• 0

Geen inventaris wel kosten op de winst verlies. Klopt dit wel?

Even een voorbeschouwing zoals ik het heb begrepen.

 

Als je iets koopt voor je inventaris (machines, materialen, gebruiksvoorwerpen) en het heeft een waarde van minder dan € 450,= mag je deze direct als kosten opvoeren. iaw je zet ze niet weg als investering voor aftrek (kosten) uitgesmeerd over meerdere jaren.

 

Vraag 1:

Klopt het dan dat ik ze ook niet zie op de balans? Of heb ik ergens een boeking over geslagen?

 

Nu is de optelsom van al deze 'kleine' dingen toch bij elkaar zo'n € 2000,=. Maar je kan ze los van elkaar gebruiken. Het vormt bij elkaar niet 1 ding zoals bv een computer of een bureau met stoel.

 

Het is meer een bak met los gereedschap.

 

Vraag 2:

Is het dan toch juist als ik dit in 1x aftrek als kosten? Of is het toch logischer als ik het 'gereedschap' als 1 geheel beschouw?

 

Ik mis ergens of kan niet meer terug vinden (in mijn denken) het stapje waarvandaan dingen op de balans in het bakje inventaris terecht komen. Dacht het ooit gesnapt te hebben, maar heb nu alleen een los draadje vast.

 

(het gleufje waar dat kwartje door moet is wat krap. Ik heb al zitten duwen, maar vallen wil die niet)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1:

Je boekt het of als inventaris op de balans en schrijft er jaarlijks op af.

 

Of zoals je zelf al zegt mag je het rechtstreeks op de kosten boeken in de winst- en verliesrekening. Je vind het dan dus niet terug op de balans.

 

Vraag 2:

Als het allemaal gereedschap is en je doet nog een keer een investering van minimaal 450 in hetzelfde jaar dan raad ik aan het als 1 bedrag als inventaris te boeken om zo ook gebruik te kunnen maken van investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Even een voorbeschouwing zoals ik het heb begrepen. Als je iets koopt voor je inventaris (machines, materialen, gebruiksvoorwerpen) en het heeft een waarde van minder dan € 450,= mag je deze direct als kosten opvoeren. iaw je zet ze niet weg als investering voor aftrek (kosten) uitgesmeerd over meerdere jaren.

 

Vraag 1:

Klopt het dan dat ik ze ook niet zie op de balans? Of heb ik ergens een boeking over geslagen?

Dat klopt ... Je verwijst immers niet naar de balansrekening materiele vaste activa.

 

Nu is de optelsom van al deze 'kleine' dingen toch bij elkaar zo'n € 2000,=. Maar je kan ze los van elkaar gebruiken. Het vormt bij elkaar niet 1 ding zoals bv een computer of een bureau met stoel. Het is meer een bak met los gereedschap.

 

Vraag 2:

Is het dan toch juist als ik dit in 1x aftrek als kosten? Of is het toch logischer als ik het 'gereedschap' als 1 geheel beschouw?

Je geeft zelf al aan dat je 'kleine' dingen onder de 450 euro, direct en geheel als kosten mag opvoeren. De belastingwet schrijft niet voor dat het moet. Dat impliceert dat je ook anders kan en mag beslissen door deze zaken wel in de activa als gereedschap of klein inventaris op te nemen en daar jaarlijks op af te schrijven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

volgens mij mag je ook hogere bedragen in 1 keer afschrijven in een jaar. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Ik denk alleen niet dat je het volgende jaar weer dezelfde aftrek kan opvoeren maar ook daar zijn uitzonderingen op. Ik ben geen fiscalist maar dit klinkt wel beetje streng.

 

- investeringsaftrek? 28% extra aftrek boven investering van EUR 2.300, geldt voor kleinere ondernemers en niet voor de BV.

- wat is investering en wat zijn kosten? Kosten mogen toch volledig afgetrokken worden? Een investering kan ik me voorstellen dat je jaarlijks afschrijft, maar soms gaan zaken ook stuk. Een laptop wie doet daar 5 jaar mee? (is het 5 jaar overigens?) Ik niet hoor. Telefoon ook niet. Na een jaar ben ik eigenlijk al aan vervanging toe.

 

Kortom goede vraag maar ik wil ook graag een sluitend antwoord. Ik denk dat mijn fiscalist toch iets meer flexibel is (nee geen fratsen)

 

Dank!

Link naar reactie
  • 1

Nee hogere bedragen mogen niet in 1 keer. Tenzij je een starter bent of bij bepaalde investeringsregelingen.

 

28% aftrek is niet alleen voor kleine ondernemers

Investering en kosten is reeds uitgelegd. Is pc na 3 jaar stuk dan heb je dan een boekverlies als kosten

 

Niet echt belangrijk hoe flexibel jouw fiscalist is. Jij bent zelf verantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

Nee hogere bedragen mogen niet in 1 keer. Tenzij je een starter bent of bij bepaalde investeringsregelingen.

 

28% aftrek is niet alleen voor kleine ondernemers

Investering en kosten is reeds uitgelegd. Is pc na 3 jaar stuk dan heb je dan een boekverlies als kosten

 

Niet echt belangrijk hoe flexibel jouw fiscalist is. Jij bent zelf verantwoordelijk.

 

Ik begrijp jou niet. Je mag wel degelijk hogere kosten aftrekken. Indien je PC stuk is mag je dat afboeken. Ik ben zeker verantwoordelijk. Jouw begrip van de investeringsaftrek verwoord je onduidelijk.

 

Bovendien is mijn fiscalist wel aansprakelijk in geval van fouten maar goed ik geef geen opleidingen hier.

 

Link naar reactie
  • 0

Pc stuk dat benoemde ik juist als voorbeeld zelf al. Maar op het moment van aankoop mag je hem niet ineens aftrekken als hij duurder is dan 450.

 

Investeringsaftrek lijkt me op dit forum en op internet al voldoende over geschreven dus hoeft niet verder toegelicht te worden. Er werd gezegd dat dit niet voor een BV geldt wat dus onjuist is. Dat wilde ik slechts even vermelden zodat ondernemers geen onjuiste informatie lezen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.