• 0

De waarde van een NDA na oplevering project

Vandaag de dag weiger ik ze pertinent, maar aan het begin van mijn carrière als programmeur was ik zo hongerig naar opdrachten dat ik elke NDA die ik voor mijn neus kreeg blind tekende.

 

Zo heb ik in 2015 een NDA getekend, de opdracht binnengehaald en een mooie applicatie ontwikkeld.

De klant is met het concept aan de slag gegaan, maar na nog geen jaar heeft hij het bijltje er al bij neer gegooid. Het concept was prima, alleen dacht hij dat hij er met weinig moeite wel 'slapend' rijk mee zou worden. Vorig jaar heeft hij de site offline gehaald en daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

 

Nu kreeg ik onlangs een geniale inval om een soortgelijk concept op te zetten (maar dan veel beter uitgewerkt).

Mijn vraag is nu in hoeverre ik nog rekening moet houden met de NDA die ik getekend heb.

 

Ik zie een NDA als een geheimhoudingsverklaring, die 'vervalt' als het product in de openbaarheid is gebracht (omdat het dan sowieso niet meer geheim is).

 

Nu ben ik alleen bang dat als mijn concept een succes wordt, deze oude klant al snel op de stoep zal staan en gaan claimen dat ik zijn concept heb gebruikt en in de NDA heb beloofd dat niet (nooit?) te doen. Ik heb begrepen dat er meestal een termijn wordt genoemd waarna de NDA vervalt, maar in deze NDA staat geen termijn.

 

Als iemand iets zinnigs kan zeggen over mijn kansen in zo'n situatie zou ik dat zeer waarderen.

Mocht het gegarandeerd trammelant worden dan weet ik niet of ik er aan begin. Jammer, het is echt een leuk project maar ik wil niet elke nacht wakker liggen van deze NDA uit een ver ver verleden.

 

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een copycat of verbeterde versie is geen geniale inval meer voor insiders! ;)

 

Wat wil je gaan hergebruiken uit de onwikkelopdracht? Ik denk dat het eerder een ethische kwestie is, maar je zou natuurlijk ook even met opdrachtgever kunnen gaan praten over overname of vrijwaring...

 

...met deze 1.0 versie zou je eerste klanten of investeerders kunnen interesseren...

 

...wacht even op juridisch advies, maar dan is ongetwijfeld inzage in de NDA vereist. Ik zou zo snel niet durven beweren dat een geheimhoudingsverklaring in het algemeen vervalt bij wereldkundig maken van een project. Daar zit altijd inside informatie in voor een 2.0 versie.

 

Ken je de termen 'reengineering' en 'reverse engineering'?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een goede NDA regelt de geheimhouding van de inhoud van een overeenkomst en/of project. Dat vervalt niet zomaar bij afronding, opleveren of staken van een opdracht

 

In een NDA worden doorgaans niet ook het intellectueel eigendom (IE of copyright) of concurrentiebeding (non compete) geregeld....maar er zijn altijd gekke crossover knip- en plak knutselwerken...

 

Laat de NDA checken door een goede jurist of advocaat.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Highio en Norbert voor de reactie.

 

De NDA is zo ruim en wollig in taalgebruik dat je er alle kanten mee op kan.

Daarom is het denk ik ook het beste om er een goede jurist of advocaat naar te laten kijken.

Gaat me wat kosten, dus ik dacht ik vraag het eerst hier op dit forum.

 

Een tweede ding is dat ik misschien wel een schop onder mijn kont moet hebben omdat mijn moreel kompas niet helemaal goed staat. Die zijn hier op HL altijd helemaal gratis... ;D

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Vorig jaar heeft hij de site offline gehaald en daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.
Kop koffie drinken? Dat is moreel gezien nog wat anders dan iemand onder invloed (afstand) laten tekenen. ;)

 

En waarom zou je niet kunnen of willen delen, mocht een concept ooit een succes worden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vandaag de dag weiger ik ze pertinent, maar aan het begin van mijn carrière als programmeur was ik zo hongerig naar opdrachten dat ik elke NDA die ik voor mijn neus kreeg blind tekende.

 

Zo heb ik in 2015 een NDA getekend, de opdracht binnengehaald en een mooie applicatie ontwikkeld.

De klant is met het concept aan de slag gegaan, maar na nog geen jaar heeft hij het bijltje er al bij neer gegooid. Het concept was prima, alleen dacht hij dat hij er met weinig moeite wel 'slapend' rijk mee zou worden. Vorig jaar heeft hij de site offline gehaald en daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

 

Nu kreeg ik onlangs een geniale inval om een soortgelijk concept op te zetten (maar dan veel beter uitgewerkt).

Mijn vraag is nu in hoeverre ik nog rekening moet houden met de NDA die ik getekend heb.

