• 0

Ondernemingsvermogen Eenmanszaak/ZZP'er

Goedemiddag allemaal,

 

Ik ben bezig met de jaarcijfers 2017 voor mijn belastingaangifte 2017, naar aanleiding hiervan heb ik een vraag mbt het ondernemingsvermogen.

In 2017 heb ik veel privé opnamen gedaan waardoor mijn voorziening FOR hoger is geworden dan mijn Eigen vermogen.

Mag je voorziening FOR hoger zijn dan je Eigen vermogen? Of moet ik mijn voorziening vrij laten vallen in 2017 ter hoogte van het Eigen vermogen? Of blijft het beperkt dat ik alleen niet mag doteren in 2017? Wat zijn hierbij de regels en/of uitzonderingen?

 

Onderstaand mijn situatie schets:

 

31-12-2016 31-12-2017

Eigen vermogen 50.000 4.000

Voorziening FOR 17.500 17.500

Totaal ondernemingsvermogen 67.500 21.500

 

Ik ben trouwens ZZP'er en ik voldoe aan het gestelde urencriterium.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Mag je voorziening FOR hoger zijn dan je Eigen vermogen?

De FOR mag alleen niet hoger zijn dan het ondernemingsvermogen. Je mag 9,8% van de winst toevoegen aan de Oudedagsreserve met een maximum van 8.946 euro, maar nooit meer dan het ondernemingsvermogen.

 

Laten we een vergelijking maken op basis van verschillende winstcijfers. Stel dat je 10.000, 50.000 of 100.000 euro winst hebt gemaakt. Hoeveel mag je dan toevoegen?

 

Bij 10.000 euro winst mag je simpelweg 980 euro toevoegen (9,8%).

 

Bij 50.000 euro winst mag je eigenlijk 4.900 euro toevoegen (9,8%), maar in jouw geval mag het maximaal 4.000 euro zijn, omdat anders je Oudedagsreserve boven je ondernemingsvermogen uitkomt.

 

Bij 100.000 euro winst bereken je eerst de toevoeging op basis van het percentage. Dat betekent een toevoeging van 9.800 euro. Maar de toevoeging wordt vervolgens gemaximeerd op 8.946 euro, dus mag je dát bedrag toevoegen. In jouw geval geldt dan alleen nog steeds de beperking dat het niet boven het ondernemingsvermogen mag uitkomen, dus kun je ook nu maar 4.000 euro toevoegen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De FOR mag alleen niet hoger zijn dan het ondernemingsvermogen. Je mag 9,8% van de winst toevoegen aan de Oudedagsreserve met een maximum van 8.946 euro, maar nooit meer dan het ondernemingsvermogen.

 

Bij 50.000 euro winst mag je eigenlijk 4.900 euro toevoegen (9,8%), maar in jouw geval mag het maximaal 4.000 euro zijn, omdat anders je Oudedagsreserve boven je ondernemingsvermogen uitkomt.

Het staat er min of meer allemaal wel, maar voor alle duidelijkheid ... als de opgebouwde FOR al op €4000 staat, dan valt er helemaal niets toe te voegen.

 

Sterker nog ... Aangezien de stand van de opgebouwde FOR €17500 bedraagt en het eigen vermogen op 31/12 €4000, moet je de FOR voor €13500 af laten nemen door (a) over dit bedrag in de winst op te nemen en hierover inkomstenbelasting te betalen of (b) het bedrag vrij te laten vallen door een premie lijfrente te betalen en deze op te voeren in de aangifte inkomstenbelasting als uitgave inkomensvoorzieningen.

 

zie ook:

 

Wet inkomstenbelasting 2001, Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Artikel 3.70. Afnemingen

 

1 De oudedagsreserve neemt af met:

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt of

3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

2 Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen.

 

Voor meer informatie: Inkomstenbelasting, oudedagsreserve, Geldend van 24-06-2005 t/m heden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog ... Aangezien de stand van de opgebouwde FOR €17500 bedraagt en het eigen vermogen op 31/12 €4000...

...heb je dus nog 4.000 euro ruimte om toe te voegen aan de FOR.

 

Ik denk dat je hier eigen vermogen en ondernemingsvermogen met elkaar verwart. Het ondernemingsvermogen is de optelsom van eigen vermogen en oudedagsreserve. Je kunt dus binnen het ondernemingsvermogen blijven toevoegen aan de oudedagsreserve tot het eigen vermogen nul is. Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Sterker nog ... Aangezien de stand van de opgebouwde FOR €17500 bedraagt en het eigen vermogen op 31/12 €4000, moet je de FOR voor €13500 af laten nemen door (a) over dit bedrag in de winst op te nemen

 

Het blijft verwarrend, maar het is - voor zover mij bekend - dubbel nee:

 

[*]Niet het eigen vermogen maar het ondernemingsvermogen is bepalend: het OV is 21500, dus mag de OR met 4.000 toenemen

[*]En je MAG het eventuele surplus van de oude oudedagsreserve niet zomaar ten laste van de winst brengen. Dat mag en moet alleen indien er sprake is van de 3 specifieke genoemde situaties (staken, pensioengerechtigde leeftijd of 2 achtereenvolgende jaren niet voldoen aan urencriterium)

 

...heb je dus nog 4.000 euro ruimte om toe te voegen aan de FOR.

 

Ik denk dat je hier eigen vermogen en ondernemingsvermogen met elkaar verwart. Het ondernemingsvermogen is de optelsom van eigen vermogen en oudedagsreserve. Je kunt dus binnen het ondernemingsvermogen blijven toevoegen aan de oudedagsreserve tot het eigen vermogen nul is. Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Ik ook :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het blijft verwarrend, maar het is - voor zover mij bekend - dubbel nee:

 

Klopt Norbert (dat het niet verplicht afneemt, dus "vrijvalt" zeg maar).

 

Dat is namelijk alleen het geval wanneer:

- Je de onderneming gestaakt hebt, of:

- De AOW leeftijd bereikt hebt, of:

- Voor de 2e keer achter elkaar het urencriterium niet haalt.

 

Een voorbeeld uit de praktijk (dan wordt het makkelijker te zien):

 

Een cliënt van mij begon 2017 met een eigen vermogen van -2.100 euro, inclusief de FOR. Hij heeft sinds jaar en dag een FOR van een kleine 500 euro.

Hij haalde het urencriterium niet in 2016.

 

Hij eindigt 2017 met een eigen vermogen van (ruim) -3.700 euro. Maar hij haalt het urencriterium weer niet, waarbij de FOR dus (verplicht) vrijvalt en het 'echte' eigen vermogen (bijna) -4.200 euro op de balans is.

En de (bijna) 500 euro 'vrijval FOR' bij de fiscale winst komt.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het blijft verwarrend, maar het is - voor zover mij bekend - dubbel nee

 

Ik denk dat je hier eigen vermogen en ondernemingsvermogen met elkaar verwart.

Sorry jongens, jullie hebben gelijk.

 

Nee, geen verwarring, maar het lezen van de tabel kwam abrupt tot stilstand bij het eigen vermogen van €4000. :'(

 

Hoogste tijd voor koffie ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.