• 0

Gereedschap tweedehands verkopen

Hallo,

 

Ik heb een kleine vraag.

 

Ik heb hier wat klein gereedschap(zonder afschrijvingen) dat ik niet meer ga gebruiken of dubbel heb. Aangekocht met factuur op de zaak.

 

Aangezien ik niet zoveel bergruimte heb overweeg ik om het tweedehands te verkopen, gewoon proberen via een zoekertjessite.

 

Moet ik dan een factuur met btw opstellen voor de koper?

 

Mijn eigen boekhouder is een tijdje niet bereikbaar en ik veronderstel dat op dit vlak de fiscale wetgeving niet veel zal verschillen tussen NL en BE.

 

Alvast bedankt voor eventuele info!

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In NL mag je een vereenvoudigde factuur opstellen als facturen inclusief BTW onder de 100 EURO zijn. Geen idee of dat in België anders ligt, maar het is voor jou m.i. wel gewoon belaste omzet. Zie ook wat gebeurt met de BTW als je van zakelijk naar privé verkoopt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In NL mag je een vereenvoudigde opstellen als facturen inclusief BTW onder de 100 EURO zijn. Geen idee of dat in België anders ligt, maar het is voor jou m.i. wel gewoon belaste omzet. Zie ook wat gebeurt met de BTW als je van zakelijk naar privé verkoopt.

Dat betreft richtlijn 2010/45/EU van 13 juli 2010 van de Raad van de Europese Unie, die in Belgie op 1 januari 2013 is geimplementeerd.

 

Zie ook: Nieuwe factureringsregels inzake BTW vanaf 1 januari 2013

 

Voor de volledige text: Richtlijn 2010/45/EU van de Raad van 13 juli 2010 ... Artikel 220 bis.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dan al scannend op z'n minst een verschil incl/excl BTW als ik de eerste verwijzing vergelijk met de Nederlandse opvatting! :P

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dan al scannend op z'n minst een verschil incl/excl BTW als ik de eerste verwijzing vergelijk met de Nederlandse opvatting! :P

Scherp opgemerkt. Dat maakt het interessant.

 

Voor Belgie is dat in ieder geval exclusief BTW overeenkomstig artikel 13, eerste lid, van koninklijk besluit nr. 1

 

Afdeling V. Vereenvoudigde facturen

Ingevoegd door art. 16, KB 19.12.2012 (BS 31.12.2012) in werking vanaf 01.01.2013

Art. 13. De belastingplichtigen mogen een vereen- voudigde factuur uitreiken in de volgende gevallen:

1° wanneer het bedrag van de factuur niet hoger dan 100 Euro is, exclusief belasting over de toegevoegde waarde;

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Inzake de Nederlandse wetgeving betreffende vereenvoudigde facturen ...

 

Wet op de omzetbelasting 1968, Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Artikel 34d

1 In de volgende gevallen kan worden volstaan met een vereenvoudigde factuur:

a. wanneer het bedrag van de factuur niet hoger is dan € 100;

 

en

 

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

6 december 2014

nr. BLKB 2014-704M

Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen

De Staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.

 

Dit besluit vervangt en actualiseert het besluit van 27 juni 2012, nr. BLKB/2012/477M over de administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen op het gebied van de omzetbelasting. Daarnaast is een aantal redactionele aanpassingen doorgevoerd.

 

3.3.6 Vereenvoudigde factuur

Het is ondernemers toegestaan om een zogenoemde vereenvoudigde factuur uit te reiken (artikel 34d van de wet) als:

– het bedrag van de factuur niet hoger is dan € 100;

 

Op een vereenvoudigde factuur moeten in ieder geval worden vermeld de datum van uitreiking van de factuur, de identiteit van de ondernemer die de prestatie verricht, de aard van de prestatie, het belastingbedrag en een eventuele verwijzing naar de oorspronkelijke factuur. Wellicht ten overvloede merk ik op dat de ondernemer die de btw die op een vereenvoudigde factuur wordt vermeld in aftrek wil brengen, moet kunnen aantonen dat hij de afnemer van de prestatie is.

 

en

 

Omzetbelasting. Administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

27 juni 2012

Nr. BLKB/2012/477M

Belastingdienst/Landelijk Kantoor Belastingregio’s, Brieven en beleidsbesluiten

De staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.

 

Dit besluit vervangt en actualiseert het besluit van 12 februari 2009, nr. CPP2009/263M over de administratieve verplichtingen en factureringsverplichtingen op het gebied van de omzetbelasting. Het besluit is aangepast naar aanleiding van de wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 in verband met de nieuwe factureringsregels voor de btw-heffing in de Europese Unie.

 

3.3.6 Vereenvoudigde factuur

Het is ondernemers wettelijk toegestaan om in bepaalde gevallen een zogenoemde vereenvoudigde factuur uit te reiken (artikel 34d van de wet). Dat is het geval als:

– het bedrag van de factuur niet hoger is dan € 100;

 

Op een vereenvoudigde factuur moeten in ieder geval worden vermeld de datum van uitreiking van de factuur, de identiteit van de ondernemer die de prestatie verricht, de aard van de prestatie, het belastingbedrag en een eventuele verwijzing naar de oorspronkelijke factuur.

 

Aangezien de factuurverplichtingen betrekking hebben op B2B transacties waarbij de vermelde BTW niet van wezenlijk belang is, mogen wij daaruit concluderen dat met het factuurbedrag het netto bedrag ex BTW wordt bedoeld. Als dat zo is, dan lijkt het erop dat de Belastingdienst haar eigen interpretatie aan het besluit heeft gegeven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.