• 0

Als DGA in de Holding of werk bv?

Hallo, ik heb een vraag over de relatie tussen werk bv en holding bv. Beiden zijn recent opgericht.

* vanuit de belastingdienst heb ik beschikkingen gekregen dat de werk bv vpb en btw plichtig. Voor de Holding heb ik alleen de beschikking dat ze vpb plichtig is. Ik heb de belastingdienst gebeld en die gaven aan dat er geen btw beschikking op de holding is én dat ze in hun admin géén fiscale eenheid vormen.

* de holding is enige aandeelhouder van de werk bv, de bestuurder van de werk bv en verricht verder geen activiteiten (anders dan het vermogen in de holding beleggen / beheren)

* Ik sta als werknemer bij de holding, waarvoor inmiddels ook een loonbelastingnummer is afgegeven.

* er is een management overeenkomst tussen de holding en werk bv.

Vragen:

- klopt het (is het logisch) dat de holding niet btw plichtig is, ook als ik daar op de loonlijst sta

- moet ik de management fee en andere kosten excl btw factureren aan de werk bv

- is misschien toch sprake van een fiscale eenheid?

Ik begreep dat ik als DGA ervoor kan kiezen om op de loonlijst van de holding te staan, maar er ook voor kan kiezen om op de loonlijst van de werk bv te staan. Wanneer is welke variant te verkiezen? En wat is dan de consequentie voor de BTW op onderlinge facturatie?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58125-als-dga-in-de-holding-of-werk-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

- klopt het (is het logisch) dat de holding niet btw plichtig is, ook als ik daar op de loonlijst sta

Op zich zou dat niet zo moeten zijn. Zodra de holding een management fee berekent, is er volgens mij sprake van een economische activiteit en wordt je vanzelf btw-plichtig. Ik zou persoonlijk even bellen en aangeven dat de Belastingdienst is vergeten een btw-nummer te geven. Niet alles gaat in één keer goed, zeker als er veel tegelijkertijd gebeurt. Zelf heb ik meegemaakt dat ze bij de fiscus bepaalde aanvragen of opgaven kwijtraakte, met name bij het verwerken van de aanvraag voor een fiscale eenheid. Heel misschien moet je even opnieuw een Opgaaf Startende onderneming doen.

- moet ik de management fee en andere kosten excl btw factureren aan de werk bv

Zonder btw-nummer wordt dat lastig. Dan móet je zelfs zonder btw factureren. Wacht even met factureren totdat de termijn voor het kwartaal nog net niet is verstreken. Heb je op dat moment geen btw-nummer, dan factureer je zonder btw, bijvoorbeeld via de rekening-courant tussen de bv's. Zodra je wel een btw-nummer, factureer je alsnog met btw en boek je de betaling van de facturen eerst weg tegen de rekening-courant.

Financieel maakt het niet veel uit, omdat in beide gevallen de omzet in de holding en de kosten voor de werkmaatschappij in beide gevallen hetzelfde zijn. Voor de btw maakt het (via een omweggetje) ook niet veel uit. Zonder btw-nummer bereken je nog geen btw aan de werkmaatschappij en hoef je die dus ook niet af te dragen. Met btw-nummer bereken je de btw door aan de werkmaatschappij, maar mag de werkmaatschappij die vervolgens weer terugvragen. Met een fiscale eenheid mág je overigens vervolgens óók geen btw in rekening brengen.

- is misschien toch sprake van een fiscale eenheid?

Nee, dat lijkt me niet. Zodra je een fiscale eenheid wordt voor de omzetbelasting krijg je een compleet nieuwe btw-nummer voor die fiscale eenheid. Dat is dus een ander nummer dan voor de holding en de werkmaatschappij. De correspondentie is ook gericht aan "FISCALE EENHEID HOLDING, WERKMAATSCHAPPIJ". Als je dus een fiscale eenheid voor de omzetbelasting hebt, kun je dat meteen zien aan de manier waarop de fiscus je aanschrijft.

Maar als je eenmaal een btw-nummer voor de holding hebt, kan het handig zijn alsnóg een fiscale eenheid aan te vragen. Op die manier kun je btw-bedragen van beide bv's salderen en mag je ook geen btw meer berekenen over onderlinge facturen (het wordt voor de omzetbelasting als een 'interne' aangelegenheid gezien).

Vergeet tot die tijd echter niet btw-aangiftes te doen op de separate btw-nummers van de afzonderlijke bv's, althans voor de bv waar je een btw-nummer van hebt. Niet aangeven of vergeten aan te geven is een duur grapje. Als je nog geen (juiste) gegevens hebt, doe in ieder geval een nihil-aangifte en corrigeer - indien nodig - achteraf, hetzij met een suppletie-aangifte, hetzij in het volgende kwartaal.

Verder kun je ook nog een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting aanvragen. Deze werkt vreemd genoeg anders dan die voor de omzetbelasting. Daar waar je bij de omzetbelasting een compleet ander nummer krijgt, moet je voor de vennootschapsbelasting het nummer van de holding gebruiken voor de aangifte. Het gezamelijk aangeven van de vennootschapsbelasting kan overigens wat hoofdbrekens bezorgen. Je moet dan namelijk een aangifte doen van zowel de holding, werkmaatschappij, áls de fiscale eenheid. Lijkt dus wat dubbelop, maar het kan soms handig zijn als je bijvoorbeeld een keer verlies in de werkmaatschappij draait en winst in de holding. Dan kun je die twee voor de vennootschapsbelasting meteen in het jaar zelf salderen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Mag de holding wel factureren als er geen btw-nummer (en fiscale eenheid) is?

Moet deze niet eerst een btw nummer aanvragen?

Of is hier in de wet (onlangs) iets in gewijzigd?

(Wellicht weten ze bij de BD niet dat de holding man.fee gaat berekenen)

Factureren zonder BTW is volgens mij niet toegestaan (zonder fiscale eenheid). De holding verricht een economische activiteit door het uitvoeren van betaalde managementtaken en is daardoor btw-ondernemer en moet over haar prestaties btw berekenen.

Dat het zonder btw factureren niet uit zou maken, omdat met btw rekenen vestzak broekzak zou zijn, gaat niet zomaar op. De Belastingdienst ziet dat niet zo en kan de btw met boete en heffingsrente naheffen bij de holding.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar