• 0

Beginnende trends voorspellen met Big Data

Graag wil ik jullie mening en suggesties lezen over mijn nieuw project/idee 'Beginnende trends voorspellen met Big Data'.

Kan dit iets betekenen voor o.a. ondernemers? Hoe pak ik het het best aan?

 

Ik werk momenteel nog achter de schermen aan de inhoud, dus het is nog niet af. Maar hieronder relevante informatie.

 

Project url: big data analyse. Uitgebreide uitleg en werkwijze staat op de eerste pagina omschreven.

 

Het komt erop neer dat ik 22 populaire online platformen automatisch monitor en sleutelwoorden verzamel. Sleutelwoorden van datum A worden vergeleken met die van datum B. Het resultaat wordt vervolgens vergeleken met datum C, etc. Zo wil ik beginnende trends ontdekken.

 

Ik verdeel het resultaat in vier groepen:

 

'Bestaande trending producten': Producten die de mensen al kennen maar die naar verwachting OP KORTE TERMIJN weer trending gaan worden. In december 2017 158 producten gevonden en 7-10 maal meer bezoekers op een test site mogen ontvangen. Er werd dus meer gezocht op die producten.

 

'Nieuwe trending producten': Allerlei nieuwe sleutelwoorden waarover gesproken wordt. Dit kan breed gaan.

 

'Verwachte beursgangen': Bedrijven waarover gesproken wordt en die beursplannen hebben.

 

'De laatste tips': Wat mensen delen als tip over een bepaald onderwerp, maar nu in 1 lange lijst. Mijn eerste lijst ging over SEO waar ik bijna 50 laatste tips kon verzamelen.

 

Ik dank alvast al wie de moeite neemt zijn/haar mening te delen!

 

Mohamed

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

OP zich is het erg interessant als je in staat blijkt om een beginnende trend eerder te ontdekken dan anderen.

 

Maar voor mezelf twijfel ik aan de relevantie van je project, zoals je het omschrijft.

 

Je kijkt namelijk op een aantal vastgelegde plekken naar welke trends zich lijken te ontwikkelen.

Dan moeten de mensen die daar schrijven ook maar net relevante mensen zijn.

 

Het zou mij niet verbazen als de mensen die echt dingen in gang zetten juist op plekken te vinden zijn waar je niet zomaar zoekt, of je nou mens of machine bent.

 

"Als dan eindelijk de mensen er over schrijven op de plek waar je systeem wel kijkt" kan je maar zo te laat zijn.

Alhoewel dat voor sommigen dan nog steeds relevant en op tijd kan zijn.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van Sven dat het lastig is te bepalen of de 22 sites die je hebt geselecteerd om te scrapen na verloop van tijd de relevantste sites zullen blijven, maar heb niet zo gauw antwoord op de vraag hoe je dan sites zou moeten selecteren.

 

Ik vermoed dat alleen het uitproberen al nuttig zou kunnen zijn. Na bepaalde tijd heb je genoeg gezien dat je zonodig je onderzoeksvragen kunt bijstellen.

 

Ik kan me uit mijn studententijd herinneren (ik studeerde taalkunde) dat bij de automatische analyse van veel en grote teksten, eigenlijk alleen dit soort trendanalyses als moneymaker werd gezien. Maar hoe dat dan vermarkt werd, was mij destijds ook niet duidelijk. Ik vermoed dat je een soort nieuwsbrief aanbiedt en van tijd tot tijd rapporten verkoopt?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Svenh, bedankt voor je feedback. Die 22 plekken zijn bronnen waar de meeste informatie aanwezig is en waar volgens mij vanzelfsprekend elke trend wel passeert. 1 van die plekken omvat ook duizenden geselecteerde forums. Ik bekijk deze als '1'. Daarnaast worden nieuwssites ook als '1' beschouwt. En dan hebben we nog social media, etc.

 

Twee voorbeelden: een bekende trend is de Bitcoin en ook de fidget spinner. Helemaal in het begin zullen die twee logisch gezien eerst ergens gedeeld worden om bekendheid te krijgen.

Mijn idee is om de sleutelwoorden 'bitcoin' en 'fidget spinner' op te slaan wanneer mijn crawler deze voor het eerst tegenkomt. Stel dat er over 3 maanden de 'bitcoin' plotss meer voorkomt. Mijn actie is dan om MANUEEL te kijken wat er gaande is. Afhankelijk van de context plaats ik deze als trend of laat ik deze gewoon in de database voor verdere opvolging.

 

Je zal dus niet de eerste zijn, maar een van de eersten.

 

Het is dan aan diegenen die de sleutelwoorden ontvangen om te kijken wat ze met die informatie verder doen, want mijn bedoeling is enkel het leveren van sleutelwoorden.

 

In januari tijdens het testen van 'Nieuwe trending producten', heb ik een stijgende trend onder kinderen in de praktijk getest. Het ging om poppetjes en op het eerste zicht niet zo interessant, maar het steeg.

Op marktplaats gaan kijken. Ik vond minder dan 5 verkopers. Ook op 2dehands.be amper verkopers.

Als test op beide zoekertjessites een gratis advertentie geplaatst en een partij van die poppetjes te koop gezet. Ik kreeg vrij snel mails binnen. De meesten wilden bepaalde poppetjes uit die collectie, maar enkelen wilden ook alles hebben wat ik had.

Ik liet beide advertenties verder wegzakken, maar de mails bleven komen. Uiteindelijk verwijderd en de mensen gecontacteerd dat deze niet meer beschikbaar zijn.

Ondertussen zijn er professionele verkopers actief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik deel de mening van Sven dat het lastig is te bepalen of de 22 sites die je hebt geselecteerd om te scrapen na verloop van tijd de relevantste sites zullen blijven, maar heb niet zo gauw antwoord op de vraag hoe je dan sites zou moeten selecteren.

