• 0

Chargebacks van creditcardbetalingen via Wirecard (Duitsland)

In oktober van het vorige jaar. Is er een grote transactie gedaan in mijn webshop. Enkele duizenden euro's voor een product. Na levering trok de klant de betaling in. Aangezien de betaling via mastercard (middels tussenpersoon, wirecard) was dus EN het geld EN het product weg.

 

Na bemiddeling tussen Wirecard, CCVshop (webshop draait hierop) en mij. Heb ik vandaag te horen gekregen dat ik verantwoordelijk ben en het geld alsnog bij wirecard moet terugstorten (betaling was nl al voldaan door wirecard richting mij).

 

Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

 

Wirecard is van mening dat hier niet met gepaste zorgvuldigheid op gereageerd is door mij, door adres te checken (adres in duitsland). Heb dit wel gecontroleerd en leek op het eerste oog geen bijzonderheden te zien.

 

Wie kan me hierin juridisch advies geven?

 

Het zou wel mooi zijn als iedereen die een webshop heeft niet meer hun producten kan versturen zonder de zekerheid te hebben dat hun geld niet meer wordt ontvangen (dmv een chargeback van de klant weer wordt ingehouden).

 

[Titel aangepast.]

 

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die zin is onduidelijk.

 

Het zou wel mooi zijn als iedereen die een webshop heeft niet meer hun producten kan versturen zonder de zekerheid te hebben dat hun geld niet meer wordt ontvangen (dmv een chargeback van de klant weer wordt ingehouden).
Het chargeback-beleid van de grote creditcards (en de cards die gebruik maken van dezelfde infrastructuur) lijkt me een algemeen vraagstuk voor webwinkels, zeker als je dure producten door heel Europa levert.

 

Heeft Wirecard een afwijkende aanpak?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Chargebacks zijn een algemene regel waar alle creditcard maatschappijen zich aan houden en opgenomen hebben in hun voorwaarden.

Ik ken de exacte status niet (brancheregel of wetgeving) maar het recht op een chargeback is vergelijkbaar met het recht op retour. in elk geval in de uitvoering.

 

De creditcard maatschappij zal op eerste verzoek van de kaarthouder een afschrijving terugdraaien of bevriezen, daarna is het aan de acceptant (de ondernemer die de goederen levert) om te bewijzen dat de afschrijving terecht is

 

uitleg zie: https://emspay.nl/nl/begripsverklaring/wat-een-chargeback-0

 

Het is dus inderdaad een risico waar elke ondernemer die creditcard betalingen accepteert rekening mee moet houden en het is geen optie om de credit card maatschappij "aansprakelijk" te stellen voor het terugdraaien van de transactie.. het is onderdeel van hun algemene voorwaarden en zij brengen je direct op de hoogte van een verzoek tot chargeback en dan is het aan jou als ondernemer om met voldoende bewijsmiddelen te komen dat de afschrijving terecht uitgevoerd is.

Als je googled op "chargeback regels" vind je diverse uitleggen en ook sites met tips om chargebacks te voorkomen en als ik het goed zag zelfs partijen die verzekeringen aanbieden tegen chargebackrisico's of kunnen helpen bij het bewijzen dat de chargeback onterecht is uitgevoerd.

 

Het feit dat je al maanden lang met wirecard in gesprek bent geweest klinkt al redelijk coulant.

 

Van mastercard herinner ik me dat je als acceptant 2 keuzes hebt bij chargebacks

- Bij een chargeback verzoek betaald Mastercard direct terug aan de klant en de ondernemer neemt zelf contact met de klant om de zaak af te handelen (alsnog betalen of retour afhandelen)

- Na chargeback verzoek wordt de overschrijving 5 werkdagen bevroren, binnen 5 werkdagen moet de ondernemer aantonen dat de chargeback onterecht was. Als de termijn overschreden wordt zonder voldoende bewijs word alsnog de overschrijving teruggedraaid.

 

Link naar reactie
  • 0
Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

Bovenstaande is als geheel onduidelijk voor mij. Als Wirecard een proces als dit opstart heb je naar ik aanneem gelegenheid om inhoudelijk te reageren en om documenten te overleggen. Wat gaat hier dan volgens jou mis?

 

Heeft kaarthouder zelf getekend voor (goede) ontvangst?

 

CCVshop lijkt me geen partij.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wirecard is van mening dat hier niet met gepaste zorgvuldigheid op gereageerd is door mij, door adres te checken (adres in duitsland).

