• 0

Electrische personenauto; berekenen voordeel MIA

Goedenavond,

 

Indien ik in 2019 een volledig electrische personen auto op naam van een B.V. koop wil graag berekenen welk voordeel de MIA regeling in 5 jaar oplevert. In de bijlage van dit bericht heb ik een Excel bestand toegevoegd waarin ik heb geprobeerd een berekening hiervoor te maken.

 

Volgens de berekening zou de MIA regeling maximaal €18.000 aan voordeel over 5 jaar kunnen opleveren. Is dit correct? Ik ben erg benieuwd of ik de regeling goed heb toegepast.

 

Voor de berekening ben ik uitgegaan van de volgende gegevens:

Bedrijfsmiddelcode: G3110

G = alleen 36% MIA (tot maximaal 50.000)

Ieder jaar een winst van 40.000

VPB blijft 5 jaar op 20%

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

 

 

Berekening_MIA.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

VPB blijft 5 jaar op 20%

Naast het feit dat je de MIA alleen (met beschikking) in het jaar van aanschaf kunt opvoeren (zoals Joost al aangaf), is deze aanname onjuist.

 

JaarVpb schijf 1Vpb schijf 2*
201820%25%
201919%24%
202017½%22½%
202116%21%
202216%21%
202316%21%

*) Schijf 2 geldt vanaf een winst van 200.000 euro

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen!

 

Dank voor jullie reactie. Fijn dat jullie meedenken.

 

De wijziging van het VPB tarief is mij bekend. Ik wou het rekenmodel echter niet onnodig moeilijk maken.

 

Uit jullie reactie begrijp ik: de MIA mag maar 1 jaar worden toegepast. In het voorbeeld dat ik heb geschetst betekend dit een voordeel van (20%×36%×50.000=) €3.600 in het eerste jaar, bij een looptijd van in totaal 5 jaar.

 

Het voordeel dat je behaald bij de aanschaf van een electrische auto ten opzichte van een niet elektrische auto van 50.000 is 3.600. Los van de overige voordelen die een elektrische auto biedt zoals een lager bijtellingspercentage.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij betaal je ook geen mrb.

In ieder geval tot en met 2020 ... daarna zou ik er niet, als vanzelfsprekend, op rekenen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

In aansluiting op de MIA aanvraag en berekening, hoe te administreren middels journaalposten?

De MIA administreer je niet. Het is geen echte aftrekpost. Het is slechts een aftrekpost voor de berekening van de inkomsten/vennootschapsbelasting. Het komt dus alleen tot uiting in de vorm van een lagere aanslag.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.