 

Ik vermoed dat alleen het uitproberen al nuttig zou kunnen zijn. Na bepaalde tijd heb je genoeg gezien dat je zonodig je onderzoeksvragen kunt bijstellen.

 

Ik kan me uit mijn studententijd herinneren (ik studeerde taalkunde) dat bij de automatische analyse van veel en grote teksten, eigenlijk alleen dit soort trendanalyses als moneymaker werd gezien. Maar hoe dat dan vermarkt werd, was mij destijds ook niet duidelijk. Ik vermoed dat je een soort nieuwsbrief aanbiedt en van tijd tot tijd rapporten verkoopt?

 

Branko, dank voor de feedback. De website is nog niet klaar, dus hoe die informatie bij de geïnteresseerde zal belanden staat nog open. Feedback hierover is altijd welkom!

 

Voorlopig staat een nieuwsbrief formulier online waar men kan aangegven welk(e) product(en) voor hen interessant is.

Maar mijn idee is om een gratis versie van elke grote update ter beschikking te stellen en geïnteresseerden kunnen de uitgebreide versie vervolgens aankopen via een bekende online betaalsysteem (bv Mollie). Beide versies bevatten alle producten in 1.

 

Persoonlijk wil ik zo weinig mogelijk data bijhouden, ook met de komst van GDPR.

Link naar reactie
  • 0

In januari tijdens het testen van 'Nieuwe trending producten', heb ik een stijgende trend onder kinderen in de praktijk getest. Het ging om poppetjes en op het eerste zicht niet zo interessant, maar het steeg.

Op marktplaats gaan kijken. Ik vond minder dan 5 verkopers. Ook op 2dehands.be amper verkopers.

Als test op beide zoekertjessites een gratis advertentie geplaatst en een partij van die poppetjes te koop gezet. Ik kreeg vrij snel mails binnen. De meesten wilden bepaalde poppetjes uit die collectie, maar enkelen wilden ook alles hebben wat ik had.

Zoiets dus:

 

https://trends.google.com/trends/explore?geo=NL&q=squishy

 

Daarin mis ik dan twee dingen: (a) een trendanalyse met verwachtingswaarden en betrouwbaarheid van de voorspelling, zodat je daarmee kunt rekenen, en (b) concrete deliverables: wat lever je nu concreet op?

 

Het klinkt mij nu vooral in de oren als een SEO-zoekwoordonderzoek met big data van Google — en dat is afgezien van de verpakking niet nieuw.

Link naar reactie
  • 0

Ward, dank voor je reactie. Ik ken Google Trends al jaren, maar heb daar nooit iets aan gehad. Met Google Trends ontdek je naar mijn mening alles veel te laat. Dat een zoekterm in de laatste 24 uur het meest gezocht werd, betekent dat veel te veel mensen het al kennen.

 

Mijn bedoeling is eenvoudigweg zoveel mogelijk potentiële sleutelwoorden in kaart brengen. Ik controleer de context, maar het is niet aan mij welke toekomst het verder heeft. Ik weet enkel dat er mensen zijn met de mening dat het zal groeien, want er wordt over 'gesproken' en het stijgt.

 

Stel dat ik de Bitcoin ontdek, ik deze nader bekijk, en vervolgens denk "geen potentie >;(", hoewel de context wel juist is. Het is namelijk een product dat een trend kan worden en geld kan opbrengen. Ik laat dat deel daarom voor de zekerheid aan de ontvangers van de informatie over.

Link naar reactie
  • 0

Hey analist/Mohamed,

 

Tof idee!

Nu ben ik technisch genoeg om een beeld te hebben wat je gedaan hebt/hebt kunnen doen om tot zo'n systeem te komen.

Ook zie ik de mogelijkheden wel maar je hebt helaas geen product noch een doelgroep.

 

Dus ga opzoek naar een doelgroep en ga 'samen' met die doelgroep het product market-fit proberen te krijgen.

Wie die doelgroep is?

Kijk naar je systeem en kijk waar je met zekerheid economische toegevoegde waarde kunt produceren voor je doelgroep.

Je had het over de poppetjes op Marktplaats. Je product zou kunnen zijn; wekelijkse verkoopkansen voor Markplaatshandelaren.

Als dat echt werkt en je op die manier mensen aan meer inkomen helpt, dan heb je een product waar je ook geld voor kan en mag vragen.

Dus nogmaals, kijk naar je systeem en kijk hoeveel problemen je voor andere kan oplossen en ga die mensen/doelgroepen aanspreken.

Pas wel op dat je niet teveel of teveel verschillende zaken wilt doen. Het een zal zich ook beter lenen voor toegevoegde waarde dan het ander.

Doe bijvoorkeur die dingen kiezen die je zelf leuk/boeiend vindt en waarvan je de mensen/doelgroep ook ziet zitten ;-). M.a.w. je kunt iets bedenken voor makelaars, maar wie wil er nou werken met een makelaars als klant...(Phun Intended)?

 

Nog wat laatste tips;

- Je homepage en "sales" praatje gaat teveel over dikke data en de techniek. Nobody really cares (helaas), alleen welk probleem je kan oplossen. Je "sales" praatje en dus de communicatie op je homepage moet zich dus echt richten op de voordelen voor mij als klant niet over jouw programmeer skills of de techniek. Je hebt hier een aantal use-cases vertelt en je zult er vast wel meer hebben, zet die eens om in mooie blog posts waarin je vertelt over je analyses. Vervolgens gebruik je linkedin en facebook etc om mensen te bereiken die geinteresseerd zijn in jouw analyses (jouw beoogde doelgroep..) zoals trendwatchers bij marketing/onderzoeksbureaus.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.