 

Begrijp hieruit dat de Duitse kaarthouder betwist dat deze de transactie heeft gedaan, en de goederen ook niet op zijn adres zijn afgeleverd maar elders.

 

 

Ondersteunde de gebruikte kaart geen mastercard securecode?

Of maak je daar bewust geen gebruik van?

 

Link naar reactie
  • 0

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop. 3d secure was ook geen optie die ik aan of uit kon zetten.

 

Hierdoor is dus niet nogmaals door de kaarthouder bevestigd dat hij dit product wilde kopen.

 

Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie
  • 0

Ze (wirecard) stelt nl dat ik verantwoordelijk ben om aan te tonen dat de chargeback onterecht was. Heb hun info gegeven over de mailing met de klant en bewijs/afleverdocumenten gemaild, meermaals. Hier werd niet op gereageerd.

Bovenstaande is als geheel onduidelijk voor mij. Als Wirecard een proces als dit opstart heb je naar ik aanneem gelegenheid om inhoudelijk te reageren en om documenten te overleggen. Wat gaat hier dan volgens jou mis?

 

Heeft kaarthouder zelf getekend voor (goede) ontvangst?

 

CCVshop lijkt me geen partij.

 

Groet,

 

Highio

 

Weet je welke verzekeringen dit aanbieden?

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop.

 

En ze kunnen niet voor je instellen dat transacties zonder securecode in het vervolg geweigerd worden?

 

Alle Europese kaarten zouden het inmiddels moeten ondersteunen (gezien het gebruik ervan binnenkort wettelijk verplicht wordt), en neem aan dat je weinig legitieme klanten hebt die met een credit card uit een ander continent betalen...

 

Link naar reactie
  • 0
Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?

Dit verhaal lijkt al even te lopen en je komt nu tamelijk laat om advies...

 

...heb je inmiddels aangifte gedaan? Je spreek namelijk over een grote bestelling van enkele duizenden EURO's.

 

Spijtig dat deze (vermoede) fraude dan niet direct gedetecteerd is.

 

Weet je welke verzekeringen dit aanbieden?

Hoe bedoel je?

 

Als je googled op "chargeback regels" vind je diverse uitleggen en ook sites met tips om chargebacks te voorkomen en als ik het goed zag zelfs partijen die verzekeringen aanbieden tegen chargebackrisico's of kunnen helpen bij het bewijzen dat de chargeback onterecht is uitgevoerd.

Roel?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja in die transactie was dus niet gebruik gemaakt van 3d secure. Terwijl dit normaliter volgens CCV wel aanstaat in mijn webshop.

 

En ze kunnen niet voor je instellen dat transacties zonder securecode in het vervolg geweigerd worden?

 

Alle Europese kaarten zouden het inmiddels moeten ondersteunen (gezien het gebruik ervan binnenkort wettelijk verplicht wordt), en neem aan dat je weinig legitieme klanten hebt die met een credit card uit een ander continent betalen...

 

Volgens CCV kon dit niet worden uitgezet door mij. Echter bij die betreffende transactie stond het dus uit, geen idee waarom. Iets wat wirecard dus niet gedetecteerd heeft.

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie
  • 0

Grote kans is dus ook dat de kaart voor fraude is gebruikt.

 

Kan iemand me nog helpen hierin/advies geven wat nu te doen?

Dit verhaal lijkt al even te lopen en je komt nu tamelijk laat om advies...

 

...heb je inmiddels aangifte gedaan? Je spreek namelijk over een grote bestelling van enkele duizenden EURO's.

 

Spijtig dat deze (vermoede) fraude dan niet direct gedetecteerd is.

 

Dit klopt omdat CCV/wirecard nog steeds toe in gesprek waren. Nu hebben ze dus aangegeven dat ik te laat heb reageert. Terwijl hun steken hebben laten vallen door niet de 3d secure te hebben gebruikt.

 

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste, ik denk dat we je hier niet verder kunnen helpen, maar dat iemand direct met je mee zou moeten kijken of het juist is dat zij jou verantwoordelijk maken en of dat jij hun terecht verwijten maakt. Het zou nl. best eens zo kunnen zijn dat grotere partijen jou hier proberen te overbluffen.

 

Je noemt het 'in gesprek zijn (waren)', maar ik neem aan dat je inmiddels een schriftelijk dossier opgebouwd hebt?

 

En klopt het dat tot nu toe niemand aangifte heeft gedaan?

 

Heb je al eens met de Duitse politie gebeld of gemaild over het afleveradres?

 

Heeft het product een serienummer?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.