• 0

Eenmanszaak en IB: Balans

Goedemiddag,

 

Op dit moment ben ik bezig met het invullen van de IB en het duizelt mij eerlijk gezegd. Zoeken hier op het forum heeft me al wel wat antwoorden opgeleverd, maar nog niet alles.

 

Sinds een jaar of twee sta ik ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak. Ik run twee websites, maak af en toe websites en verhuur zaken. Voorheen vulde ik dat in onder Overige Inkomsten, omdat ik voor mijn gevoel niet in aanmerking kwam als ondernemer. Vorig jaar was een stuk serieuzer, dus wil ik het dit jaar wel invoeren als ondernemer.

 

- Ik heb geen losse zakelijke rekening

- Ik heb in 2017 alleen een excelsheet bijgehouden met inkomsten - kosten

- Ik heb geen auto

- Ik heb ook geen zaken die ik over meerdere jaren afschrijf

 

Onder 'Winst-en-verliesrekening' van de IB heb ik dus al mijn inkomsten ingevuld onder 'Opbrengsten uit leveringen en diensten' en al m'n kosten onder 'Andere kosten'. So far so good, lijkt me.

 

'Balans: activa' heb ik volledig leeg gelaten, ik heb immers niets om af te schrijven, alle zaken die ik verhuur zijn inkoop <€450 en boek ik dus rechtstreeks als kosten. Echter, loop ik vervolgens vast bij 'Balans: passiva'. Zoals gezegd heb ik alleen mijn privé-rekening, waar dus al mijn facturen op betaald worden en mijn kosten van betaald worden. Klopt het dat ik bij 'Eigen vermogen' onder 'Ondernemingsvermogen' dan gewoon €0 en €0 kan invoeren bij boekwaarde begin en einde boekjaar?

 

En moet ik dan vervolgens het volledige bedrag van inkomsten-kosten invullen als 'Privéonttrekkingen in geld'? Of begrijp ik het nu he-le-maal verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

De activa en de passiva zijn nooit nul, al was het alleen maar vanwege de BTW van het 4e kwartaal 2017 die je in januari 2018 moet betalen of ontvangen, tenzij je de laatste 3 maanden helemaal niets hebt gekocht of verkocht.

 

De balans in de meest eenvoudige vorm:

 

Activa:

saldo kas

saldo bankrekening

debiteuren (nog te ontvangen geld van klanten)

nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaal 2017

 

Passiva:

privé / stortingen & ontvangsten

privé / opnamen & betalingen

crediteuren (nog te betalen facturen, bijvoorbeeld telefoonrekening van december)

nog te betalen BTW over het 4e kwartaal 2017

eigen vermogen begin boekjaar.

 

Of moet ik het volledige bedrag van 'inkomsten-kosten' invullen als 'Privéonttrekkingen in geld'?
Dat kan, daarmee komt de zakelijke kas of bank op nul.

 

Sinds een jaar of twee sta ik ingeschreven bij de KvK als eenmanszaak
Dat betekend dat je voor 2016 ook een aangifte IB hebt gedaan. Het eigen vermogen op 31-12-2016 is eigen vermogen 01-01-2017, en die is zelden nul aangezien er meestal wel één openstaande vordering en/of betaling bestaat.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat betekend dat je voor 2016 ook een aangifte IB hebt gedaan. Het eigen vermogen op 31-12-2016 is eigen vermogen 01-01-2017, en die is zelden nul aangezien er meestal wel één openstaande vordering en/of betaling bestaat.

 

Nee, in de volgende zin geef ik aan dat ik het daar als Overige Inkomsten heb opgegeven.

 

De balans in de meest eenvoudige vorm:

 

Activa:

saldo kas

saldo bankrekening

debiteuren (nog te ontvangen geld van klanten)

nog te ontvangen BTW over het 4e kwartaal 2017

 

Passiva:

privé / stortingen & ontvangsten

privé / opnamen & betalingen

crediteuren (nog te betalen facturen, bijvoorbeeld telefoonrekening van december)

nog te betalen BTW over het 4e kwartaal 2017

eigen vermogen begin boekjaar.

 

Ik heb dus zoals gezegd enkel inkomsten en uitgaven bijgehouden in Excel. Dat biedt dus geen inzicht in de meeste van die zaken. Of ben ik nu gek?

 

Rekenkundig en logisch bekeken (voor mijn gevoel) komt begin en einde boekjaar op 0 en de uitkomst van 'inkomsten-uitgaven' invullen als privéopname gewoon juist uit, de IB-site slikt dat ook wel gewoon zonder op- of aanmerkingen, maar ik wil ook geen gedoe achteraf.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, als je geen bankrekening hebt op de zaak dan zou je eigen vermogen 0 kunnen zijn omdat je alles "opgenomen" hebt naar je privé.