 

Ik zie een NDA als een geheimhoudingsverklaring, die 'vervalt' als het product in de openbaarheid is gebracht (omdat het dan sowieso niet meer geheim is).

 

Nu ben ik alleen bang dat als mijn concept een succes wordt, deze oude klant al snel op de stoep zal staan en gaan claimen dat ik zijn concept heb gebruikt en in de NDA heb beloofd dat niet (nooit?) te doen. Ik heb begrepen dat er meestal een termijn wordt genoemd waarna de NDA vervalt, maar in deze NDA staat geen termijn.

 

Als iemand iets zinnigs kan zeggen over mijn kansen in zo'n situatie zou ik dat zeer waarderen.

Mocht het gegarandeerd trammelant worden dan weet ik niet of ik er aan begin. Jammer, het is echt een leuk project maar ik wil niet elke nacht wakker liggen van deze NDA uit een ver ver verleden.

 

 

 

 

Een NDA is een geheimhoudingsverklaring, wat jij wil lijkt iets anders. Je wil het product wat je hebt gemaakt verder gaan ontwikkelen denk ik te lezen. Het product is hier niet het geheim. Ik vermoed wel dat zonder afspraken je de eigenaar bent van de rechten en dus verder aan de slag kunt met het intrinsieke product (Lees: gevoelige gegevens eerdere klant niet).

 

Link naar reactie
  • 0

Een NDA of een NDNCA is geen concurrentiebeding en dient in welke vorm of mate dan ook en beschreven eindtermijn te hebben. Als je wederpartij je van alles poogt te verbieden onder de vlag van de NDA of NCNDA en er is geen tegenwicht wat die NDA of NCNDA naar jouw kant in balans houdt dan is het al zeer de vraag of de inhoud bij een rechter standhoudt.

 

Geef honderd euro aan een advocaat uit. Dan weet je waar je staat.

Link naar reactie
  • 0

De meeste geheimhoudingsverklaringen die ik ken, bevatten een verplichting om ook het bestaan van de verklaring zelf geheim te houden. Dat is dan niet helemaal gelukt hè…

 

Ik denk dat je — ongeacht de inhoud van de NDA — inderdaad wel een ander probleem hebt: wil je bekendstaan als de app-developer die aan de haal gaat met ideeën van opdrachtgevers?

Link naar reactie
  • 0

De meeste geheimhoudingsverklaringen die ik ken, bevatten een verplichting om ook het bestaan van de verklaring zelf geheim te houden. Dat is dan niet helemaal gelukt hè…

Staat er niet in hoor.

Bovendien heb ik in 2015 wel twintig NDAs getekend en ik vertel nergens over welke ik het nu heb.

 

Ik denk dat je — ongeacht de inhoud van de NDA — inderdaad wel een ander probleem hebt: wil je bekendstaan als de app-developer die aan de haal gaat met ideeën van opdrachtgevers?

"Aan de haal gaan" is sowieso niet aan de orde. Ten eerste omdat klant er zelf mee is gestopt en we nu al drie jaar na oplevering zijn. Natuurlijk heb ik ten tijde van het project me verre gehouden van iets wat maar in de buurt komt. Bovendien is mijn versie écht anders. Maar daar kan je natuurlijk over van mening verschillen. Ik vind mijn idee een duidelijke twist aan het oude concept. Terwijl klant natuurlijk zegt dat het in de kern zijn concept is.

 

Nog afgezien van dit concept is het voor mij een algemeen probleem. Ik maak voor klanten dingen maar wil af en toe ook eigen projecten doen. Door die tientallen NDA's uit het verleden (in de meest uiteenlopende branches) ben ik nu in een soort mijnenveld beland waarbij elke keer als ik met een eigen project bezig ben ik wel een NDA erbij kan halen die met wat moeite zijdelings met mijn project te maken zou kunnen hebben. Dat voelt niet fijn.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Nog afgezien van dit concept is het voor mij een algemeen probleem. Ik maak voor klanten dingen maar wil af en toe ook eigen projecten doen. Door die tientallen NDA's uit het verleden (in de meest uiteenlopende branches) ben ik nu in een soort mijnenveld beland waarbij elke keer als ik met een eigen project bezig ben ik wel een NDA erbij kan halen die met wat moeite zijdelings met mijn project te maken zou kunnen hebben. Dat voelt niet fijn.

Een NDA is geen exclusieve licentie. Je behoudt (met wat mits-maar-indien) als backend developer het auteursrecht op je broncode en als frontend developer het auteursrecht op je grafisch ontwerp.

 

Maar het lijkt of hier toch ergens de schoen wringt. Kennelijk beogen de NDA en de contractpartijen meer dan slechts geheimhouding, bijvoorbeeld exclusiviteit. Misschien is de NDA dan dus geen NDA ook al staat er NDA op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.