• 0

Aftrekbaarheid zakelijke kostenpost [fiscale afschrijving computer]

Hallo allemaal,

 

Na zelf al een tijd online gezocht te hebben en gebeld te hebben met de Belastingdienst, heb ik niet een duidelijk antwoord kunnen vinden op de onderstaande vragen. Hopelijk is er iemand die me hierbij kan helpen.

 

- Is het voor een eenmanszaak vereist dat een PC minimaal voor 90% zakelijk gebruikt wordt voordat deze opgevoerd kan worden als zakelijke kostenpost?

- Geldt de grens voor €450 voor het in 1 jaar aftrekken van een kostenpost voor het totaalbedrag of uitsluitend voor het gedeelte dat zakelijk gebruikt wordt?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij 90% is het verplicht om het zakelijk op te voeren. Tussen de 10% en 90% mag je zelf kiezen. Bij minder dan 10% is verplicht privévermogen.

 

Als het minder dan 450 euro excl BTW kost, mag je het meteen in het jaar zelf in de kosten laten vallen. Anders moet je het in minimaal 5 jaar afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

gewoon aftrekken. heb je een zaak heb je computer nodig. een laptop voor EUR 450 lijkt me niet erg geschikt maar dat laat ik aan de experts over. Let op de investeringsaftrek. Bij investeringen boven EUR 2.300 (per investering wel iets van EUR 450) totaal mag je 28% extra aftrekken. Ik weet niet zeker of jij dat mag toepassen maar zou zeker even kijken.

 

Een computer mag je volgens mij wel in 1 jaar aftrekken maar dat jaar erna lijkt me niet. De investeringsaftrek werkt ook over 1 jaar uit namelijk, dus in een keer aftrekken mag

Link naar reactie
  • 0

Beste MFX,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ben je startend ondernemer en voldoe je aan de voorwaarden voor willekeurig afschrijven? Groet, Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een computer mag je volgens mij wel in 1 jaar aftrekken maar dat jaar erna lijkt me niet. De investeringsaftrek werkt ook over 1 jaar uit namelijk, dus in een keer aftrekken mag

Je verwart nu willekeurig afschrijven in geval van startersaftrek met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Je mag willekeurig afschrijven (dus ook in 1 jaar of in ieder geval minder dan 5 jaar) als je als starter wordt erkend voor de inkomstenbelasting. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek heeft alleen betrekking op de winstbepaling in het jaar van aanschaf, ongeacht hoe snel je op het bedrijfsmiddel afschrijft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Ik ben inderdaad een startende ondernemer maar ik weet nog niet zeker of ik in aanmerking kom voor willekeurig afschrijven. Dat moet aan het eind van het jaar blijken.

 

Bij 90% is het verplicht om het zakelijk op te voeren. Tussen de 10% en 90% mag je zelf kiezen. Bij minder dan 10% is verplicht privévermogen.

 

Wat zou een reden zijn om een gedeelte dat je zakelijk gebruikt niet zakelijk op te voeren? Daar benadeel je alleen jezelf mee toch?

 

En weet iemand of de grens van €450 geldt voor het gehele aankoopbedrag of slechts het gedeelte dat zakelijk wordt gebruikt?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

een oude topic maar volgens mij staat een van de belangrijkste vragen nog open: Geldt de grens van €450  voor het gehele aankoopbedrag of slechts het gedeelte dat zakelijk wordt gebruikt? (Zoals jullie al weten, zijn er twee manieren om een laptop bijv. als zakelijke vermogen op te nemen: 1) het gehele bedrag in balans opnemen en dan idere jaar een boeking voor het privegebruik doen 2) alvast percentages voor het zakelijk- & privegebruik bepalen en dan de waarde van de aanschaf over deze zakelijke percentage opnemen.  De vraag heeft betrekking tot de tweede methode)

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor mijn bedrijf indertijd 2 goedkope laptops gekocht <450. En gelijk als kosten in het jaar zelf afgeboekt. Dus niks afschrijving en privé doe ik ook niets mee. Hoewel ik er af en toe wel eens wat privé mee doe.  Maar dat zal nog geen 5% van het totaal gebruik zijn.

 

(het zijn hele simpele laptops met alleen een "office pakket" en nauwelijks grafische mogelijkheden.😉)

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Aspera zei:

een oude topic maar volgens mij staat een van de belangrijkste vragen nog open: Geldt de grens van €450  voor het gehele aankoopbedrag of slechts het gedeelte dat zakelijk wordt gebruikt?

De investering, afschrijving en investeringsaftrek gelden alleen voor het deel dat zakelijk wordt gebruikt.

 

Om in aanmerking te komen voor de investeringsaftrek moet het het zakelijke deel hoger dan € 450 euro zijn, met een totaal aan investeringen hoger dan € 2.300

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.