 

Maar hoe zit het met de openstaande debiteuren en crediteuren. Is alles betaald en heeft iedereen jou betaald op 31-12?

 

En je nog te betalen btw over het 4e kwartaal?

 

En indien je geen btw aangiftes gedaan hebt dan vraag ik me af of je wel als ondernemer je aangifte moet doen (maar dat kunnen andere wel vertellen).

 

Je dient als ondernemer wel een balans en w&v rekening te maken. Maar dat kan allemaal op 1 A4'tje. Alleen een lijst in Excel van je inkomsten en uitgaven lijkt mij niet te voldoen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dus zoals gezegd enkel inkomsten en uitgaven bijgehouden in Excel. Dat biedt dus geen inzicht in de meeste van die zaken. Of ben ik nu gek?

Dat laatste wil ik niet beweren, maar zelfs in Excel kan je goed boekhouden.

Rekenkundig en logisch bekeken (voor mijn gevoel) komt begin en einde boekjaar op 0 en de uitkomst van 'inkomsten-uitgaven' invullen als privéopname gewoon juist uit, de IB-site slikt dat ook wel gewoon zonder op- of aanmerkingen, maar ik wil ook geen gedoe achteraf.
Rekenkundig begint en eindigt een boekjaar zelden op nul. Over logica en gevoel doe ik als boekhouder geen uitspraken. Je zal toch nog het een en ander op papier moeten zien te krijgen.

 

De Belastingdienst - je weet wel, die jongens van "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" - zouden het wel veel makkelijker kunnen maken als kleine zelfstandigen met een beperkte omzet, een vereenvoudigde aangifte Inkomstenbelasting mogen doen op basis van alleen de Winst- en Verliesrekening.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe één keer per jaar btw-aangifte en viel in 2017 onder de KOR. Alles was inderdaad betaald op 31-12.

Excel is een w&v, ik heb dus alleen geen balans over 2017 denk ik?

Als het eigen vermogen aan het begin van het boekjaar op nul staat; de winst geheel privé wordt opgenomen; er geen openstaande vorderingen en/of betalingen zijn ... dan is het eigen vermogen aan het einde van het boekjaar ook nul.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst - je weet wel, die jongens van "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" - zouden het wel veel makkelijker kunnen maken als kleine zelfstandigen met een beperkte omzet, een vereenvoudigde aangifte Inkomstenbelasting mogen doen op basis van alleen de Winst- en Verliesrekening.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Dat zou fijn zijn inderdaad.

 

In ieder geval bedank voor alle snelle hulp, kan wel weer wat verder komen. Inmiddels gebruik ik wel een boekhoudpakket dus volgend jaar zal het weer makkelijker zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb ook mijn administratie (winst en verliesrekening) op orde.

 

Echter, een balans maken vind ik behoorlijk lastig. Ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet leggen.

 

Kan iemand mij tegen betaling daarbij helpen? Ik vermoed dat een simpele balans meer dan voldoende is? Ik werk als ZZP'er (management consulting), en de administratie is vrij eenvoudig omdat er niet veel kosten zijn.

 

Laat even weten!

 

Link naar reactie
  • 0

De eerste jaren van mijn onderneming heb ik mijn boekhouding en de balans laten controleren door een boekhouder. Dit gaf mij voldoende vertrouwen om het later zelf te kunnen. Mijn eerste beginbalans begon met 0 aan beide zijden. Daarna was het vooral een kwestie van het correct uitrekenen van het eigen vermogen en volgde de rest uit de boekhouding.

 

Mijn tip voor vandaag: zoek een boekhouder!

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij tegen betaling daarbij helpen? Ik vermoed dat een simpele balans meer dan voldoende is? Ik werk als ZZP'er (management consulting), en de administratie is vrij eenvoudig omdat er niet veel kosten zijn.

De balans kun je zo moeilijk of simpel maken zoals je zelf wilt.

 

Zie hier een voorbeeld: https://www.boekhoudeninexcel.nl/tour/schermvoorbeelden/balans/

 

Onderaan zie je een heel simpel voorbeeld van de Balans en Winst- en verliesrekening op één A4'tje. Ik neem aan dat je deze wel zelf kunt maken. Het kan wel altijd handig zijn om, zoals mmint aangeeft, iemand dit te laten controleren. Zeker als je er nog niet zoveel verstand van hebt. (PS. De Kengetallen rechtsonder behoren niet eens tot de balans en zouden weggelaten kunnen worden)

 

(Bekijk ook eens een basisuitleg)

 

Eigen vermogen rechtsboven bestaat uit het Eigen vermogen begin jaar (of eind vorige jaar) plus privé stortingen min privé opnames. Daaronder staat dan het resultaat van dat jaar wat opgeteld het Eigen vermogen is van einde jaar.

