanten hebt die met een credit card uit een ander continent betalen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?

Dit verhaal lijkt al even te lopen en je komt nu tamelijk laat om advies...

 

...heb je inmiddels aangifte gedaan? Je spreek namelijk over een grote bestelling van enkele duizenden EURO's.

 

Spijtig dat deze (vermoede) fraude dan niet direct gedetecteerd is.

 

Weet je welke verzekeringen dit aanbieden?

Hoe bedoel je?

 

Als je googled op "chargeback regels" vind je diverse uitleggen en ook sites met tips om chargebacks te voorkomen en als ik het goed zag zelfs partijen die verzekeringen aanbieden tegen chargebackrisico's of kunnen helpen bij het bewijzen dat de chargeback onterecht is uitgevoerd.

Roel?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop.

 

En ze kunnen niet voor je instellen dat transacties zonder securecode in het vervolg geweigerd worden?

 

Alle Europese kaarten zouden het inmiddels moeten ondersteunen (gezien het gebruik ervan binnenkort wettelijk verplicht wordt), en neem aan dat je weinig legitieme klanten hebt die met een credit card uit een ander continent betalen...

 

Volgens CCV kon dit niet worden uitgezet door mij. Echter bij die betreffende transactie stond het dus uit, geen idee waarom. Iets wat wirecard dus niet gedetecteerd heeft.


www.quadcopter-shop.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?

Dit verhaal lijkt al even te lopen en je komt nu tamelijk laat om advies...

 

...heb je inmiddels aangifte gedaan? Je spreek namelijk over een grote bestelling van enkele duizenden EURO's.

 

Spijtig dat deze (vermoede) fraude dan niet direct gedetecteerd is.

 

Dit klopt omdat CCV/wirecard nog steeds toe in gesprek waren. Nu hebben ze dus aangegeven dat ik te laat heb reageert. Terwijl hun steken hebben laten vallen door niet de 3d secure te hebben gebruikt.

 


www.quadcopter-shop.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens CCV kon dit niet worden uitgezet door mij. Echter bij die betreffende transactie stond het dus uit, geen idee waarom.

 

Kan je wel zien uit welk land de gebruikte credit card komt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste, ik denk dat we je hier niet verder kunnen helpen, maar dat iemand direct met je mee zou moeten kijken of het juist is dat zij jou verantwoordelijk maken en of dat jij hun terecht verwijten maakt. Het zou nl. best eens zo kunnen zijn dat grotere partijen jou hier proberen te overbluffen.

 

Je noemt het 'in gesprek zijn (waren)', maar ik neem aan dat je inmiddels een schriftelijk dossier opgebouwd hebt?

 

En klopt het dat tot nu toe niemand aangifte heeft gedaan?

 

Heb je al eens met de Duitse politie gebeld of gemaild over het afleveradres?

 

Heeft het product een serienummer?

 

Groet,

 

Highio

 


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er misschien lotgenoten die iets soortgelijks is overkomen? Misschien kun je eens bij hen kijken wat zij hebben gedaan om hun conflict met Wirecard op te lossen.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept