• 0

Conferentie met "medewerker"

Hallo,

 

Ik ben ZZP'er en ben laatst voor m'n werk naar een conferentie in het buitenland geweest. Mijn partner wil graag op termijn full time met mij gaan werken aan m'n business.

Om haar te "klaar te stomen" heb ik haar meegenomen naar die conferentie en dus ook ticket + toegangsbewijs voor haar betaald. Kan ik deze kosten volledig zakelijk aftrekken? Zij is geen ondernemer en factureert mij niet verder voor deze trip. Ik zie het als investering in de toekomst en het lijkt mij dat dit correct is om deze kosten op te geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel deze vraag als advies aan de Belastingdienst. Was er ook nog verblijfstijd met privébesteding voor en/of na de conferentie? 'Op termijn' en 'klaarstomen' klinken mij een beetje tegenstrijdig. Conferentie met (levens)partner waarvoor dezelfde vraag natuurlijk gesteld kan worden. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ZZP'er en ben laatst voor m'n werk naar een conferentie in het buitenland geweest. Mijn partner wil graag op termijn full time met mij gaan werken aan m'n business.

Om haar te "klaar te stomen" heb ik haar meegenomen naar die conferentie en dus ook ticket + toegangsbewijs voor haar betaald. Kan ik deze kosten volledig zakelijk aftrekken? Zij is geen ondernemer en factureert mij niet verder voor deze trip. Ik zie het als investering in de toekomst en het lijkt mij dat dit correct is om deze kosten op te geven?

De conferentiekosten van de partner opvoeren onder de schijn van toekomstige activiteiten van diezelfde partner? ... zijn uitgesloten van de eigen zakelijke kosten.

 

Als de partner op korte termijn (binnen 1 jaar) tot de onderneming toetreedt of zelf een onderneming start, dan kan zij de kosten (misschien) met terugwerkende kracht alsnog zakelijk opvoeren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kosten die met een zakelijk oogmerk zijn gemaakt, zijn aftrekbaar.

 

Daar bestaan veel uitzonderingen op, maar 'reiskosten voor een medewerker' vallen daar volgens mij niet onder.

 

Wat de situatie troebel maakt, zijn volgens mij twee dingen, namelijk 1) dat de medewerker geen medewerker is, maar je partner (ruikt als een vakantietje) en 2) de toekomstige samenwerking; als je partner een EMZ begint, dan vallen die kosten mogelijk voor haar onder de opstartkosten van haar onderneming.

 

Ter vergelijking, ik reed vorige maand met een concullega naar een klant in het oosten van het land. De concullega had wat aanvullende werkzaamheden waarvan hij dacht dat ik ze beter kon uitvoeren en de klant wou even aan me snuffelen voordat hij me die opdracht gunde.

 

Aan die reis zaten ook (benzine)kosten verbonden. Ik ga ervan uit dat de concullega die volledig zakelijk opvoert. Er is geen garantie dat ik die klus krijg en ik ben verder niet aan zijn onderneming verbonden, maar waarom zouden die kosten niet zakelijk zijn gemaakt?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de feitelijke situatie hier beter omschrijven en/of je kunt de Belastingdienst om een oordeel vragen. Mogelijk motiveer je onvoldoende of verkeerd. Bij twijfel uitzoeken (=ondernemen).

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt van de kosten hier nou ook weer niet zeggen dat deze totaal geen zakelijk karakter hebben?

 

In beginsel zijn kosten gemaakt in het kader van de onderneming aftrekbaar. Kosten voor iemand met wie je wilt gaan werken ook. Het gaat niet zozeer of dat jouw of iemand anders kosten waren, dat is niet het uitgangspunt.

 

Nu moet ik wel zeggen dat excursies en congressen bij de belastingdienst in beginsel op de lijst staan “ gemengd zakelijk karakter” . Het feit dat het je vrouw is helpt niet erg mee hier.

 

Evengoed als je het goed kunt onderbouwen, dat heb ik nu nog niet volledig gelezen, mijn mening dan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.