 

bie-4.0-balans-klassiek.png

 

Link naar reactie
  • 0

De eerste jaren van mijn onderneming heb ik mijn boekhouding en de balans laten controleren door een boekhouder. Dit gaf mij voldoende vertrouwen om het later zelf te kunnen. Mijn eerste beginbalans begon met 0 aan beide zijden. Daarna was het vooral een kwestie van het correct uitrekenen van het eigen vermogen en volgde de rest uit de boekhouding.

 

Mijn tip voor vandaag: zoek een boekhouder!

 

Voor nu ga ik maar even op mijn gevoel af, mocht er wel gedoe van komen dan is dat helaas maar zo.

 

Inmiddels maak ik wel gebruik van een online boekhoudpakket en ik ben inderdaad wel van plan volgend jaar iemand te vragen daar naar te kijken. Inderdaad ook zodat ik daarna duidelijker weet hoe en wat.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal, ik heb een vraag die op bovenstaande aansluit. Sinds 2010 heb ik een inschrijving bij de KvK, een BTW-nummer etc. Maar al die jaren heeft mijn onderneming (op het gebied van marketingadvies) op een heel laag pitje gestaan (omdat ik ook in loondienst werk). Er waren jaren bij dat ik niet eens omzet heb geboekt. Altijd heb ik zelf mijn boekhouding gedaan en bij de aangifte Inkomstenbelasting vul ik dan 'inkomsten (=winst) uit overige werkzaamheden in'. Maar de laatste pakweg twee/drie jaar zit er meer schot in mijn zzp-werk. Toen ik afgelopen jaar (voor de IB2017) eens keek of ik niet als ondernemer aangifte moest doen, was de enige drempel om dat niet te kunnen doen mijn omzet die te laag was (jaaromzet onder de €5000,=). Voor de rest voldeed ik aan alle criteria om ondernemer te kunnen zijn voor de IB. Dit jaar wordt de omzet hoger dan € 5000,= (ja, de crisis is voorbij zullen we maar zeggen). Nu meldt de Belastingdienst op de site dat wanneer je als de inkomstenbelasting als ondernemer wilt aangeven, de gemiddelde jaaromzet 5000 euro of hoger moet zijn. Dan nu mijn vraag: gemiddeld over wat? Over de laatste drie jaar? Wat zouden jullie mij adviseren? Gewoon eens proberen aangifte te doen als ondernemer?

Link naar reactie
  • 0

Dan nu mijn vraag: gemiddeld over wat? Over de laatste drie jaar? Wat zouden jullie mij adviseren? Gewoon eens proberen aangifte te doen als ondernemer?

Inderdaad, het gaat over het gemiddelde van de laatste drie volle kalenderjaren. Alledrie optellen en delen door 3. Is dat bedrag lager dan 5.000 euro, dan doe je geen aangifte als ondernemer. Is het bedrag hoger, dan ligt het aan de rest van de omstandigheden.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank je prinsrachid!

Bijzonder dat de Belastingdienst deze info zo ver wegstopt. Overal waar je leest over 'aangifte doen als ondernemer', kom je woorden tegen als 'waarschijnlijk ben je geen ondernemer.." of "mogelijk dat.." Ze willen toch ook niet dat je je boekhouding "ongeveer" bijhoudt? Ik ben in elk geval iets wijzer geworden. Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder dat de Belastingdienst deze info zo ver wegstopt.

Dat valt toch wel mee? Heb je de Ondernemerscheck gedaan? Daar wordt duidelijk gevraagd naar de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar namelijk.

bedrijfsomvang.thumb.gif.d8512ce0330699aec741e15d84d309f3.gif

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder dat de Belastingdienst deze info zo ver wegstopt.

Dat valt toch wel mee? Heb je de Ondernemerscheck gedaan? Daar wordt duidelijk gevraagd naar de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar namelijk.

 

[klaagmodus=on]Precies dat. Je moet eerst helemaal die check invullen om bij deze informatie te kunnen. Vandaar dat ik waarschijnlijk wel die 3 jaar in mijn hoofd had. Maar zulke informatie moet toch gewoon gemakkelijk op de site te vinden zijn? "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" zeggen ze dan. [klaagmodus=off] ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.