• 0

gedeelte nieuwe woonhuis in gebruik als kantoor

Ik ben druk aan het zoeken geweest naar een antwoord, maar kom er toch niet geheel uit. We zijn aan het zoeken geweest naar een woning, waar ik ook mijn kantoor kan houden. Ik heb een eenmanszaak. Alle inkomsten worden vanuit dat kantoor verworven. Ongeveer 5% van mijn arbeidstijd ben ik buiten de woning/kantoor. Het kantoor heeft geen aparte ingang. De totale oppervlakte van het woongedeelte is ongeveer 300 m2 en van het souterrain ongeveer 100 m2. Van het woongedeelte gebruik ik twee kamers in een gang van vier kamers, in totaal ongeveer 30 m2, waarvan 1 spreekkamer. Mijn vrouw werkt ook voor mij en gaat in een gedeelte van de woonkamer kantoor houden, ongeveer 16m2. Van het souterrain zal ongeveer 20 m2 gebruikt worden voor archief en opslag van zakelijke administratie en andere goederen die verband houden met de onderneming, waaronder een server. Natuurlijk moet je voor je zakelijke activiteiten ook een toilet beschikbaar hebben. Deze ligt naast de voordeur en naast de spreekkamer. In het overige gedeelte van het huis zijn nog twee toiletten. Ongeveer 15% van de ruimte voor wonen, exclusief gedeelde verkeersruimtes, keuken en dergelijke wordt zakelijk gebruikt en van de niet woonruimte dus 20% (souterrain) De vraag is nu, kwalificeert dit huis naar de mening van de lezers als keuzevermogen, nu werken en prive zo met elkaar verweven zijn. ik ontvang per jaar ongeveer 20-40 keer zakelijk bezoek in de spreekkamer. Extra informatie. Naast ons twee woont er niemand anders in dit pand.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is nu, kwalificeert dit huis naar de mening van de lezers als keuzevermogen, nu werken en prive zo met elkaar verweven zijn. ik ontvang per jaar ongeveer 20-40 keer zakelijk bezoek in de spreekkamer.

De mening van de Belastingdienst is wellicht wat belangrijker. Als het keuzevermogen is, krijg je die optie vanzelf te zien.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Die had ik al gezien, maar als je wat verder rond kijkt op internet is het toch niet zo helder als dat de fiscus hier stelt. Volgens de belastingdiensttool is er sprake van keuzevermogen, terwijl het toch geen zelfstandige kantoorruimte is en het merendeel prive gebruikt wordt

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingdiensttool is er sprake van keuzevermogen, terwijl het toch geen zelfstandige kantoorruimte is en het merendeel prive gebruikt wordt

Een de tool is vrij duidelijk op dit punt, zeker omdat ze expliciet vragen naar de aanwezigheid van een zelfstandige werkruimte. Is die er niet, dan moet je een keus maken voor het hele huis. Gebruik je je huis voor meer dan 10% zakelijk, dan mag je kiezen. Of naar rato splitsen (evenals de hypotheek), of volledig op de zaak zetten en een percentage van de WOZ bijtellen bij je inkomen (vergelijkbaar met een auto van de zaak).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nou, volgens mij is dit uitgesloten vanwege de ter beschikking stelling. Aangezien het een eenmanszaak betreft, zou je aan jezelf verhuren wat dus niet opgaat bij de belastingdienst.

Kun je dit toelichten?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.